Inför: Schweiz Expert Check

 
Under hösten har Schweiz haft tre interna uttagningar från de olika tv-bolagen. I dag söndagen den 7 december är det slutligen dags för "Expert Check", där en jury utser totalt 6 bidrag (av totalt 18 stycken) som får tävla i den nationella finalen den 31 januari 2015.
 
Under söndagen kommer samtliga bidrag att framföras inför en jury under momentet "Expert Check". Detta streamas live via srf.ch/eurovision mellan ca kl. 13.00 – 21.30 (lokal tid).
 
Juryn som bedömer bidragen och som väljer ut finalisterna består av koreografen Rafael Antonio och sångpedagogen Freda Goodlett samt en representant från vardera TV-bolag (Moritz Faccin för SRF/RTR, Catherine Colombara för RTS och Nicola Locarnini för RSI).
 
Följande bidrag har tagits ut till tävlan i "Expert Check":
 
SFR/RTR (tyskspråkiga)
Tre av dessa nio bidrag går till den nationella finalen:
RSI (italienskspråkiga)
Ett av dessa tre bidrag går till den nationella finalen:
RTS (franskspråkiga)
Två av dessa sex bidrag går till den nationella finalen:
 
 
Hollac16: Efter att ha lyssnat igenom de 18 låtarna till "Expert Check" är jag faktiskt rätt så besviken. Det finns mer skräp än bra här tycker jag. De som sticker ut i en positiv riktning är dock Simon Hafners "There Was a Yesterday", Andy McSeans "Hey Now" och Timebelles "Singing About Love" från SRF/RTR. Från RTS vill jag sedan tillägga Licia Cherys "Fly". Övriga bidrag tycker jag är mer eller mindre dåliga.
 
Robban: Jag har följt denna uttagning väldigt noggrant och av de uttagna 18 semifinalisterna hittar jag inget höjdarbidrag, men absolut några klara favoriter: Från SRF/RTR håller jag främst på Thierry Condor, Timebelle & Arbresha. Från RTS håller jag på Shana Pearson & Célia och slutligen från RSI vill jag se Vad Vuc kvalificera sig till final. Vi får se hur många av mina favoriter som verkligen tar sig hela vägen till final och om de lyckas leverera inför den hårt dömande juryn.
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?