Eurovision Song Contest 2015 - Slovenien

 
FAKTA
  • TV-kanal: RTVSLO
  • Deltagandeår: 21:a gången
  • Första tävlingsåret: 1993
  • Senaste tävlingsåret: 2014
  • Bästa resultat: 7:a i final (1995)
  • Sämsta resultat: 39:e - sist i semifinal (2013)
  • Uttagningsprocess 2015: EMA 2015
  • Startnummer i semifinal 2: #16
  • Startnummer i finalen: #1
 
PANELENS TIPS!
 
Nuša Derenda - "Energy" (2001)
Anžej Dežan - "Mr Nobody" (2006)
Alenka Gotar - "Cvet z juga" (2007)
 
 
 
Slovenien valde artist och bidrag genom EMA 2015 (Evrovizijska Melodija 2015). 145 låtar skickades in till urvalsjuryn, varav 8 låtar och artister valdes ut att delta I EMA 2015. Programmet hölls den 28 februari, och bestod av totalt 8 tävlande bidrag varav hälften framfördes på engelska. Efter framförandena utsåg en tremannajury två bidrag till den så kallade "superfinalen", där vinnaren utsågs genom telefonomröstning.
Bidraget "Here for You" vann med totalt 7,311 röster, medan tvåan enbart fick 5,449 röster.
 
 
 
Foto: Tibor Golob
 
MARAAYA är en duo från Ljubljana i Slovenien, och består av Marjetka Vovk & Aleš "Raay" Vovk. Paret är gifta sedan 2010 och har två söner. Båda har dock långa musikaliska erfarenheter på var sitt håll. Aleš "Raay" är en av Sloveniens mest framgångsrike låtskrivare och producenter, som 2014 stod bakom det slovenska bidraget i Eurovision "Round and Round" med Tinkara Kovač. Han har även samarbetat med Nuša Derendo och den slovenska alpina världsstjärnan Tina Maze. Han har också deltagit 7 gånger som låtskrivare i EMA (den slovenska Eurovisionuttagningen), och även suttit i expertjuryn (2012).
 
Marjetka hade tidigare sysslat med musik i olika konstellationer, men började 2005 i bandet Turbo Angels där hon träffade Aleš. Bandet spelade tillsammans i 4 år, och deltog under den tiden i EMA 2008 där de dock slutade 6:a. Sedan ett år tillbaka utgör de två dock duon Maraaya, som är en ihopslagning av deras namn Marjetka och "Raay". Maraaya betyder dessutom "Hon har Raay" på slovenska. Duon släppte sin första singel under 2014 "Lovin Me" som blev en hit bl.a. i Österrike, Italien och Spanien.
 
"Here for you" skrev duon tillsammans med Charlie Mason - samme låtskrivare som stod bakom "Rise Like a Phoenix" ifjol och Serbiens bidrag i år: "Beauty never lies".
 
Här nedan kan du lyssna på Maraayas ESC-bidrag:
 
  
 
Panelens senaste medlem Adrian kommer i införguiderna till årets ESC att ge sin personliga åsikt om bidragen som tävlar. Här är hans kommentar om Sloveniens bidrag.

Det lilla alplandet Slovenien har sedan sin debut 1993 skickat bidrag av närmast skandinavisk karaktär till Eurovision. Tyvärr är det sällan som detta uppskattas av resten av Europa, och deras bästa placering är två 7:e-platser (1995 & 2001). Jag kan inte riktigt förstå denna avsaknad av framgångar, då låtar som "Cvet z Juga" (2007) och "Verjamem" (2010) tillhörde de årens absolut bästa låtar enligt mig - och ingen av dem kom i närheten av en bra placering.

I år har landet dock, iallafall enligt mig, sin bästa chans kanske någonsin. Duon Maraaya valdes ut att representera landet - en duo som faktiskt har haft lite internationella framgångar. Marjetka och "Raay" är gifta och har 2 barn, men producerar sedan några år tillbaka inte bara barn utan även musik tillsammans. Bidraget "Here for You" är kanske det starkaste upptempobidraget i semifinal 2, och försöker sammanföra influenser från både "Euphoria", lite traditionell slovensk etno, och modern dance. Även om det kan låta som en konstig blandning så tycker jag att det funkar bra och blir ett fullkomligt perfekt avbrott från balladerna ett tag. Jag kommer bli väldigt arg om detta inte tar sig till final, för här har Slovenien faktiskt hittat ett guldkorn. Bra sångerska, bra låt - och förhoppningsvis ett scenframförande som är spektakulärt. Helst dock utan danserskan som spelar luftfiol.  

 
 
 
Alexander
Både bra och dåligt hittar jag i den här låten. Ena stunden känns det som om det här är något helt nytt och fräscht, och nästa stund känns det som burkmat. Det faktumet gör att jag inte alls kan koncentrera mig på att gilla låtens fräscha delar.
 
 
Erik
Det svänger om Slovenien och jag gillar det! När jag lyssnar på låten känns det som jag lyssnar på något nytt som jag inte har hört förut. Hennes röst är fantastisk och stråkpartierna lyfter hela låten!  Slovenien är ett land jag önskar det ska gå bra för på grund av att de har haft bra låtar med tidigare och floppat. De har bara varit i final tre gånger de senaste 10 åren och förtjänar verkligen en finalplats med denna superlåt! 
 
 
 
Haris
Jag tycker inte det här är dåligt. Men det är heller inget jag skulle välja att lyssna på utanför dessa sammanhang. Slovenien försöker verkligen i år och jag tror faktiskt det kan gå bra för dem. Det är lätt att ta till sig låten och tycka om den. Den sätter sig på hjärnan och framför allt så är den unik. Men jag förstår inte grejen med hörlurarna.
 
 
Hollac16
Slovenien tävlar nog med årets mest udda bidrag och frågan är hur det ska gå då. Bägge artisterna bär stora hörlurar (varför kan man undra, dessutom på i princip alla bilder) och sångerskan låter mer eller mindre som Duffy när hon sjunger. Jag undrar om det är kanon eller kalkon, för Slovenien har tävlat med udda fåglar förut som blivit kalkoner. Det svänger om det i alla fall den saken är klar.
 
 
Robban
Slovenien tillhör en av de dolda favoriterna i årets tävling. När alla pratar om b.la Australien och Sverige som storfavoriterna till segern, så sticker det här bidraget fram som en farlig outsider. Sångerskan har en udda röst och låten är medryckande och bra och kan säkerligen kan ge Slovenien sin bästa placering i modern tid. Jag tycker helt klart att detta bidraget är intressant.
 
 

ESC-Panelen betygsätter årets ESC-bidrag med följande betyg:

Min favorit/
världsklass
Väldigt bra
Bra
Helt OK
Dålig
Sämst
 
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?