Inför ESC på SVT1 - Del 1



Del 1 av 4.
  Ikväll (Tisdag) SVT 1 kl 20.00 - 21.00

(Se avsnittet här)

Det är snart dags för Eurovision Song Contest i Oslo och som tidigare år bjuder SVT på synpunkter och analyser om årets 39 låtar av en välkänd panel. Kayo Shekoni, Rennie Mirro, Marie Serneholt, Lena Philipsson samt Thomas Lundin är på plats i studion tillsammans med programledaren Christer Björkman. Bidragen som bedöms i kväll kommer från Moldavien, Ryssland, Estland, Slovakien, Finland, Lettland, Serbien, Bosnien-Hercegovina och Polen.

Så här tycker vi på ESC-Panelen om följande länder som SVT-Panelen går igenom ikväll:




 Moldavien - Sunstroke Project & Olia Tira - Run away

Andy: Min första tanke när jag såg videon var "VAD I HELVETE HAR DE PÅ SIG!?" (Olia hann nog inte klä sig klart i sin loge innan sändning). Moldavien skickar en modern upptempodänga med inslag av 80-tal som inleder med någon som spelar en otroligt tjatig slinga på fiol (det är ju ett vinnande koncept numera). Olia och gruppen börjar sjunga, och det är väldigt svårt att uppfatta vad de sjunger om i verserna. Saxofonen som kommer in lite då och då (80-talsflörten) drar ner helhetsbetyget till en futtig tvåa.  Gör de ingenting åt scenshowen och kläderna så har de väldigt svårt att ta sig till final i år! Snälla skicka mormor igen!


Felix: Eurodiscoovibbar från Europas sydöstra spets har ju en tendens att bli mycket populära. Detta lär väl knappast bli något undantag... Kanske får bidraget inte jättemånga röster i själva tävlingen, men lär spelas varm på nattklubbar över hela kontinenten i sommar - I HOPE! En klar favorit för en discoslampa som mig själv. Skönt att landet tar tävlingen på allvar!


Robban:
Moldavien är relativt nya i ESC. Kombinationen fiol och trumpet i en disko/technolåt fungerar tydligen, men det här låter inte alls bra i mina öron. Däremot finns det sämre låtar med i denna semifinal. Lär vara chanslös att ta sig till final.


Summa: 2+4+1 = 7 p


 Ryssland - Peter Nalitch & Friends - Lost and forgotten

Andy: Det märks att Ryssland inte vill vinna och arrangera tävlingen ännu en gång. Detta är en lugn och fin ballad (på engelska med rysk brytning). Gruppen står bara rätt upp och ner och spelar och sjunger, ingen märkvärdig koreografi. Det låter lite falsk lite här och där på Peters sång. Det får nog lite poäng av grannländerna men tror inte den kommer att komma särskilt högt i semifinalen och vi får nog se en final utan Ryssland i år. Detta är i alla fall bättre än det moldaviska bidraget så det får en trea av mig.


Felix: Ett skämt till bidrag! Ryssland står för otroligt ojämn kvalitet i Eurovision-sammanhang tycker jag. Vad hände med Dima Bilans fantastiska demo "white nights"?! Hade sopat banan med de urkufar som ställde upp i den ryska uttagningen. Det lär knappast bli ett återbesök i Moskva 2011...


Robban: En sång om olycklig kärlek. Pinsamt att man går och nynnar på refrängen fastän det här inte är bra. Nej, Ryssland kan bättre och borde skickat något med kvalitet. Är långt ifrån en garanterad finalplats. Skulle man ta sig dit är man långt ifrån någon utmanare i toppstriden.



Summa: 3+2+2 = 7 p


 Estland - Malcolm Lincoln & Manpower 4 - Siren

Andy: Stilen påminner om Robbie Williams. Den är lite underligt uppbyggd, och har ingen särskilt bra hook (ingen stark refräng med andra ord). Den här kommer nog bara passera förbi och glömmas bort väldigt fort. Ingen vinnarkandidat och kommer nog inte gå till final. Synd att de skickar detta, när de hade en så vacker låt förra året!


Felix: Estland brukar vara ganska bra på att hitta bidrag som går väl hem över hela Europa. I år är jag dock osäker på hur man kommer placera sig. Låter lite väl anonymt kan jag tycka... Känns ändå som ett helt okej bidrag som kan växa på scenen. Vill nästan återkomma när man sett genrep eller liknande!


Robban: Estländarna har haft svårt att kvala sig in till finalen. Men i fjol stack man ut med balladen Rändajad och hamnade då på en sjätteplats i finalen. I år skickar man en modern utstickare. Återigen en ballad. Känns inte som något typiskt ESC-bidrag direkt. Första reaktionen är att den är tråkig men ändå unik i sig. Jag både tror och hoppas att den här inte tar sig till final.



Summa: 3+1+1 = 5 p


 
Slovakien - Kristina - Horehronie

Andy: Slovakien har en historia bakom sig med bidrag som har placerat sig väldigt dåligt. Förra året gjorde de comeback i tävlingen och tog sig inte ens till final... I och för sig var låten inget vidare, men kanske de tar sig till final i år istället? Hon är en bra sångerska, men frågan är om det funkar för resten av Europa. Vi får se den 25 maj! Lycka till Slovakien!


Felix: Har flera gånger varit på väg att ta med denna på min egen tio-i-topplista. Tyvärr känns det som om den saknar det där lilla extra som verkligen hade fått mig att kära ner mej i den. Gillar Kristina men frågan är om det är så lyckat att inte sjunga på engelska? I och för sig passar nog bidraget bäst på modersmålet. Jag håller en tumme för finalplats!


Robban: Ett av de bästa bidragen i år enligt mig. Låten beskriver Horehronie, som är en region i Slovakien. Kristina sjunger bl.a att de vackraste träden finns i Horehronie. Kan absolut ge Slovakien den efterlängtade topplacering man förtjänar. Given finalist.



Summa: 3+3+5 = 11 p


 
Finland - Kuunkuiskaajat - Työlki ellää

Andy: Äntligen! Äntligen skickar Finland något typiskt finskt, vilket de inte gjort sedan de valde finsk tango 2004! Jag räknar inte hårdrock som något typiskt finskt... Första gången jag hörde bidraget var efter den finska finalen... och då blev jag först förundrad, sedan hänförd. Detta är så roligt att lyssna och titta på, så är man lite nere kan man titta på detta en stund och gå därifrån med ett leende på läpparna. Just detta med finsk folkmusik gör att man blir extra glad, hade vi skickat Timoteij hade vi fightats lite om vem som är snyggast.. Dragspels-Timoteij eller Dragspels-Kuunkuiskaajat? Hoppas de tar sig till final!


Felix: Det är ingen hemlighet att jag hellre sett ett annat finskt bidrag i Eurovision. MEN kan också säga att de två glada folk-popsblondinerna ändå gjort intryck på mig och faktiskt får mig att båda le och ryckas med så här efter ett par lyssningar! Kvala in på min personliga tio-i-topplista så jag hoppas verkligen att våra grannar i öst tar sig till final. Kan kanske vara lite för smal för röster från sydeuropa får jag för mig...


Robban: Finland ställer upp med folkmusikgruppen Kuunkuiskaajat som har ett östfinskt sound med inspiration från sigenarmusiken. En låt på modersmål är alltid ett plus! Jag gillar det här och hoppas att det blir final för de finska töserna. Tror det kan bli tufft däremot.


Summa:
4+3+3 = 10 p


 Lettland - Aisha - What for?

Andy: Njae, detta var inget vidare enligt mig. Verserna är otroligt bleka och hon får mig inte att fatta intresse förrän i refrängen. En väldigt bra refräng, men budskapet når inte fram tycker jag. Lite halvtrist och blekt... Och scenshowen... Kvinnor som tvättar lakan på scen och en kille som sitter på en stol och spelar dragspel... NEJ NEJ NEJ NEJ!  De kan fortsätta tvätta efter semin tycker jag så blir det nog bra i alla fall.

Felix: Hon sjunger ju ganska bra men tyvärr räcker inte det för att blåsa liv i det här bidraget. Snygg video men scenschowen håller ju lång ti från samma klass. Eller ska vi ta satsningen på en snygg marknadsföring som ett tecken på att här kan hända grejer?! Man kan alltid hoppas, för något behövs om detta baltland ska gå längre än till semifinal.


Robban: En ballad i kategorin dragspelsblues. Halvtrisst och osmakligt tycker jag. Låten lyfter aldrig och maler bara på i ett långsamt tempo. Det blir ingen final för Lettland i år heller.



Summa: 2+2+2 = 6 p


 
Serbien - Milan Stanković - Ovo je Balkan

Andy: Min första tanke är Andra Generationen...och konstigt nog Slivovitza... jag undrar varför? ;)Det är väldigt likt Andra Generationens musikstil, men det är ju balkanpop så ska man vara förvånad? Det jag stör mig mest på är sångaren Milan, som ser ut som en korsning mellan Ellen DeGeneres och Zeljko Joksimovic som tävlade för Serbien-Montenegro 2004 och var programledare 2008. Detta kommer garanterat inte att funka, men kommer nog spelas på flertalet schlagergolv (som spelar udda bidrag). Final, nej...


Felix: Känns som på skoj och fullt allvar på samma gång! Man vet aldrig med Serbien... Men jag gillar det! En skön mix av lite entoflirt och pop från balkan. Sångaren känns ovanligt gay för att vara från den här delen av Europa (ja, det är kanske fördomsfullt att skriva så - so what?!). Tycker helheten känns skön och tror nog det haglar röster, inte minst från grannländerna. Kan bli farlig! Ja, det tror jag faktiskt.


Robban: Serbien levererar återigen. Precis som låttiteln säger: Det här är balkan! och det är det verkligen. En catchy låt som känns äkta och humoristisk på samma gång. Charmigt och medryckande! Låten kommer att få höga poäng, särskilt av balkanländerna. Det borde locka tillräckligt med röster från övriga Europa för att nå en finalplats. Men känns osäkert.



Summa: 2+3+3 = 8 p


 
Bosnien Herzegovina - Vukašin Brajić - Thunder and Lightning

Andy: Bosnien-Hercegovina har varit med sedan 1993 och har haft ganska mediokra placeringar. Deras bästa resultat var 2006 med Hari Mata Hari och låten Lejla som kom trea. I år skickar de åter igen en manlig sångare, och hade de hållit sig till bosniska versionen (Munja i grom) hade de garanterat gått till final. Översättningen till engelska känns tramsig och kommer nog inte att ta sig till final. Fast, tanken att skicka Eurovision ned till Balkan igen känns inte lockande.


Felix: Ett bidrag som gång på gång går mig förbi. Det är så anonymt på något sätt... Inte alls dåligt, ganska okej! Men tråkigt... Texten känns lite småpretto och herr Mockasin, förlåt, Vukasin känns teatral. Saknar de småcatchiga upptempodängor som vi tidigare vant oss vid att BH kan skicka! Frågan är om inte sagan tar slut redan i semin för Bosnien-Hercegovina i år.


Robban: Bosnien brukar ha med bra låtar i ESC. Men i år skickar man en rätt tråkig och medioker rocklåt med en stel sångare. Nej, det här är inget jag går igång på. Minus till att låten har översatts från originalspråket till engelska. Final? Kanske, men inget jag skulle bli lycklig av att se gå vidare.



Summa: ?+2+1 = 5 p


 
Polen - Marcin Mroziński - Legenda

Andy: Polen började sin ESC-karriär med att komma tvåa 1994. Sedan dess har det inte gått så där värst bra för polackerna. Marcin sjunger i år för Polen en saga om en riddare och hans prinsessa. Kanske blir det en godnattsaga för vissa, eller kanske en uppmaning för några att rösta. Jag vet inte vad jag ska tycka. Jag gillar de polska inslagen i låten samt Marcin. Men tror inte han kommer komma särskilt högt i Oslo. Kommer han till final... nja... Jag vet inte.

Felix: Hopplöst släpig och konstig låt... Tyvärr hade Polen ett ganska mediokert startfält i sin uttagning så man valde i princip mellan pest eller kolera... Fast jag kanske tar i? Legenda är inte rolig, men långt ifrån genomusel. Kan nog knipa röster på att den ändå måste anses speciell, spelar i en egen liten liga på nåt sätt...


Robban: Polen är ett av mina icke-favoritländer i ESC. I år skickar de en låt som känns aningen udda och omodern. Inget särskilt alls! Däremot tror jag den kan bli ruggigt farlig och säkert ta sig till final. Det är en typiskt sån här låt som lyckas fånga röster på något knepigt vis. Men jag hoppas verkligen inte att den gör det.



Summa: 3+1+1 = 5 p



Topplistan

1. Slovakien = 11 p

2. Finland = 10 p

3. Serbien = 8 p

4. Moldavien = 7 p
    Ryssland = 7 p
    


Mest poäng-listan

1. Andy = 24 p
2. Felix = 21 p
3. Robban = 19 p

Postat av:dragi

jag håller med m svt´s sk expertjury känns bara som d e ute efter att få till roliga komentarer o vem som kan vara bäst i mobbing. att läsa i bloggar om esc e roligare egentligen för då får man veta vad det vanliga folket tycker hehe.


Skrivet: 2010-04-28| 06:26:59     Av: http://dragi.blogg.se/

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?