ESC 2014: Finalen

 
Då är det äntligen dags för finalen av Eurovision Song Contest 2014! Från de två semifinalerna har nu 20 länder kvalificerat sig hit för avgörandet - vilket land som vinner och som därmed får arrangera tävlingen nästa år. Här följer startordningen, samt lite annat smått och gott om vad panelen tror och tycker.
 

Startordning

  1. Ukraina: Marija Jaremtjuk - "Tick-Tock"
  2. Vitryssland: Teo - "Cheesecake"
  3. Azerbajdzjan: Dilara Kazimova - "Start A Fire"
  4. Island: Pollapönk - "No Prejudice"
  5. Norge: Carl Espen - "Silent Storm"
  6. Rumänien: Paula & Ovi - "Miracle
  7. Armenien: Aram Mp3 - "Not Alone"
  8. Montenegro: Sergej Ćetković - "Moj Svijet"
  9. Polen: Donatan & Cleo - "My Słowianie (We Are Slavic)"
  10. Grekland: Freaky Fortune feat. Risky Kidd - "Rise Up"
  11. Österrike: Conchita Wurst - "Rise Like A Phoenix"
  12. Tyskland: Elazia - "Is It Right"
  13. Sverige: Sanna Nielsen - "Undo"
  14. Frankrike: Twin Twin - "Moustache"
  15. Ryssland: The Tolmachevy Sisters - "Shine"
  16. Italien: Emma Marrone - "La Mia Cittá"
  17. Slovenien: Tinkara Kovač - "Spet (Round And Round)"
  18. Finland: Softengine - "Something Better"
  19. Spanien: Ruth Lorenzo - "Dancing In The Rain
  20. Schweiz: Sebalter - "Hunter of Stars"
  21. Ungern: András Kállay-Saunders - "Running
  22. Malta: Firelight - "Coming Home"
  23. Danmark: Basim - "Cliché Love Song"
  24. Nederländerna: The Common Linnets - "Calm After The Storm"
  25. San Marino: Valentina Monetta - "Maybe (Forse)"
  26. Storbritannien: Molly - "Children Of The Universe"
 

Panelens tippar vinnaren

 
Dags för panelmedlemmarna att gissa vem vi tror tar hem allting på lördag kväll. Här följer nu våra enskilda tippningar samt en kort motivering.
 
 

Erik

Jag tror att Österrike vinner!
 
Motivering: Bidraget sticker ut och fick hela arenan i Köpenhamn att koka. Det är ett väldigt jämnt år och det är många poteniella vinnare så det kan gå hur som helst. Det som talar mot Österrike är att det är många länder som tagit ställning mot Österrikes bidrag.
 

Felix

Jag tror att Nederländerna vinner!
 
Motivering: Detta genuina countrypar verkar i alla fall ha fått en iTuneshit och efter att ha hört surret på stan om deras förträfflighet blir jag mer och mer övertygad om att nästa års tävling kommer få hållas i tulpanernas land. Det är intimt, äkta och ändå utnyttjas den enorma scenen i princip till fullo. 
 

Haris

Jag tror att Ungern vinner!
 
Motivering: Jag tippar nog mer med hjärta än hjärna detta året. Jag kan inte bestämma mig för vem jag tror tar hem hela tävlingen. Jag hoppas dock att det blir Nederländerna eller Ungern. Ungern har jag haft som favorit genom alla dessa veckor fram till tävlingen, medan Nederländerna kommit upp som en favorit nu under de senaste veckorna. Jag älskar båda låtarna. Dock ska det nämnas att vi inte ska räkna bort Sanna eller Conchita heller. Men jag tror att det blir den mest öppna och svårtippade upplagan på många år.
 

Hollac16

Jag tror att Nederländerna vinner!
 
Motivering: Jag ser det som att det finns tre stora kandidater till segern (och det är tyvärr inte Sverige): Nederländerna, Ungern och Österrike. När det handlar om Österrike så tror jag att Conchita kommer få mycket poäng, men inte de höga poängen från östländerna. Sedan tror jag att Ungern kan ha en chans för känslan är rätt, men jag tror inte att det kommer slå fullt ut. Nej, Nederländerna hade i semifinalen något riktigt eget, mysigt, härligt och storslaget som jag tror publiken går igång på. Helt klart, segern tror jag är Nederländernas. Och det var också min förhoppning när The Common Linnets presenterades förra året.
 

Jim

Jag tror att Sverige vinner!
 
Motivering: Jag har utlovat en topp 3 placering för Sveriges del i år och jag tänker hålla fast vid det. Hoppas och tror på att Sanna kan gå hela vägen. Höjer ett varningens finger för Österrike.
 
 

Robban

Jag tror att Armenien vinner!
 
Motivering: Det är en omtyckt låt av många, dock inte av mig. Jag vågar inte tippa på att Sverige tar hem det, även om Sanna är hårt favorittippad. Det är så öppet i år. För första gången på länge finns det inte bara en given vinnare, vilket är både spännande och roligt för tävlingen. Sverige, Ungern, Österrike och Nederländerna är också favorittippade och kan mycket väl ta hem det. Ser fram emot en nagelbitande tillställning och en bra show. Heja Sanna
 
 

Panelens personliga favoriter i finalen

 
Länderna nedan är panelens individuella favoriter på placering 1-10 i finalen.
Observera att det inte är startordning utan favoritordning.
 
 
Erik
  1. Spanien
  2. Island
  3. Frankrike
  4. Finland
  5. Schweiz
  6. Ryssland
  7. Storbritannien
  8. Italien
  9. Slovenien
  10. Armenien
 
Felix
  1. Rumänien
  2. Ukraina
  3. Spanien
  4. Österrike
  5. Azerbajdzjan
  6. Sverige
  7. Slovenien
  8. Montenegro
  9. Malta
  10. Italien
 
Haris
  1. Nederländerna
  2. Ungern
  3. Montenegro
  4. Norge
  5. Polen
  6. Österrike
  7. Malta
  8. Schweiz
  9. Sverige
  10. Ryssland
 
Hollac16
  1. Nederländerna
  2. Ungern
  3. Montenegro
  4. Sverige
  5. Spanien
  6. Italien
  7. Slovenien
  8. Rumänien
  9. Polen
  10. Vitryssland
 
Jim
  1. Land
  2. Land
  3. Land
  4. Land
  5. Land
  6. Land
  7. Land
  8. Land
  9. Land
  10. Land
 
Robban
  1. Sverige
  2. Ungern
  3. Norge
  4. Rumänien
  5. Nederländerna
  6. Malta
  7. Schweiz
  8. Österrike
  9. Italien
  10. Storbritannien
 
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?