Är det orättvis kritik som förändrar Melodifestivalen eller blir det ändå samma upplägg som ifjol?

Just nu pågår antagningen till Melodifestivalen 2015. Fram till den 16 september kan vem som helst skicka in bidrag till nästa års tävling. Frågan som många av oss ställer är då hur många bidrag som egentligen ska tävla. Varför hemlighåller SVT detta? Är det någon särskild plan att det ska bestämmas först senare eller är det bara slarv i kommunikationen? Det är något ESC-Panelens skribent Hollac16 undrar över!

Melodifestivalen 2014 fick hård kritik, i viss mån helt oförtjänt av framförallt kvällstidningarna. Det är min mening med det hela. Efter att SVT hade gjort ett lysande arbete med att sända ESC på hemmaplan är det såklart svårt att toppa med något ännu bättre. Så därför måste man gå en helt annan väg. SVT satsar på humor, det slår något fel, men "alla" är rasande. Tittarna "sviker" och röstningssiffrorna minskar. Sedan skickar vi Sanna till Köpenhamn och blir trea, kritiken lägger sig.

Den 24 juni i år presenterade SVT reglerna för Melodifestivalen 2015. För första gången på väldigt många år nämns det ingenstans hur många bidrag som ska tas ut till tävlan. Det som nämns är att processen blir exakt densamma som tidigare år: hälften av startfältet väljer en urvalsjury ut från ett nationellt inskickande av bidrag och den andra hälften kompletterar SVT själva med efter juryns arbete. Till detta kommer två jokrar: vinnaren av Svensktoppen nästa 2014 och ett bidrag från Allmänhetens tävling (tidigare webbjokern). Men det står aldrig HUR många låtar som ska tävla.

Vad händer då?
Ändå kan man med hjälp av regelverket kunna lista ut att det är nog troligt att det ändå blir 32 bidrag som tävlar 2015. I regelverkets punkt C14 står följande:

"Utan SVT:s uttryckliga godkännande får utvalt tävlingsbidrag inte framföras offentligt, publiceras/spridas eller eljest göras tillgängligt för allmänheten förrän tidigast nedan angivna tidpunkter:

- tävlingsbidrag som placerat sig på plats 5-6-7-8 i deltävling får göras tillgängligt för allmänheten från och med att sändningen av aktuell deltävling avslutats.

- tävlingsbidrag som placerat sig på plats 4-3-2-1 i deltävling får göras tillgängligt för allmänheten från och med att sändningen av den fjärde deltävlingen avslutats."

Sedan fortsätter det med punkt D2 som nämner aktiviteter:

"Alla av SVT arrangerade presskonferenser inför och efter deltävling och före final om upphovsmannens/-männens bidrag kvalificerat sig till final.

I förekommande fall erforderlig närvaro (upp till 3 dygn såsom gällande för deltävling se ovan) om bidraget kvalificerat sig till det s.k. 5:e programmet – Andra chansen (som för vissa tävlingsbidrag utgör ytterligare en deltävling på vägen mot final). SVT ersätter resa och logi om avståndet är längre än 7 mil från hemorten."

Men, för att göra det mer komplicerat avslutas sektion D så här:

"Dessa tävlingsregler har fastställts i juni 2014 av SVT, som även äger rätt att ändra och/eller revidera dem samt besluta om deras närmare tillämpning."

Varför INTE förändra grundupplägget

Melodifestivalen är en musiktävling som verkligen engagerar, både de som verkligen älskar tävlingen och de som hatar den. Det finns alltid åsikter om musik, hur bra/dålig den är, vad som är rätt/fel, vad som är roligt/tråkigt osv. Det finns dock ett par punkter gällande Melodifestivalen idag som gör att det vore fel att förändra den likt exempelvis Norge gjorde med sin Melodi Grand Prix i våras.

1. Melodifestivalen engagerar

Det finns en stark tittarskara som år efter år återvänder. Att det går upp och ned några hundratusen spelar egentligen ingen roll då tittarsiffrorna efter 78 TV-sändningar (2002-2014) har legat i snitt kring 3,1 miljoner tv-tittare. Av dessa har 66% haft mer än 3 miljoner tv-tittare.

Arenorna är fyllda till sista plats, det är kul att vara på plats eller att se det på TV. Låtarna och programinnehållet skapar debatt. Media rapporterar på plats och livechattar. Sociala medier likaså. Ingen lämnas oberörd. Ingen annan TV-kanal i Sverige försöker sätter något mot Melodifestivalen som skulle kunna slå högre (om inte vid OS-år som i år då).

2. Röstningen engagerar

Även om röstandet sviker vissa år så har det att bero på låtarnas kvalitet. Det är naturligt att det efter Loreen-år inte finns någon som kan gå så högt alltid. Självklart bör man kanske se över bidragsinnehållet men det är ju ändå något som urvalsjuryn och SVT gör varje år. Att sedan tittare inte väljer att rösta kan också bero på att man tror att en låt är "säker". Modellen för röstningen fungerar i övrigt fint, jag har svårt att se att SVT skulle vilja återgå till att bara ha ett röstningsnummer och/eller att röstningen begränsas till max X samtal per abonnemang.

3. SVT skulle förlora stort på att ta bort/lägga till deltävlingar

Syftet med Melodifestivalen är att ta ut Sveriges bidrag till ESC. Men det finns såklart också ett undersyfte: att bjuda på riktigt bra lördagsunderhållning under sex veckors tid. Det senare är också det som styr programinnehållet och nog även bidragsvalet. Av de 32 tävlande bidragen kan inte alla segra. Vissa bidrag som väljs ut finns där av andra anledningar: få artisten att synas i TV för att kunna göra kommersiell skivförsäljning, artistturné (eller liknande) osv., att bredda ut startfältet med bidrag som kanske annars inte hade fått ta plats i dagens musikvärld osv. Det finns såklart många fler anledningar till detta. I högen av bidrag som tävlar finns det ett par guldkorn, de som ska stå där i final och slåss om vinsten. Vilka dessa är avgörs ju inte av SVT utan av tittarna.

Att ta bort denna möjlighet genom att minska antalet deltävlingar skulle inte vara bra. SVT skulle kunna förlora sitt monopol på att kunna just "ockupera" tv-tiden under februari-mars. Samma sak att ändra om programformatet så att grundkonceptet mer eller mindre försvinner. Tittarna vill ha 6 veckor, inte mer. Skulle de få mindre skulle det också bli mindre musik. Att ta bort exempelvis Andra chansen och köra att vinnaren, tvåan och trean går till final skulle nog som sagt bara förvirra tittarna. Och det skulle bli hårdare konkurrens.

Varför tiger då SVT?

Det är en fråga jag har ställt mig hela sommaren. SVT:s Melodifestivalshemsida har under hela sommaren legat nere utan att en stavelse har läckt ut. Man kan undra varför SVT väljer att inte säga något om hur många bidrag som ska tävla, hur många deltävlingar det blir etc. - inte ens när det finns möjligheten att skicka in bidrag till tävlingen. Hur ska låtskrivare och artister som skickar in bidrag veta om de ens kommer med om reglerna säger dubbla saker. Jo det blir (eventuellt) samma upplägg eller något nytt, sak samma. Och när kommer beskedet? Jag och nog många med mig skulle bara vilja veta: 1) Förändrar ni konceptet efter 13 år?, 2) Hur många bidrag ska tävla? och 3) Hur många deltävlingar blir det? Vi vill gärna veta svaren!

Avslutningsvis hoppas jag personligen att det inte blir någon förändring. Jag gillar konceptet med deltävlingar, Andra chansen och final. Det har ju blivit lite av en tradition nu efter 13 år. Det finns såklart vissa saker att ta i tu med när det handlar om exempelvis vilken väg man ska gå mellan bidragen framförs. Humorsatsningen var kanske inte helt lyckad men ändå inget fiasko anser jag. Både Anders och Nour gjorde bra ifrån sig i våras. Men kanske är det då dags att prova en annan väg gällande vilken grund innehållsligt programmet ska stå (alltså inte att förändra upplägget utan mer titta på vilka värdeord man ska ha). Om SVT ändå har beslutat sig för att förändra stort så tror jag att de skulle ha behövt gå ut med den nyheten redan i juni. Det känns lite konstigt att komma med en sådan nyhet nu.

Hollac16,

skribent på ESC-Panelen

« Namn: