Exklusivt: Intervju med Petra Frey "Kan tänka mig att tävla för Sverige i framtiden"

Petra Frey är en österrikisk sångerska, född den 27 juni 1978 i Wattens. Han har släppt elva studioalbum och har deltagit i Eurovision Song Contest 1994. Hon är aktuell att kvalificera sig in till Österrikes nationella final i slutet på februari. Hon är populär bland många ESC-fans och så även av oss på ESC-Panelen. Därför tog jag kontakt med Petra och ställde ett par frågor till henne.

Hej Petra. Hur står det till?

Hej, allt är bara bra med mig, tack.


Om man inte är ett stort fan av Eurovision Song Contest kanske man inte riktigt har koll på vem du är? Kan du berätta lite kortfattat om dig själv och hur du anslöt till musikindustrin?

Jag heter som sagt Petra Frey och är född i Wattens, Östterike. Jag har varit sångerska i drygt tjugo år. Mitt första skivkontrakt fick jag när jag var 12 år och jag har representerat mitt hemland (Österrike) i Eurovision Song Contest i Dublin när jag var 15 år (1994). Hittils har jag släppt 13 album och 41 singlar och jag älskar ESC. Det finns inget som är mer fantastiskt än att få vara med om det.

Du är med i årets uttagning för Östterike med låten "Send A Little Smile". Du har tidigare representerat landet 1994 (17:e plats av 25) som sagt och gjorde 2003 ett försök att komma dit än en gång med "This Night Should Never End". Du hamnade då på en andra plats bakom Alf Poier. Vilken av följande tre bidrag tycker du personligen är den bästa? (du måste ej svara årets)

Det går inte att rangordna dom. Samtliga tre låtarna har helt olika betydelser i mitt liv. Men låtarna har en sak gemensamt. De står för kärlek gemenskap, samhörighet och fred.

Vad handlar din låt "Send A Little Smile" om?

Låten handlar om det väsentliga i livet. Vi har så mycket att vara tacksamma för i livet och tror hela tiden att vi måste ha ännu mer för att vara lyckligare. T.ex flest prylar, vänner m.m. Man nöjer sig aldrig. Allt måste antingen gå fortare, vara högre eller större. Vi glömmer av det simpla i livet som man ska vara tacksam för. Budskapet i låten är:  Man kan inte förändra omgivningen, men man kan ändra på sig själv. Börja med att skänka ett leende.

Det låter som en klassisk svensk-schlager. Är det några svenskar inblandade i låten?

Nej, faktiskt inte. Låtskrivaren heter Werner Schüler och kompositören heter Norbert Beyelein. Jag har jobbat tillsammans med dem i drygt nio år nu.

 Vilken musikstil brukar du sjunga?

Musikstilen på mina låtar brukar vanligtvis vara tysk schlager-pop.

Hur har Eurovision på verkat din karriär och hur tycker du tävlingen har förändrats sedan du var med (1994)? I positiv eller negativ riktning?

Mitt deltagande vid ESC har förändrat mitt liv och öppnat dörrar för min karriär. Efter tävlingen hade jag stora framgångar i Österrike, Schweiz och Tyskland. Det var det bästa som hänt mig och jag är väldigt glad att ha fått vara en del av ESC där så många länder är förendade och delar sin musik med varandra. Tävlingen har helt klart utvecklats i en positiv riktning och fler och fler länder vill vara en del av tävlingen.

Bästa ESC-låt genom tiderna?

Mina favoritlåtar i ESC är naturligtvis " Waterloo", "Ne Partez pas" (Celine Dion), "Hold me now" (Johnny Logan) och Charlotte Perellis "Hero".

Bästa ESC-år genom tiderna?

Jag måste ju svara 1994, eftersom det var då jag själv ställde upp. Kanske blir 2011 det bästa året någonsin och kanske får jag äran att vara med om det på scenen än en gång.

Det har inte gått särskilt bra för Österrike i ESC på de senaste försöken. Den bästa placeringen man nått i modern tid är året du kom tvåa i den nationella uttagningen och där istället Alf Poier fick äran att ta landet till en sjätteplats. Året efter hamnade man i bottenträsket i finalen och har inte tagit sig dit sedan 2004. 2007 var senaste gången man ställde upp i tävlingen och nu gör man comeback. Hur ska man bryta den negativa trenden och komma tillbaka på vinnande spår igen?

Jag är väldigt glad att Österrike ställer upp i tävlingen igen. Det viktigaste är inte att vinna utan att deltaga i den fantastiska showen som ESC är, där flera nationer delar samma känslor på en och samma kväll. Kärlek till musik och gemenskap till varandra som jag ser det.

Vad är det som gör att Österrike ställer upp i tävlingen igen?

Vårt grannland Tyskland håller i tävlingen och de har säkerligen övertalat Österrikes tv-kanal att ställa upp. Sen tror jag Lenas fantastiska seger har inspirerat oss att vara med på nytt. Personligen är jag väldigt glad över beslutet att deltaga. Om alla länder skulle tycka att tävlingen inte var nödvändig skulle inte tävlingen överleva och det hade varit förfärligt om ESC inte fanns.

Uttagningen ser lite annorlundare ut än tidigare år. Hur stor är chansen att du vinner tror du?

Ja. Vi är 30 artister som slåss om tio finalplatser. Folket avgör vilka det blir genom sms-röstning mellan 3:e till 31:e januari. Finalen går den 25 februari i en direktsänd tv-show. Det ska bli spännande att få se vem som får äran att representera mitt land, som nästan är på hemmaplan. Jag skulle bli överlycklig om jag fick chansen. Det är som man brukar säga under de olympiska spelen: Må bästa man/kvinna vinna!

 Om du inte tar dig till finalen det här året. Är det aktuellt att du ställer upp i något annat land till nästa år? Kanske vi får se dig i vår uttagning här i Sverige i framtiden?

Jag har aldrig haft tanken att sjunga för något annat land, men om jag skulle göra det hade jag nog velat tävla för Sverige. De mest framgångsrika låtskrivarna kommer från Sverige och jag älskar Abba, Charlotte Nilsson.. och förstårs den klassiska schlager-popmusiken. I går kväll sjöng jag i Biathlon (Italien) . Det var en underbar stämning och där träffade jag b.la flera svenskar. Väldigt trevliga och sympatiska människor.

Tack för din tid och Lycka till. Vi håller tummarna att du når de tio finalplatserna och får göra upp om biljetten till Düsseldorf!

Åh, tack! Vad ni är gulliga. Det hoppas jag med.

(Ställningen där ni även kan lyssna på samtliga 30 bidrag som gör upp om de tio finalplatserna.)

Petra är en fantastisk sångerska och förtjänar all uppmärksamhet. Så vad säger ni? Vill ni höra hennes senaste låt som är aktuell att bli Österrikes hopp i Düsseldorf i vår? Här kommer den i allafall. (Kommentera gärna vad ni tycker om låten)



/Robban

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?