Nu börjar det!

Foto: ESC-Panelen
 
Ett år har gått sedan Conchita Wurst tog hem segern och därför har Eurovisionen nu hamnat i Österrike och dess huvudstad Wien. Den här veckan har varit fullsmäckat med repetitioner för de 40 tävlande länderna men nu ikväll kan alla andas ut för en festlig stund då Eurovisionen invigs på riktigt.
 
Under ett års tid har ESC-Panelen följt förberedelserna till årets ESC, alltifrån det första mötet ORF hade bara veckor efter Österrikes seger i Köpenhamn till veckans repetitioner. Och det har hänt mycket. Wien blev värdstad, 40 länder ställer upp, Australien gästar årets tävling och ESC firar 60-årsjubileum! Bara för att nämna några saker. Det har också varit en intressant tid med nationella uttagningar runt om i Europa inför tävlingen.
 
Conchita Wurst på invigningsfesten. Foto: Andres Putting/EBU.
 
Men ikväll är allt fokus riktad mot Wien där invigningsfesten hålls (se den live via denna länk) och nästa vecka när det är dags för avgörandet - vilka ska gå vidare från semifinalerna och vem vinner finalen 2015? Alla svar får vi när ESC drar igång på allvar. Vi i panelen har alla längtat otroligt mycket till denna tidpunkt och här kommer nu våra tankar kring detta.
 
Mycket nöje!
/ESC-Panelen
 
PS. Så här såg det ut när svenska delegationen med Zelmerlöw & Björkman i spetsen anlände till röda mattan på invigningsfesten:
 
Foto: SVT Melodifestivalens facebooksida.
 

Panelens tankar

 
Adrian
Årets Eurovision lär bli minnesvärt av allt att döma. Även om låtkvaliteten i år är ganska låg - och väldigt balladorienterad, så känns det som att det förmodligen kommer bli en välproducerad historia. Tvivlar inte en sekund på att scenens extraknep kommer bli en fin överraskning för tittarna (om ni inte vet vad jag menar så är det bara att vänta tills sändningarna startar).
Mina förhoppningar är givetvis att produktionen blir snygg och att programledarna känns stabilare än i Köpenhamn. Dessutom är det ju extra nervöst nu när Sverige ännu en gång är segertippat - vilket sätter rejäl press. Även om vi inte har den bästa låten så har vi antagligen tidernas mest minnesvärda scenshow, och det är viktigt just i år när alla andra bidrag är så lika varandra. Det största hotet verkar vara Italien, men personligen får gärna vilket annat land som helst vinna utom dem. Vare sig opera eller ett Eurovision 2016 organiserat av konkurrsmässiga RAI är på min gilla-lista. Nu är det bara att hoppas på det bästa - och påminna sig om att all nerverositet kommer släppa om en vecka! 
 
 
Alexander
Är så sjuukt taggad inför nästa vecka. Har avbokat allt som möjligtvis kunde krocka, har till och med tagit ledigt på onsdag och en del på fredag, så jag fullt ut kan fokusera på Eurovisionen. Har följt med alla repetitionerna från Wiener Stadthalle, och för er som inte gjort det så kan jag bara säga att det kommer se fantastiskt ut! Ser verkligen fram emot det här.
Jag har ju en aningen annan ståndpunkt än resten av panelen, eftersom jag ju är finlandssvensk. Jo, Måns kommer klara sig sjukt bra, och tror att ifall inte Australien snor förstaplatsen av er så kan Måns nog gå och vinna hela grejjen. Men jag kan inte låta bli att vara så sjukt stolt över våra finska killar i Pertti Kurikan Nimipäivät!
Heja PKN, det kommer gå sjukt bra! Lycka till på tisdag! (Och Måns såklart då på torsdag!)
 
 
Erik
Det är alltid lika roligt med ESC och i år är inget undantag. Dock tycker jag låtarna är något sämre än ifjol och tidigare år på 10-talet. Sverige är med i vinnarspåret och det är extrakul att det är så, dock tror jag inte vi vinner även fast det snackas om oss. 60-års jubileum i år (hur det nu kan vara det när den första ESC sändes 1956 men jag antar att det är den 60:e upplagan av ESC vi firar). Jag hade en önskan om att vara på plats i Österrike i år för första gången men vi fick inga biljetter vilket var mycket synd men nu får vi istället hoppas på att vi får biljetter till 2016 års upplaga var den nu hamnar. 
 
Vi hoppas Måns gör sitt bästa framträdande någonsin på torsdag och tar Sverige till final och sedan en fin topplacering. 
 
 
Haris
För mig är Eurovision-veckan helig. Jag har inte missat en tävling sedan 1996, då min mor introducerade mig för denna fantastiska värld. Detta år firar vi en 60-åring, och även om bidragens kvalietet varierar så är tävlingen ett måste. Det blir alltid världsklass ändå. Det finns vissa program som man inte missar under ett år, Eurovision Song Contest är nummer ett för mig på den listan. Det spelar ingen roll hur det låter, när det är dags för att dela ut 12:orna är man som ett nervvrak och man hoppas att ens favorit ska komma så högt upp som möjligt. Det är väldigt sällan min personliga favorit vinner, faktum är att det aldrig hänt. I år håller jag på Il Volo från Italien, men jag håller också en liten tumme för Måns. För man måste alltid hoppas lite på Sverige.
 
 
Hollac16
För mig personligen är det här den bästa tiden på året för jag tycker om ESC otroligt mycket. I år är det extra spännande för att det är 60 årskalas samtidigt (för ESC alltså) men också att Österrike får stå värd. Jag tror och hoppas att de kommer göra väldigt bra ifrån sig och att det nog kommer att bli den bästa Eurovisionen på länge. Låtmässigt är det dock inte lika starkt i år. Förra året tyckte jag att det var ett mellanmjölksår och i år känns det mer som ljummen lättmjölk faktiskt. Lite synd med tanke på att det är ett firarår. Men, när sändningen väl drar igång på tisdag och det är dags för liveögonblick då ger alla gärnet och då blir plötsligt dåligt ganska bra. Så jag tror att det kommer bli riktigt skoj även i år - men det är en öppen histora vem som tar hem det.
 
 
Robban
Jag är så fruktansvärt taggad på att tävlingen ska dra igång. Det här ska bli riktigt skoj. Jag har höga förväntningar på Måns och "Heroes". Jag känner vittring efter ännu en vinst och det känns himla skoj att vi tillhör de främsta utmanarna om segern. Hela uppladdningen inför tävlingen med de nationella uttagningarna, 60-årsgalan och Melodifestivalen har varit så himla kul att följa. Har ägnat mycket tid till att lyssna in mig på bidragen och ju mer man lyssnar på de desto bättre blir de. Så känns det varje år.
 
För en vecka sedan besökte jag Skallsjö Kyrka, strax utanför Göteborg, där jag var och tittade på en fantastisk schlagerkör som framförde massa Melodifestivalhits, inklusive årets vinnarbidrag och tillika ESC-bidrag "Heroes". Det var ett riktigt underhållande event och lite ut av startgropen för att komma i rätt flow inför själva Eurovision Song Contest 2015. Nedan bjuder jag på ett klipp från kören som jag var och såg, där de framförde Måns låt "Heroes" samt min dekorering hemma hos mig.
 
PS: Ikväll kl 18.15 gästar Bettan & Tor Bingolotto och framför sin MGP-låt "Alll Over The World" som hamnade på en 4:e plats i norska uttagningen till Eurovision i år. Bingolotto sänds direkt från Göteborg och går att följa via tv på Sjuan.
 
Vill ta tillfälle i akt att önska alla läsare och fans en fantastisk ESC-vecka & tack för att ni följer oss.
 
Heja Sverige & Måns!! Nu kör vi.
 


Halsduk med Sverige 
 
                                                         Kuddar med årets slogan och logga
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?