Webbjokern - Idag har vi fem finalister!

Idag kl 12 avgörs det vilka fem bidrag som kommer att tävla i den direktsända webbjokerfinalen på måndag. Den senaste veckan har varit intensiv, för såväl artister/låtskrivare och fans.

Man har under den senaste veckan kunnat rösta ut ett bidrag varje dag och först ut att bli utröstad när det återstod tio bidrag var Succubus med Raise your hands. Enligt mig en alldeles för skrikig låt. Säkert uppskattad av många av er andra, men icke av mig.

Dagen därpå röstades min topp-2:a (totalt) Trison ut.. Väldigt tråkigt tycker jag, då den Arvingarna-inspirerade Lovar & svär absolut förtjänade en av MF-platserna.

Sen var det dags för Fredrik & Magnus med sin snarlika kopia av Oscar Linnroos "Från och med du" att lämna tävlingen. Get Out är absolut inte dålig. En typisk radiohit som jag har börjat gilla väldigt mycket nu i slutskedet.

och igår röstades den oerhört vackra balladen Stay with me ut. Visst, något enformig kanske, men i det stora hela en väldigt proffsig låt. Madeleine Jangklev har en fantastisk röst och henne vill vi se mer ut av i framtiden.

Kommentar: Jag tror inte att någon av de ovan nämda skulle ha någon vidare chans i Melodifestivalen. Däremot hade jag önskat att få se minst två av de där.



Sex bidrag kvar.........

Idag har vi kommit fram till the D day. Det återstår sex bidrag och bara fem tar sig vidare till finalen. För närvarande är Björn Hasselquist med sin Beautiful world utslagen. Helt korrekt enligt min mening.

Det skiljer ett par tusen röster upp till Engla och den fantastiskt fartfyllda Don't stop. Den tillsammans med Julia Alvgard och hennes Better or worse tycker jag förtjänar en plats i Melodifestivalen 2011.

Jag är förvånad att Anton & Dejo med sin somriga reggae-låt I wanna be with you har tagit sig så här långt. De två säkraste finalisterna som hållt sig i toppen mer eller mindre hela tiden är bandet Billy med sin Jimmy Jansson-inspirerade Tusen nätter och Jonas Matsson och On my own (likt Jason Mraz Im Yours).

Jag är nöjd med hur ställnigen ser ut nu och hoppas att det håller i sig.


Avslutar med att säga: STORT LYCKA TILL till alla finalister!


Min topplista inför finalen blir följande:

De två platserna i Melodifestivalen 2011

1. Engla - Don’t stop (142)
2. Julia Alvgard - Better or worse (118)
-------------------------------------------------
3. Jonas Matsson - On my own (240)
4. Anton & Dejo - I wanna be with you (185)
5. Billy - Tusen nätter (293)

/ Robban


« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?