Eurovision Song Contest 2012 - Cypern


Antal framträdanden: 28
Debutår: 1981
Bästa placering: 5:e plats Anna Vissi- Mono I Agapi 1982, Chara & Andreas Constantinou- Mana Mou 1997 och Lisa Andreas- Stronger every minute 2004
Sämsta placering: 18:e plats i semifinalen: Christos Mylordos - San Aggelos S'agapisa
Intressant fakta: Cypern brukar nästan alltid ge Grekland 12 poäng. Sammanlagt har de gett Grekland hela 268 poäng. Spanien som är på andra plats har endast fått 103 poäng.


Årets Artist:




Årets bidrag


Startnummer 12, semifinal 1.

Text och Musik:
Alex Papaconstantinou, Björn Djupström, Alexandra Zakka & Viktor Svensson

Språk: engelska




Fakta om artisten

18-åriga Ivi blev år 2009 känd för den stora publiken genom den grekiska upplagan av talang-progammet The X factor. Hon slutade på en sjätteplats i tävlingen. Efter hon åkt ut fick hon skivkontrakt av Sony. Hon har släppt flera singlar bland annat Agapi. Hon är känd i Grekland och en av hennes singlar har sålt guld.


Uttagningsprocess

Cypern var de land som valde sin artist först. Redan i augusti fick vi veta att det var Ivi Adamou som skulle representera landet. Ivi fick framföra tre låtar i slutet på januari:  La la la love, Call the police och You don,t belonge here. Hon framförde alla låtar mimandes och med samma kläder för att inget bidrag skull sticka ut på något vis. Efter det fick en jury och folket rösta på vilken låt de föredrog bäst. Det var inget snack om saken både folket och juryn var överens och gav "La la love" högst poäng. Nu ska Ivi försöka ta Cyperns första seger i Eurovision Song Contest.

Senaste bidrag

2011 deltog Christos Mylordos med låten San Aggelos S'agapisa och kom på en 18:e plats i semifinalen.




Erik: Tuggummipop, är vad jag skulle säga om någon frågade mig vad Cyperns låt var för genre. Låten är riktigt catshy och klämcheck och det dröjer inte länge förän den trallvänliga refrängen sätter sig. Det som är lite oroande är att Ivi bara mimade i den cypriotiska uttagningen. Det ska bli spännande att se om rösten håller även live.

Haris: Jag går igång på det här. Det är faktiskt en rätt catchy låt som lätt fastnar i huvudet. Jag tycker Ivi är oerhört duktig och dessutom riktigt snygg. Jag hoppas på ett bra scenframträdande i Baku för jag förstår mig verkligen inte på musikvideon till den här låten. Även om jag tröttnat på upptempolåtar i Eurovision så blir jag tilltalat av detta. Jag är nästan säker på att Ivi kommer även stå i finalen och sjunga.

Robban: Den här låten kommer garanterat att gå varm på klubbarna runt om i Europa. Modernt och snyggt och väldigt medryckande. Återigen är det svenskar som ligger bakom en låt som jag personligen tycker har vinnarpotential. Grannlandet Grekland har sänt liknande låtar de senaste åren och lyckats få bra placeringar. Nu är det hög tid att Cypern också får det.


Betygsättning

= Underkänd

= Godkänd

= Ok, inte mer

= Bra

= Mycket bra

= Världsklass


Panelens beyg

Erik:


Haris:

Robban:



Panelen tippar

Erik: Till Final

Haris: Till Final

Robban:
Till Final

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?