Eurovision Song Contest 2015 - Schweiz

 
FAKTA
  • TV-kanal: SRG SSR
  • Deltagandeår: 57:e gången
  • Första tävlingsåret: 1956 (Bidrag 1 & 2)
  • Senaste tävlingsåret: 2014 (13:e plats i finalen)
  • Bästa resultat: 1:a i final (1956, 1988)
  • Sämsta resultat: 39:e - sist i semifinal (2010)
  • Uttagningsprocess 2015: Die Grosse Entscheidungsshow
  • Startnummer i semifinal 2: #14
  • Schweiz tog sig inte vidare till finalen!
 
PANELENS TIPS!
 
Egon Egemann - "Musik klingt in die Welt hinaus" (1990)
Vanilla Ninja - "Cool Vibes" (2005)
Paolo Meneguzzi - "Era stupendo" (2008)
 
 
 
Schweiz valde artist och bidrag genom Die Grosse Entscheidungsshow. Innan en nationell final hölls anordnade de fyra nationella TV-bolagen (fransk-, tysk-, rätoromansk- och italienskspråkiga TV-bolag) i landet egna uttagningar för att utse finalister. Totalt utsågs 18 bidrag vilka sedan framfördes för en jury. Juryn utsåg sedan 3 bidrag från tysk/rätoromanska SRF/RTR:s uttagning, 2 bidrag från franska RTS och 1 bidrag från italienska RSI som fick tävla i finalen.
 
I finalen framförde var och en av de 6 artisterna dels sin tävlingslåt och dels en coverlåt. Resultatet avgjordes sedan genom kombinerad jury- och telefonröstning. Juryn bestod av tio medlemmar från de fyra bolagen (4 medlemmar från SRF, 3 medlemmar från RTS, 2 medlemmar från RSI och 1 medlem från RTR).
 
Vinnarartisten representerade franskspråkiga RTS.
 
Die Große Entscheidungsshow
 
 
 
 
Foto: Oscar Alessio/SRF
 
MÉLANIE RENÉ är född den 1 september 1990 i Genève i Schweiz. Hennes släkt har rötter i Mauritius. Hon har sysslat med musik sedan barnaåldern och det har varit hennes stora intresse i livet. 2009 deltog Mélanie i George Grigoriufestivalen i Rumänien som hon vann och 2010 flyttade hon till Storbritannien för att fortsätta sin musikaliska utbildning vid Academy of Contemporary Music och Brighton Institute of Modern Music.
 
Det bidrag Mélanie ska tävla med i ESC heter "Time to Shine" och det bidraget har hon gjort själv (både text och musik). Låten skrev hon under sin studietid i Storbritannien.
 
Här nedan kan du lyssna på Mélanies ESC-bidrag:
 
  
 
Panelens senaste medlem Adrian kommer i införguiderna till årets ESC att ge sin personliga åsikt om bidragen som tävlar. Här är hans kommentar om Schweizs bidrag.

Schweiz vann den allra första upplagan av Eurovision 1956 (Lys Assia - Refrain), men sedan dess har det mest bara gått utför för den lilla alpnationen. Sedan 1993 har de aldrig varit i närheten av en ny pallplats och deras bästa placering sedan dess är 8:e platsen med "Vanillia Ninja - Cool Vibes" (2005). Den gruppen kom för övrigt också egentligen från Estland... Sedan det nuvarande semifinalsystemet infördes har landet bara kvalificerat sig till finalen två gånger - senast ifjol med Sebalter. Landet har alltså haft lite svårt att hänga med sina grannar Tyskland och Österrike som båda har tagit en vinst var de senaste 5 åren.

Årets schweiziska bidrag sjungs av 25-åriga Mélanie som har mauritisk bakgrund. Hon har faktiskt också studerat musik i Brighton - en stad som vi svenskar givetvis har en speciell musikalisk anknytning till. Men det verkar inte hjälpa, iallafall om vi kikar på vad experter, odds och fans verkar säga om bidraget. Landet återkommer bland favoriterna till att komma sist. Detta har jag lite svårt att förstå - i mina öron låter detta bra. Mélanie kan dessutom sjunga live och får hon dessutom bara rätt hjälp på scenen i Wien så har jag inga problem med att se detta i finalen. Detta är en suggestiv halvtempoballad, i "Euphoria"-genren, även om Mélanie givetvis inte kommer upp i samma klass som Loreen. Men i jämförelse med Lettlands liknande bidrag, så känns denna betydligt vassare och snyggare. Varför gillar inte folk det här? En solklar finalist i min bok!  

 
 
 
 
Alexander
Det här var ju en intressant låt. Den tror jag kommer dela känslor i Europa, lika som den delar mina känslor. Jag har ingen aning om vad jag ska tycka om den...
 
 
Erik
Jag är rätt kluven till Schweizs låt i år. Ena stunden gillar jag den och i andra tycker jag att det känns som en typisk radiopoplåt som vi har hört alldeles för många gånger. Kul om Schweiz får gå till final nu när ESC hålls i grannlandet. 
 
 
Haris
Det här är en låt som gått lite upp och ner för mig. I början tyckte jag att den var riktigt bra och sedan mindre bra. Nu hamnar jag någonstans i mitten. Men jag unnar den här låten framgång för sångerskan är duktig och låten svänger riktigt bra.
 
 
Hollac16
Jag gillade Timebelles låt i den nationella finalen bättre, men med tiden har jag lärt mig uppskattat Mélanies låt också framförallt efter att musikvideon tillkom. Det är också bra att Sverige får Schweiz efter sig i startordningen för det blir en ganska bra kontrast än exempelvis om vi hade fått Azerbadjzjan/Cypern precis före eller efter. Jag tror att det kan gå ganska bra för Schweiz i år och det vore kul om det gjorde det efter några mellanår som Schweiz har haft i tävlingen. Förhoppningsvis växer låten mer under liveframträdandet i Wien. Betyget blir ett medelbetyg eftersom att jag som sagt hellre hade sett Timebelles låt i årets ESC.
 
 
Robban
En riktigt grym sångerska, men en för mig helt ointressant och tråkig låt. Varken bra eller dåligt blir helhetsbedömningen. Schweiz har sedan semifinalerna infördes alltid ställt upp med något som har fallt mig i smaken, enda tills i år. Med det sagt så tror jag ändå att det kommer att gå bra för Melanie och Schweiz i år.
 
 

ESC-Panelen betygsätter årets ESC-bidrag med följande betyg:

Min favorit/
världsklass
Väldigt bra
Bra
Helt OK
Dålig
Sämst
 
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?