Melodifestivalen 2011 - Deltävling 4

Ikväll är det dags att åka till Malmö, Sveriges väg till kontinenten. Så har det varit de senaste åren eftersom vi hämtar de tre senaste vinnarna från staden. Det handlar så klart om deltävling 4 i Melodifestivalen 2011. Vi hoppas på att det bjuds på mycket bra sång och härlig underhållning även denna deltävling. Åtta bidrag står redo att tävla om två finalbiljetter och två Andra Chansen biljetter.

Som vanligt är det tittarna som avgör hur resultatet blir genom telefon & sms-röster. Röstningen börjar i samband med att sändningen sätter i gång.

SVT har i år bjudit på en nyhet vad gäller förhandslyssningen av bidragen. Man har istället för att enbart kunna lyssna 60 sekunder av låtarna, infört ett så kallat inför-program (Smyglyssna med Elsa) som sänds på torsdagar innan varje deltävling. Där får tittarna chansen att både se klipp från torsdagsrepet med framträdandet och höra låtarna i precis som tidigare, 60 sekunder.

Vi kommer i det här startfältet att ge ut våra kommentarer & betyg efter att ha sett "Smyglyssna med Elsa" och hört fullversioner av låtarna. Därefter tar vi ut våra personliga fyra troliga favoriter. I vår slutkommentar ger vi oss på att tippa slutresultatet.

Melodifestivalen 2011 (Deltävling 4 av 4)

När?: 20.00 - 21.30
Var kan jag följa live?: SVT 1, SVT World och SVT Play


Startfällt - Deltävling 4



Felix:

Haris: Svänigt i typisk Melody Club anda. En intressant låt som borde ta sig hela vägen till Globen ifall de kan sätta alla bitar på plats.


Johan: Jag anser att låten inte är speciellt stark, men Melody Club tar sig säkert vidare på grund av sitt namn.


Robban: Välkända popgruppen Melody Club gör sin MF-debut, det var på tiden. Frågan är om deras sound kommer att fånga tillräckligt många röster för att nå några större framgångar?





Felix:

Haris: En poplåt som jag personligen finner ointressant. Men det finns ändå något i den som inte är allt för nej-sägande. Tror dock den kommer ha svårt att gå hem hos folk.


Johan: Jag verkar vara den enda som faktiskt gillar Julias låt "Better Or Worse". Den är småmysig och refrängen fastnar som klister. Jag hade gärna vilja se denna i andra chansen.


Robban: Webbjokern Julia Alvgard har en fantastisk låt, jag fullkomligt älskar. En blandning av olika genrer, pop, RnB och elektroinslag. Ett mycket sällsynt sound i Melodifestivalen. Hennes chanser att gå vidare från deltävlingen är dessvärre inte särskilt stora. Men jag tänker rösta, rösta, rösta och hoppas på en skräll.





Felix:

Haris: Är det bara jag som tycker början på låten är samplad ifrån Tina Turnes "The Best"? Jag gillar i vilket fall varken låten eller något med den. Men jag kan tänka mig att det på något lustigt sätt kan ta sig vidare till åtminstånde Andra Chansen.


Johan: Vill vi verkligen skicka sex gubbar till Tyskland? Dansband är inte riktigt min grej och det känns som man tog med detta bidrag endast för att behaga den äldre publiken.


Robban: Man kan inte låta bli att småle lite av det rutinerade dansbandet Lasse Stefanz och deras låt; "En blick och nånting händer". Haha. Låten är småkul, men inget jag skulle vilja se i någon final eller andra chansen.





Felix:

Haris: Jag gillade Linda redan förra året, men denna gången är det bättre. Linda är en helt fantastisk sångerska och hennes powerballad är den typ av ballad vi väntat på hela året. Detta är riktigt bra!


Johan: Ifrån en het uptempo låt till en power ballad. Det känn dock som låten försöker vara något som den inte är. Det blir för skrikigt, det känns som sången och det instrumentala kämpar emot varandra istället för att vara i harmoni.


Robban: Linda Pritchard är tillbaka i festivalen på nytt. Den här gången med en stark och känslosam powerballad. Det ska mycket till om hon tar sig vidare. Men själva låten är bra och förtjänar verkligen ett bättre öde.





Felix:

Haris: När jag läste att Desmond Child varit med och skrivit låten fick jag direkt skyhöga förväntningar. Men detta låter verkligen inte som om det är gjort utav en av tidernas bästa låtskrivare. Känns som om Anders är obekväm på något sätt.


Johan: Det är verkligen synd att Andreas bidrag "Don't Stop" diskades för den låten är mycket bättre än låten "run". Hans show ser dessutom ut som en billig cirkus föreställning, jag köper inte det, jag vill ha tillbaka mina pengar!


Robban: En låt som jag hade stora förväntningar på. Den är helt ok, radiopopvänlig men alldeles för enformig.
 




Felix:

Haris: Det är typiskt Linda Bengtzing, men det funkar år efter år. Det är småcharmigt och det gungar precis lagom för att man ska gilla det. Men jag har tröttnat på henne...


Johan: Hur mycket jag än vill gilla det här så kan jag inte göra det. Det känns som Linda försöker kopiera sina låtar och det blir bara ett stort fiasko. Refrängen känns som den börja mot ett håll och sen helt plötsligt dra den iväg till ett annat håll. Det är inget fel på dig Linda, det är fel på låten.


Robban: Schlagerpinglan Linda Bengtzing är tillbaka! Åter med en äkta Bengtzing-schlager precis som man förväntat sig. Lite rörig text, men själva melodin sätter sig som ett smäck. Linda tar sig till final!




Felix:

Haris: Melodin i låten är helt ljuvlig och gitarren som kommer in gör att man höjer betyget ett snäpp till. En grym text, en härlig rockballad, ja det blir inte så mycket bättre än detta. Senast jag satten en femma slutade det med att låten inte gick vidare, men det är inte mitt fel att folk inte har musiksmak. Detta är, enligt mig, den bästa låten i årets tävling rent musikaliskt. Nicke är helt klart en duktig sångare, men jag tror tyvärr inte att folk kommer tycka om låten på samma sätt som jag gör.


Johan: Nicke Borgs rockballad överaskade, det är en självklar seger för honom. Låten sticker verkligen ut och de som väntat på lite rock i melodifestivalen får äntligen en fenomenal rockballad.


Robban: Sångare och gitarrist i bandet Backyard Babies. Låten han ställer upp med är en pampig rockballad. Väldigt behaglig att lyssna på. Har nog goda chanser att kvalificera sig vidare skulle jag tro.





Felix:

Haris: Det svänger, det är smått beroende framkallande och man blir på något sätt på humör utav det. Måste dock säga att sångerskorna låter lite krassligt. Men fyra snygga brudar i latex skulle få mig att rösta varje dag i veckan!


Johan: Jag tror att de flesta vill att detta ska vara överdrivet bra, men tyvärr är det inte det. Jag hade väldigt stora förhoppningar för Love Generation och deras Redone-producerade låt. Låten fastnar inte riktigt, den är lite stel och småtråkig refräng. Jag vill gilla tjejerna mer än vad jag gör. Dem har hela paketet, de är snygga och de sjunger hyfsat bra och det är en Redone-låt, men låten känns naken.


Robban: Den här låten är hysteriskt upphaussad, mycket tack vare att Lady Gagas låtproducent Redone ligger bakom den. Visst är det en stark låt, inget snack om saken. Men tre klubblåtar i finalen kanske blir en för mycket. Äkta girl-power om det här bidraget. Jag tror de tar sig till final eller Andra Chansen.




Favoriter till FINAL

Felix

1.
2.

Haris

1. Nicke Borg - Leaving Home
2. Linda Pritchard - Alive

Johan

1. Love Generation - Dance Alone
2. Linda Bengtzing - E det fel på mig?

Robban

1. Linda Bengtzing - E det fel på mig?
2. Julia Alvgard - Better or Worse

Favoriter till ANDRA CHANSEN

Felix

3.
4.

Haris

3. Melody Club - The Hunter
4. Love Generation - Dance Alone

Johan

3. Linda Pritchard - Alive
4. Julia Alvgard - Better or Worse

Robban

3. Love Generation - Dance Alone
4. Linda Pritchard - Alive


SLUTKOMMENTARER

Felix: Kommentarer om låtarna finner du här.

Haris: Vi har nu kommit till den sista delfinalen för denna gången. Nicke Borg är helt klart favoriten precis före en stark Linda Pritchard. Annars är det ett rätt jämnt startfällt vi bjuds på och det känns lite som nästan alla kan ta sig till något utav Finalen eller Andra Chansen. Personligen skulle jag skicka Nicke och Linda direkt till final, men dessvärre ger jag dem max en möjlighet till Andra Chansen. Love Generation och Melody Club, tillsammans med Linda Bengtzing, gör upp om 2 finalplatser. Resten kan sluta hur som helst.

Johan: Den fjärde och sista deltävlingen är en besvikelse kanske hade jag för stora förväntningar? Jag tycker inte att det finns några speciellt starka låtar i denna deltävling som kommer att utamana Eric Saade och Danny i finalen. Jag kanske ändra mig när jag sett dem i kväll, vem vet? Jag tror Nicke, Melody Club eller Linda Bengtzing tar sig till globen.

Robban: Jag tycker den fjärde och sista deltävlingen innehåller flera jämnbra bidrag. Kanske den bästa deltävlingen? Det kommer bli oerhört spännande att se vilka som går vidare. Det känns som det kan sluta hur som helst. Jag hoppas jättemycket på webbjokern Julia Alvgard och hennes fantastiska låt Better or worse chockar och tar sig vidare. Dessvärre är den tippad att hamna sist. Linda Bengtzing bör vara en klar favorit att ta sig till final.
Postat av:Line

Nicke Borg har enligt mig den mest intetsägande låten i finalen... efter den kommer Swingfly och sen Danny... riktigt besviken på den sista deltävlingen faktiskt... hoppas verkligen att inte Nicke Borg eller Swingfly vinner...


Skrivet: 2011-02-27| 17:14:42    

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?