Eurovision Song Contest 2012 - Israel

Antal framträdanden: 34
Debutår: 1973
Bästa placering: 1:a Izhar Cohen & Alphabeta- A-Ba-Ni-Bi 1978 Gali Atari & Milk and honey- Hallelujah 1979 och Dana International- Diva 1998
Sämsta placering: 24:a Sarah,le Sharon & The Shiru Group- Shiru 1993 och Teapacks- Push the Buttom (semifinal) 2007
Intressant fakta:

Årets Artist:




Årets bidrag


Startnummer 10, semifinal 1.

Text och Musik:
Ran Shem-Tov & Shiri Hadar

Språk: engelska, hebreiska



Fakta om gruppen

Izabo består av:
Ran Shem Tov- Gitarr och sång
Shiri Hadar- Keybord
Jonathan Levi- bas
Nir Mantzur- trummor
Bandet bildades 1989, de spelar allt från indie, pop/rock, punk & disco. Sångaren Ran är en känd musikproducent i Israel som arbetat med flera kända namn i Israel.

Uttagningsprocess

Från början var det osäkert om landet skulle delta i år eftersom de israeliska helgdagarna under Shavuot skulle hamna på samma dag som finalen den 26 maj. Enligt israelisk lag får inte landet delta i några internationella händelser under helgdagar. Landet har sedan tidigare dragit sig ur tävlingen 1980, 1984 och 1997 på grund av den anledningen. Det var tänkt att man skulle fortsätta ha en nationell final likt ifjol, men ju längre tiden gick desto mindre tid fanns det att tilgå, så det blev ett internt val istället. Den 7:e februari meddelade tv-bolaget IBA att Izabo blir landets representant i Eurovision Song Contest 2012. I slutet av februari läckte låten ut för allmänheten, men presenterades offentligt för tv-publiken först i början av mars.

Senaste bidrag

2011 deltog Dana International med låten Ding Dong och kom på en 15:e plats i semifinalen.




Erik: Jag tycker låten är skön och man vill lyssna på den fler gånger. Förra året ställde Israel upp med en Eurovision-veteran iform av vinnaren Dana International. Det gick inte så bra för dem då men jag gillade låten. Hur det går för Israel i år? Jag tror ändå de kommer att gå till final, där kan de bli finalens skräll!

Haris: Jag gillar Izabo's låt. Tycker den är charmig och utsänder massa glädje. Jag tycker också det är bra att Israel håller sig till att en bit av låten måste vara på hebreiska. Hebreiska är ett väldigt fint språk tycker jag. Hur kommer det gå för denna grupp i årets Eurovision då? Jag tycker faktiskt att denna låten är oerhört svårtippad. Av konkurrensen att döma så hade jag personligen utan problem tagit den vidare från semifinal 1, men jag kan inte låta bli att tänka att folk inte kommer rösta på dem pga politiska åsikter. Jag hoppas att jag har fel.

Robban: I år skickar Israel en grupp indie-cirkusartister. En udda fågel i årets svårtippade Eurovision-tävling. Mina smajl-gropar blir breda av förtjusning när jag hör den här underbara 70-tals retrodängan. Det svänger och visst hör man att låtens refräng har likheter med Abba's hit "Nina, Pretty Ballerina". Jag tror dock den är rätt så chanslös även om den sticker ut och är en udda fågel. Får en viss flowerpower-känsla av det här bidraget. Ser framför mig ett älskande par på en grässlätt med fullt av blommor. Jag hoppas såklart på att de ska kvala vidare, men troligtivs gör de inte det.


Betygsättning

= Underkänd

= Godkänd

= Ok, inte mer

= Bra

= Mycket bra

= Världsklass


Panelens beyg

Erik:


Haris:

Robban:



Panelen tippar

Erik: Till Final

Haris: Till Final

Robban:
Ej till Final


« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?