Eurovision Song Contest 2012 - Danmark


Antal framträdanden: 40
Debutår: 1957
Bästa placering: 1:a plats Grethe & Jörgen Ingmann- Dansevise 1963 och Olson Brothers- Fly on the wings of love 2000
Sämsta placering: 19:e plats i semifinalen: DQ - Drama Queen 2007.
Intressant fakta: Danmark var det första landet i Norden som vann Eurovision Song Contest.

Årets Artist:




Årets bidrag


Startnummer 13, semifinal 1.

Text och Musik:
Chief 1, Remee & Isam B

Språk: engelska




Fakta om artisten

Soluna Samay är född 1990 i Guatemala och flyttade som tioåring till Danmark och Bornholm. Hennes föräldrar är från Schweiz och Tyskland. Soluna är en van sångerska. Redan när hon var några år gammal sjöng hon på gatorna i Guatemala och fastnade tidigt för sång.

Uttagningsprocess

I september 2011 meddelade DR att 678 låtar hade skickats in till årets Dansk Melodi Grand Prix. Den 5:e januari 2012 avslöjades de 10 låtar som hade valts ut till att delta i tävlingen. Bara några dagar senare blev ett av bidragen diskvalificerat vilket gjorde att endast 9 låtar deltog i tävlingen. I finalen den 21 januari användes 50% telefonröstning och 50% jury för att få fram slutresultatet. Svenska Patrik Isaksson deltog i den danska finalen. Han sjöng duett på dansk/svenska ihop med Chritian Brons. Juryn bestod av fyra internationella jurygrupper och en dansk jurygrupp. De internationella jurygrupperna var från Norge, Ryssland, Tyskland och Azerbajdzjan. Varje grupp bestod av fem personer. Gästartister i finalen var A Friend In London, Alexander Rybak och Howie Dorough. Efter att alla nio bidrag framförts gick de tre bästa vidare till "superfinalen" och fick framföra sina låtar en gång till. Dessa var Christian & Patrik (3;a), Jesper Nohrstedt (2:a) & segraren Soluna Samay.

Senaste bidrag

2011 deltog A Friend in London med låten New Tomorrow och kom på en 5:e plats i finalen.




Erik: Ena stunden gillar jag den här låten och andra stunden tycker jag den är tråkig och långsam. Precis som Haris säger tycker jag att den påminner om Anna Bergendahls låt från 2010. Danmark hade betydligt bättre låtar som de kunde ha skickat istället för denna. Patrik Isaksson var med i den danska tävlingen och kom på en hedrande tredje plats, den låten kunde de skickat istället. De var förresten det enda danska bidraget i Melodi Grand Prix 2012.

Haris: Jag tycker det är rätt platt och tråkigt det här. Det påminner mig för mycket om en sämre version av Anna Bergendahls "This Is My Life", som tävlade för Sverige 2010. Vi minns väl alla hur det gick. Jag vet inte hur jag ska tippa den här låten, för det kan ärligt talat gå lite hur som helst. När den tävlade på hemmaplan i Danmark gav jag den en tvåa och det håller jag mig till denna gången också.

Robban: För första gången på bra länge är jag missnöjd med vad Danmark skickar till ESC. Platt och tråkigt var ordet. Dock är hon en otroligt grym sångerska som dessutom sjunger riktigt bra live. Tror att det kommer gå bra för Danmark i år igen. Jag får också Anna Bergendahl-vibbar när jag hör denna låten. Dock tycker jag denna är snäppet vassare. Låt oss hoppas på att våra nordiska grannar får ett bättre öde än vad vi fick 2010.


Betygsättning

= Underkänd

= Godkänd

= Ok, inte mer

= Bra

= Mycket bra

= Världsklass


Panelens beyg

Erik:


Haris:

Robban:



Panelen tippar

Erik: Ej till final

Haris: Till Final

Robban:
Till final


« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?