Inför: Norska MGP-finalen!

Nu är ordningen för bidragen fastställd till finalen på Spektrum i Oslo och nedan följer våra senaste kommentarer kring låtarna. På lördag 20.00 CET är det dags att utse vem som får representera Norge på hemmaplan den 29 maj. Enligt flera spelsajter är Didrik Solli-Tangen stor favorit att ta hem segern.

Så här tycker vi om följande finalbidrag.

 
(Fullsatt Spektrum?)                                          (Storfavoriten Didrik)




1. A1 - Don't wanna lose you again

Robbans kommentar: Popgruppen & boybandet A1 inleder MGP-finalen med sin sköna radiohit. Defenitivt ett bra bidrag som jag kommer att lyssna på efter tävlingen. Tillhör garanterat en av favoriterna till segern.


Felix kommentar: En låt som jag tycker känns för smörig och omodern för att kunna ta sig långt i det här sammanhanget. För mycket westlife-copycat och lite egen utstrålning. Tyvärr...





2. Maria Haukaas Storeng - Make My Day

Robbans kommentar: Inget snack om att Maria Haukaas Storeng vill vinna MGP igen. Senast för två år sen gjorde hon succé med Hold On Be Strong. Jag var aldrig något stort fan av det bidraget och inte heller den här nya låten. Den har sjunkt i mitt tycke och är i ärlighetens namn en riktigt tråkigt låt egentligen.


Felix kommentar: Den här tjejen börjar bli en riktig veteran i dessa sammanhang. Eurovision sedan svenska Melodifestivalen och nu tillbaka i MGP. Tyvärr håller inte låten samma kvalité som tidigare och det känns mest som gammal skåpmat som fått åka fram i brist på idéer. Bättre kan du Maria!





3. Venke Knutson - Jealous 'cause I love you

Robbans kommentar: Den här har man gått och nynnat på i flera veckor. Väldigt klämcheckt och vackert. En uppiggande och catchy låt från MGP-debutanten Venke. Lätt att minnas och man blir glad. Tog sig till final via Siste Sjanse där hon slog ut Mira Craig. Tror att hon är chanslös till segern, men jag hoppas att jag har fel.


Felix kommentar: Kan inte låta bli att älska det här bidraget. Finurlig text och takten får mig helt galen! Allt fastnar långt där inne och vill inte komma ut igen. Vilken tur att hon tog sig till final!




4. Bjørn Johan Muri - Yes man

Robbans kommentar: Den forna Idol-tvåan och flickfavoriten Bjørn Johan Muri tog sig till finalen via Siste Sjanse. Bra låt. Ytterligare en radiohit, men inget att skicka till ESC.


Felix kommentar: Söt pojke vars bidrag är en riktigt udda fågel i sammanhanget. Känns inte som en vinnare men absolut en låt jag fascineras av och gärna lyssnar på igen. Snygg på något sätt...





5. Maria Arredondo - The touch

Robbans kommentar: Denna vackra ballad är oerhört upphausad. Låtskrivaren Rolf Løvland är ju känd för att kunna leverera bra musik. Men jag tycker inte den här balladen var särskilt kul att lyssna på. Visst, hon sjunger jättebra och den kommer säkert att ha stor chans till segern. Men nej, den biter inte på mig.


Felix kommentar: När jag först hörde The Touch tyckte jag det var en tråkig och alldaglig ballad jag hört 100 gånger tidigare. Efter ett par lyssningar måste jag ändå medge att den är riktigt vacker och att den är värd en finalplats är det ingen tvekan om! Tror den kan va uppe och slåss i toppstriden.





6. Alexander Stenerud - Give it to me

Robbans kommentar: Så till min personliga favorit inför kvällen. Det är tredje gången på raken som Alexander är med. Först 2008 med gruppen Zuma och låten "Always, Always" och i fjol med "Find My Girl" som kom trea i finalen. Den här nya fräscha uppdaterade 80-tals synthpop-låten är riktigt bra. Stark röst från en artist som verkligen går in för att vinna MGP och att få representera Norge i ESC. Jag hoppas verkligen att Alexander tar hem segern i år. Men om jag ska vara ärlig, tror jag inte det blir så.


Felix kommentar:
Snygg låt som bjuder på det mesta man kan önska av ett MGP-bidrag. Blir det tredje gången gillt för Alexander? Tror han kan gå mycket långt och tycker att det här vore en värdig tronarvinge till fjolårets dundersuccé.




7. Didrik Solli-Tangen - My heart is yours

Robbans kommentar: Hunken Didrik är storfavorit till segern. När jag först hörde låten i deltävling tre blev jag helt såld. En fantastisk powerballad av en riktigt bra sångare. Dock sjöng han inte helt hundra i deltävlingen, men lär säkerligen göra ett ännu bättre framträdande i finalen. Fredrik Kempe har skrivit bidraget så visst är det en liten seger för Sverige också om den här går och vinner. Det här skulle defenitivt passa bra in i Eurovision. Didrik är minst lika bra som Alexander Stenerud, men är fortfarande mitt andrahandsval.


Felix kommentar: Känns tydligt att Kempe haft med ett finger i spelet här. Låten är snygg men kanske inte fullt så fantastisk som jag tyckte den kändes vid första lyssningen. Att Didrik känns lite svajig på scenen drar också ned betyget. Är lite väl tjatig för att vara en ballad också.




8. Keep of Kalessin - The dragontower

Robbans kommentar: Både bra och dåligt på samma gång. Gillar mest refrängen, men resten av låten är bedrövlig. Jag blev oerhört förvånad att den lyckades ta sig till final, och det skulle inte förvåna mig om den här gick och vann hela tjottabalongen. För guds skulle Norge, låt inte detta hända.


Felix kommentar: Nej, usch och blä. Hör inte hemma här. Mer behöver ej tilläggas.



Robbans sammanfattning:
Likt förra årets MGP-final röstas tre bidrag vidare till gullfinalen (Superfinal) där man enbart kan rösta på de kvarvarande bidragen som kämpar om segern. Förra året fullkomligt utklassade Alexander Rybak sina konkurenter, och det hela var avgjort redan på förhand. I år känns det inte alls lika avgjort på förhand. Men troligtvis vinner Didrik. Spännande hur som helst.

Felix sammanfattning: En skön blandning bidrag som alla bidrar till en fantastisk slutshow i vårt västra grannland. Kul med ett "svenskt" bidrag i finalen också. Tror det kan bli jämnt, mycket tack vare pressen från fjolårsvinnaren. Skulle gissa striden står mellan Alexander, Didrik och Maria A.


  Robban

1. Alexander Stenerud - Give it to me
2. Didrik Solli-Tangen - My heart is yours
3. Venke Knutson - Jealous 'cause I love you


 Felix

1. Alexander Stenerud - Give it to me
2. Venke Knutson - Jealous 'cause I love you
3. Didrik Solli-Tangen - My heart is yours

Postat av:Sebbe

jag tkr inte alls om Alexander Stenerud :P låten tycker jag är medelmåttig så in i! sen får man ju leta efter tråkigare kille, jag menar vem ställer sig egentligen på en scen klädd som en torr gammal stofil? sen är han ju inte direkt... snygg heller? xD

Nej, jag håller på A1 och Didrik! sen är risken stor att norrmännen vill skicka de där förbannade Keep of Kalessin men jag hoppas verkligen att dem INTE gör det...


Skrivet: 2010-02-03| 22:01:45    
Postat av:Pruzze

Har 3 1-or , tycker om dom lika mycket .

1.A1 - Don't wanna lose you again

1.Alexander Stenerud - Give it to me

1.Didrik Solli-Tangen - My heart is yours

4.Bjørn Johan Muri - Yes man

5.Keep of Kalessin - The dragontower

6.Maria Haukaas Storeng - Make My Day

7.Maria Arredondo - The touch (Kommer denna högt beror det bara på låtskrivaren)

8.Venke Knutson - Jealous 'cause I love you (Tål inte låten)






Skrivet: 2010-02-03| 23:54:53    

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?