Bettan återvänder hem

2002 deltog hon senast i Melodifestivalen med Kikki Danielsson och Lotta Engberg. Nu återvänder hon hem till Göteborg, hennes hemstad och platsen där hon vann 1985, Scandinavium.

Direkt efter att artisterna var färdigpresenterade var Elisabeth Andreassen en av de få artister som inte hade en journalist efter sig. Undertecknad haffade tag på henne omedelbart för en kort intervju.

- Välkommen tillbaka Bettan
- Tack ska du ha

Fick välja själv
Hon berättar att hon själv fick välja vilken stad hon ville tävla i. Valet föll på hemstaden. 
- Jag har ju vunnit där förr, med "Dag efter dag" och "La det swinge", så därför tyckte jag att det kunde bli riktigt kul med Göteborg igen. Det känns som att komma hem på något vis, för det är ju min hemstad.

"Det gick rätt i vasken"
Bettan beskriver låten, "Vaken i en dröm", som en vacker powerballad som har en väldigt finstämd text. 
-Jag har ju inte tävlat med en ballad tidigare i Melodifestivalen. 
Men där hade hon fel. Undertecknad rättar henne genom att påminna henne om bidraget från 1984, "Kärleksmagi". Hon skrattar till när hon kommer på vilket bidrag det var. 
- Ja just det ja! Det var ju året innan jag vann med "La det swinge"! Det är ju inte lätt att komma ihåg allt man gjort tidigare...Det gick rätt i vasken!

Hon ser fram emot att tävla i Melodifestivalen igen och att få vara med Sanna och Brolle. 
- Jag fick ju en förfrågan att vara med, och man behöver ju inte på något sätt vara med. Men jag har ju god erfarenhet av Melodifestivalen och alltid haft kul och alltid haft goda efterbörder.

Ny CD
Att vara med i Melodifestivalen numera är ju ett sätt att promota sig som artist och att man har nytt material på gång. 
- Jag kommer ju ut med ny CD och det blev klart innan jag fick förfrågan till Melodifestivalen, så det passar ju bra ihop. Allting passade så bra. Låten handlar om var jag är i mitt liv nu, "Vaken i en dröm". Jag har ju alltid fått det jag drömt om. Jag har det alldeles underbart med min familj, två döttrar, en underbar man, hus och hytte och ett jättefint jobb. Jag behöver inte mer, jag lever i min dröm. Och så kom texten "vaken i en dröm".

Rybak på scen?
Jag frågade om hennes tidigare samarbete med Alexander Rybak och om vi kommer se honom på Scandinavium med henne. Med glimten i ögat svarar hon
- Det vet man aldrig...

Det är fortfarande osäkert hur det kommer se ut scen- och klädmässigt, då allt det skulle avklaras efter presskonferensen.

/Andy

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?