Euroviisut - FINAL



Lördagen den 30 januari, är det dags för Finland att välja ut sitt bidrag till Eurovision Song Contest 2010.

De har genomgått tre deltävlingar där tre bidrag kvalificerat sig vidare till denna final. Den sista Wild-card platsen gick till Maria Lund, som i förra veckan åkte ur men räddades kvar med hjälp från juryn.

Totalt är det alltså tio finalister som alla tävlar om att få representera Finland i Oslo.

Röstningen består enbart av telefonröster.

Under finalen gästas man av ESC-vinnaren 2009 Alexander Rybak och Mikko Leppilampi, artist och tidigare programledare för Euroviisut.



Så här ser startfältet ut:


1. Maria Lund - Sydän Ymmärtää

Robban: Kan inte låta bli att röra på smilbanden när jag hör och ser det här. Låten är svängig och klämcheck men inget jag går igång på i första hand. Chanslös är bara förnamnet! Eurovision Dance Contest nästa?
 

Felix: Tycker det här är charmigt. Glatt och dansant i äkta swing-anda! Swing har ju inte gått så jättebra i Eurovison-sammanhang tidigare men då ha det ju inte prövats på finska? Kanske har vi ett vinnande koncept? Tror inte på vinst men kan verkligen uppskatta detta.
 


2. Antti KleemolaSun Puoella

Robban: En behaglig, finsk ballad som tyvärr saknar det där lilla extra. Jag gillar den dock. Påminner lite om Israels bidrag 2008. Positivt överraskad att den tog sig till final. Men den är nog tyvärr chanslös om jag får ge mig på en gissning.


Felix: Finska och ballad? Nja... Tror inte han kommer vidare långt. Om den varit på engelska kanske jag gett den en chans. Nu blir det en axelryckning. Han känns för grå.



3. Linn Nygård - Fatal Moment

Robban: Här kommer ett fräscht inslag i startfälet. Rockigt och modernt från 17 åriga Linn som tog sig till Euroviisut via den öppna internetfinalen och har nu tagit sig hela vägen fram till den stora finalen. Finland har skickat sådana här bidrag förut och kanske är det dags för en ny Hanna Pakarinen.


Felix: Blek kopia av forna vinnaren Hanna Pakarinen. Låten behöver en starkare refräng och Linn behöver en ny stylist. Nog sagt!



4. Pentti Hietanen - Il mondo è qui

Robban: Dags för en riktig veteran. Klassisk operamusik som må vara vackert, men den fångar icke mitt intresse den här gången.


Felix: Nej tack! Usch och fy, vad denna gör i final vet jag inte. Känns bara omodernt, tråkigt och opersonligt.



5. Heli Kajo - Annankadun kulmassa

Robban: Heli Kajo sjunger om en gata (Annakadun) i Helsingfors. Låten var så pass populär av tv-kanalen YLE att de tog den vidare till final bland de specialinbjudna artisterna, istället för att den skulle hamna bland webbjokrarna. Jag tror nog många uppskattar den här. Den är mysig på något vis och kan mycket väl konkurera om att ta hem segern.


Felix: Om jag fattade vad hon sjöng skulle jag nog få en otrolig lust att sjunga med! Det är catchy och kul, gillar produktionen och stilen på det här. Glatt, melodöst och med glimten i ögat. Ett feel-goodbidrag helt enkelt! Och det är väl hela tanken med musik? Eller?



6. Nina Lassander - Cider Hill

Robban: Nina är född i det svensktalande Österbotten. Hon har varit körsångerska för Finlands svar på Allsång på Skansen. En väldigt vacker och intressant låt av en söt tjej.


Felix: Tyckte mycket om Nina redan i delfinalen och hon gör mig inte besviken nu heller. Cider Hill är ett vacker bidrag som utan att stå ut extremt mycket ändå fångar mitt intresse. Har svårt att sätta fingret på det, kanske är det det storslagna slutpartiet? Jag tycker i vilket fall att det är mycket tillfredsställande att lyssna på detta.



7. Amadeus - Anastacia

Robban: Snygga Amadeus har kanske det bästa bidraget i tävlingen. Skön rytm och stark röst. Extra kul att han sjunger på det egna språket. Jag gillar det här skarpt och tror att många med mig tycker att det här vore något att skicka till Oslo. Det finns många likheter mellan Amadeus och Alexander Rybak.


Felix: Ett bidrag som jag verkligen gillar! Amadeus sjunger bra och det känns lite Rybak-effekt men på ett personligt och eget sätt. Har tidigare sagt att finska inte är det bästa språket att sjunga på, men här fungerar det faktiskt för en gångs skull! Bara det är värt en extra stjärna.



8. Sister Twister - Love At The First Sight

Robban: Medryckande låt från ett nystartat tjejband. Den har en skön refräng och känns modern. Dock ingen vinnarlåt.


Felix: Visst det fungerar på skiva men live känns tjejerna inte riktigt mogna än. Bidraget som sådant är gansk dansant och bra, kan inte tycka illa om det. Men kräver lite mer av artisten här faktiskt.



9. Eläkeläiset - Hullana Humpasta

Robban: Ett skämtbidrag rent av från en grupp som började uppträda på skoj en sommar på 90-talet och har bestått sedan dess. Det är känt sedan tidigare att det knappast går särskilt bra för den här typen av pajasbidrag i ESC. Tänker framförallt på Irland 2008, Spanien 2008, Estland 2008 och Tjeckien 2009. Nej, usch! Jag tror att den mycket väl kan vinna och det skulle vara en stor skandal enligt mig.



Felix: Leto svet fast på finska. Men så är ju också Estland och Finland grannar... Fungerade det för Estland? Nej! Fungerar det nu för Finland? Svaret är återigen NEJ!



10. Kuunkuiskaajat - Työlki Ellää

Robban: En flickduo som som vanligtvis är sångerskor i folkmusikgruppen Värttinä. Det känns väldigt finskt med folkmusikchanger. Lite midsommar-feeling. Tror den har en möjlighet att vara med i toppstriden och kanske även vinna. Uppskattas säkerligen av det finska folket och det är ju de som har makten när röstningen väl drar igång.


Felix: Kan mycket väl tänka mej att detta går hem i finska stugor. Det är personligt och lokalt. Vad ska man säga? Jag tycker det passar perfekt här och kommer nog spelas friskt ett tag efter tävlingens slut men för oss utomstående ter det sig kanske en smula underligt.





(Robban tror de här ligger närmast segern)


Robbans sammanfattning:
Förhandsfavoriten Amadeus bara måste ta hem det. Han har ett klockrent bidrag att skicka till ESC och jag skulle personligen bli besviken om det inte blev han som får representera Finland. Höjer ett varningsfinger åter igen för Eläkeläiset med sitt hysteriskt galna bidrag. Heli Kajo kan mycket väl ta hem det också. De tre tror jag har störst chans att få representera Finland i Eurovision i sommar. Vilka är då mina favoriter inför finalen? Läs min topp 3 så får ni reda på vilka jag helst ser som vinnare.

Felix sammanfattning: Många bidrag på finska och trots att jag oftast inte tycker just det språket är så värst fördelaktigt att sjunga på måste jag erkänna att det finns ett gäng hyfsat bra bidrag här ändå. Favoriterna måste nog va fina Cider Hill som på nåt konstigt sätt lämnar efter sig en riktigt bra känsla. Anastacia är även den en favorit som tar vara på Rybak-effekten men gör det på sitt eget sätt. Måste nog tyvärr säga att Finland inte har någon Eurovisionvinnare i år, men tror kanske dom kan ta sig längre än fjolårets sistaplacering i finalen.


  Robban

1. Amadeus - Anastacia
2. Nina Lassander - Cider Hill
3. Kuunkuiskaajat - Työlki Ellää

Felix

1. Nina Lassander - Cider Hill
2. Amadeus - Anastacia
3. Maria Lund - Sydän Ymmärtää

Postat av:Sebbe

Finland hade verkligen ett uselt år i år... Amadeus är den enda vinnaren i Finland, men absolut inte i Europa... Norge däremot har haft ett grymt år!


Skrivet: 2010-01-26| 21:03:40    
Postat av:Robban

Tycker både Norge och Finland har haft relativt svaga bidrag i sina uttagningar, med undantag från vissa favoriter =)



Amadeus är min Nr 1 i Finland, men har svårt att bestämma mig vad gäller Norge.


Skrivet: 2010-01-26| 21:45:14     Av: http://www.escpanelen.info.se
Postat av:Janne

Såg Finalen på kanalen TV Finland

Amadeus

va för nervös åh sjung sådära , hadde vinnarna som 2-a , den påminner lite om Jasmine - Niin kaunis on taivas som jag förövrigt älskade fast hon va sisådära i ESC i Oslo .



Tyckte själv efter sett dom 3 SF + Finalen på TV Finland



01.Amadeus (Han sjung sådära,kanske nervös))

02.Kuunkuiskaajat (Påminner lite om Fin-96))

03.Antti Kleemola

04.Nina Lassander

05.Pentti Hielonen

06.Maria Lund

07.Eläkeläiset (Riktigt dåligt men lite kul)

08.Sister Twister (Sjung sådära)

09.Heli (Sjung sådära)

00.Linn (Sjung sådära)


Skrivet: 2010-01-31| 02:00:39    

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?