Eurovision Song Contest 2012 - Finland

Antal framträdanden: 45
Debutår: 1961
Bästa placering: 1:a Lordi- Hard Rock Hallelujah, 2006
Sämsta placering: Sist med noll poäng  Laila Halme- Muistojeni  laulu 1963, Viktor Klimenko- Aurinko laskee länteen 1965 och Kojo- Nuku pommiin 1982 
Intressant fakta: Förutom vinsten är Finlands bästa placering en 6:e plats 1980


Årets Artist:




Årets bidrag


Startnummer 9, semifinal 1.

Text och Musik:
Jonas Karlsson

Språk: svenska




Fakta om artisten
Pernilla är endast 21 år och en okänd artist tills hon vann UMK i år. Hon är född i Sjundeå  som ligger 4 mil väster om Helsingfors. Det är hennes bror Jonas som har skrivit låten och den var en födelsedagspresent till deras mor. Till vardags jobbar Pernilla på ett dagis och spelar i ett handbollslag. 

Uttagningsprocess
Finland hade en väldigt lång uttagningsprocess i år. I november gallrade en jury fram 40 bidrag av 540 som man skulle få lyssna på umks hemsida. Där kunde man rösta på vilka man tyckte om. Rösterna gav en hint åt juryn som sedan fick välja ut tolv bidrag som skulle tävla i den tv-sända galan. Varje vecka skulle ett bidrag åka ut tills det återstod endast sex bidrag. De sex bidragen gjorde sedan upp i finalen som sändes den 25 februari. Där åkte tre stycken ut i första omgången medans tre fick vara med i en superfinal. Dessa tre var Pernilla, Stig med låten Laululeija och Ville Eetvartti med låten Lasikaupunki.  Pernilla vann och ska ställa upp för Finland med en svensk låt.

Senaste bidrag

2011 deltog Paradise Oskar med låten Da Da Dam och kom på en 21:a plats i finalen.




Erik: Jag älskar verkligen den här låten och hoppas av hela mitt hjärta att den tar sig till final för det är den verkligen värd, men tyvärr tror jag inte att den gör det. Jag har gillat låten sedan första gången jag lyssnade på den en mörk novemberkväll. Jag tror att det är en blandning mellan Pernillas finlandssvenska och texten som gjort att jag fastnat för låten. Det är synd att inte vi svenskar kan rösta i första semifinalen för då hade jag ringt många gånger. Kom igen Finland, jag hoppas på er. Heja Finland!

Haris: Förra året var jag riktigt förtjust i Paradise Oskars fina ballad. Denna gången är jag inte lika förtjust. Jag kan erkänna att det är fint och välsjunget men jag förstår verkligen inte grejen. Varför sjunger de på svenska? Jag vet inte hur detta kommer gå hem i Europa. Låten känns riktigt svårtippad eftersom folk kan tycka att den är fin i vilket fall som helst, men det kan också bli ett bottennapp. Snälla Finland, gör det ni är bra på och ge oss metal och hårdrock i Eurovision igen!

Robban: Jättekul med en låt på svenska. När vi svenskar inte vi själva stoltserar med vårt språk inför Europa får våra grannar Finland göra det istället. Låten är dessutom otroligt vacker. Senast Finland skickade en låt med svensk text var 1990, då lät det så här och man slutade på delad sistaplats. Det är svårtippat hur det kommer gå för Pernilla. Jag gillar det här fast jag har svårt att se att det kommer fungera i resten av Europa.


Betygsättning

= Underkänd

= Godkänd

= Ok, inte mer

= Bra

= Mycket bra

= Världsklass



Panelens beyg

Erik:


Haris:

Robban:



Panelen tippar

Erik: Ej till Final

Haris: Ej till Final

Robban:
Ej till Final

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?