Söngvakeppni Sjónvarpsins 2009 (Final på lördag)

Island har haft fyra semifinaler. Varje deltävling innehöll fyra bidrag och två av dem tog sig direkt vidare till finalen

Island, ja älskade Island, ett land som aldrig svikit mig hittills och som nästan varje år levererat låtar som hamnat i framskjutna positioner i mitt eget tycke. På lördag har de final och jag tycker följande om bidragen.


Edgar Smári Atlason inleder med en tråkig och rätt så förutsägbar ballad. Jóhanna Guðrún Jónsdóttir fortsätter därefter tävlingen med ett upptempo kärleksgnäll som tyvärr är lika tråkigt som första bidraget men ändå snäppet bättre.

Isländska Idolgrabben Ingó framför kvällens tredje bidrag som säkert är en bra grej på Island men jag har svårt att se detta ur ett internationellt perspektiv och tänker stundtals mer på Estlands bidrag från ESC 2008.

Hreindís Ylva Garðarsdóttir Holms bidrag låter däremot som en låt inspirerad av Sicilien blandat med gamla klassiska svenska schlagers men som dessvärre är en sövande tråkig vaggvisa.

Kaja Halldórsdóttir fortsätter kvällen med, öhm, hmm, ja det här är riktigt dåligt och jag vet inte riktigt vad det ska föreställa..
 
Nåväl, Arnar, Edgar, Sverrir & Ólafur är ett countrypojkband som framför kvällens sjätte bidrag och som känns så oisländskt som det kan bli men på ett ganska behagligt sätt. Elektra i sin tur känns som en sämre isländsk variant av danska SUKKERCHOCK som var med i den danska uttagningen och de framför en låt som inte riktigt lyfter, det låter mest gapigt.

Avslutningsvis framför Jógvan Hansen ännu en pompös ballad som inte heller denna lyckas leverera och som inte lyfter åt något håll.


Totalt sett så får jag säga att Island har ett svagt startfält och oavsett vilket bidrag de väljer att skicka till Moskva så kommer de ha grymt svårt att kvala sig till final och en mikroskopisk chans att vinna hela tävlingen.
 
Mina tre favoriter (Tomas) i tävlingen om jag nu måste välja är Arnar, Edgar, Sverrir & Ólafur, Elektra och Jóhanna Guðrún Jónsdóttir i ordning uppräknade. Kaja blir förhoppningsvis kvällens jumbo.

Förra årets vinnare, Eurobandið med This Is My Life var en riktig upphöjare. Nu hoppas vi på att få se ett fortsatt bra bidrag från Island när man nu ska ta ut sin artist och sitt bidrag i sin final på lördag.

Finalbidrag

1. Edgar Smári - The Kiss We Never Kissed
2. Jóhanna Guðrún Jónsdóttir - Is It True
3. Ingó - Undir regnbogann
4. Hreindís Ylva Garðarsdóttir Holm - Vornótt
5. Kaja Halldórsdottir - Lygin ein
6. Arnar, Edgar, Sverrir & Ólafur - Easy to Fool
7. Elektra - Got No Love
8. Jógvan Hansen - I Think The World of You


Mina tre favoriter: Elektra, Edgar Smári & Jóhanna Guðrún Jónsdóttir

Tomas tre favoriter: Arnar, Edgar, Sverrir & Ólafur, Elektra, Jóhanna Guðrún Jónsdóttir

André´s tre favoriter: Neutral! (Ogillar alla låtar)


« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?