Exklusivt: Intervju med Hotel FM's sångare


(David Bryan - Hotel FM's ledsångare)

Hotel FM heter gruppen som kommer representera Rumänien i Eurovision Song Contest 2011 i Düsseldorf.
Vi tog kontakt med ledsångaren David Bryan och ställde några frågor om segern i Rumänien, gruppen och föberedelserna inför ESC.


 Hej David. Först av allt vill jag börja med att säga stort grattis till segern i den rumänska finalen och få representera Rumänien i Eurovision Song Contest. Hur känns det?

Tack så mycket. Det känns fantastiskt kul.

 När man hör dig sjunga och prata så låter det inte som att du kommer från Rumänien direkt. Din dialekt är väldigt brittisk. Stämmer det att du är från England?

Det stämmer. Jag är helt och hållet engelsman och jag flyttade till Rumänien för att förverkliga min dröm, att ingå i ett EVS-projekt (Europeiska Volontärtjänsten) där man hjälper sjuka barn, hemlösa och folk med funktionshinder.

 Hur och när bildades gruppen Hotel FM egentligen?

Jag tror att Hotel Fm skapades för 7 år sedan av Gabriel Baruta. Jag gick med i bandet för två och ett halvt år sedan då vi sökte till "Cerbul de aur" (på engelska kallad Golden Stag Festival och är en årlig musikfestival som hålls i Braşov, Rumänien) och anslöt till semifinalen. Efter Cerbul de Aur jobbade vi på fyra låtar och var på väg mot ett album, men bandet splittrades för trummisen och basisten var tvugna att flytta till Bukarest. Förra året så diskuterade jag och Gabi om vi skulle turnera runt i  Europa och båda kom överens och vi kom på första plats.

 Hur många album har ni släppt?

Inga alls för tillfället. Vi kommer att jobba på det inom de kommande veckorna och månaderna som kommer för att få fram något fräscht och radiovänligt som anpassar sig för hela Europa.

 Vad handlar er låt "Change" om egentligen? Var kommer inspirationskällan?

Hmm, som jag ser det; Tiden är dyrbar och vi tar den för givet, vi oroar oss hela tiden för problem och drömmer om saker istället för att uträtta dom och att vi behöver ändra på oss själva för att kunna förändra världen.

 Många anser att er låt påminner om det danska ESC-bidraget 2008; All Night Long av Simon Matthew. Tycker du också det?

Nej, jag tycker vår låt har ett helt annat budskap och sound, visst stilen på låtarna kan vara den samma, men alla låtar kan paras i hop med andra låtar. Alla låtar är unika på sitt eget sätt och har sin egen image.

 Vad fick er att ställa upp i den rumänska uttagningen till Eurovision?

Jag visste att "Gabi" var en fantastisk kompositör och Alex en fantastisk trummis, så jag tyckte det var slöseri med talang att inte arbeta tillsammans med dom och försöka nå ut med vår musik. Tillsammans skulle vi bli ett slagkraftigt team. Tre huvuden är bättre än ett.

 Hur många gånger har Hotel FM tävlat i den rumänska uttagningen till Eurovision?

Bara två gånger och jag tror att den senaste gången blev vår sista.

 Och nu vann ni som sagt tävlingen och kommer få tävla i Eurovision och få en ny erfarenhet och en bred publik. Tror du att det kommer gå lika bra för Rumänien med Hotel FM på scenen som det gjorde för Paula & Ovi (3:e plats i ESC-finalen 2010)  Hur långt kan ni gå i tävlingen tror du? Kan ni vinna hela "tjottabalongen"?

Allt är möjligt i den här världen om man har rätt inställning och lyckas få många fans bakom sig. Det krävs hård uppoffring och tid. Vi har en väldigt bra låt och vi hoppas verkligen att vi får en bra placering i tävlingen precis som Paula och Ovi gjorde i fjol.

 Det har visat sig att göra promotion-tourer innan tävlingen har varit ett lyckat koncept. Kommer ni att satsa på det och vilka länder kan det isåfall bli? Kan vi hoppas på att få se er här i Sverige?

Det beror helt och hållet på vilka som bjuder in oss och vi kommer givetvis att välja de som erbjuder oss de bästa förutsättningarna. Om vi får en inbjudan och tycker att det är värt att åka till Sverige för promotion så skulle vi inte tveka att komma över.

 Är du ett stort fan av Eurovision Song Contest?

Jag var det när jag var yngre, men på senare tid har jag haft fullt upp med min egen karriär och har inte riktigt haft tid att engagera mig i andras karriärer och hur det har gått för dom. Jag prioriterar min egen sångkarriär före andra artister.

 Vilken tycker du är den bästa Eurovision-låten genom tiderna?

CHANGE - HOTEL FM..... Hahaha.

 Vilket är det bästa Eurovision-året genom tiderna?

Svårt att säga men för mig blir det defenitivt det här året!!

 Om man aldrig har lyssnat på Hotel FM tidigare, vilken låt rekomenderar du våra läsare att lyssna på?

Man kan ju börja med att lyssna på låten vi deltog med i fjol; Come As One (4:e plats).

 Rumänien har varit framgångsrika i Eurovision under 2000-talet genom att ha skickat moderna poplåtar som gått hem i många länder. Vilken är din personliga favorit?

Jag tyckte om Let me try med Luminita Anghel & Sistem (3:e plats 2005), Tornero med Mihai Traistariu (4:e plats 2006) och Playing with fire med Paula & Ovi (3:e plats 2010).

 Om ni inte hade vunnit den rumänska finalen. Vilken artist/grupp hade förtjänat att vinna istället enligt dig?

Om inte Change hade vunnit hade jag velat sett Dalma som vinnare. Hon är en supertrevlig tjej med en underbar röst och hade förtjänat samma öde som vi fick.

 Har du några favoritgrupper eller låtar? (Ej ESC-releterat)

Jag skulle vilja rekomendera folk att lyssna på det som jag främst lyssnar på. Mina favoritband är Muse, Snow Patrol, Paulo Nutini, Coldplay The Kooks, The Feeling and Keane.

 Tack så jättemycket för att du tog dig tid och ett stort LYCKA TILL nu!

Tack för det. Ingen orsak. Alltid kul att ställa upp på intervjuer.

Avslutningsvis är väl inte mer passande än att ni får höra vinnarbidraget Change av Hotel FM. Hoppas ni tyckte om intervjun. Fler intervjuer med kända ESC-deltagare kommer dyka upp längre fram. Kommentera gärna!



/Robban

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?