Eurovision Song Contest 2012 - Spanien



Antal framträdanden: 50
Debutår: 1961
Bästa placering: 1:a Massiel- La La La 1968 och Salome- Vivo Cantando 1969
Sämsta placering: Sist med noll poäng: Victot Balaguer- Llamame 1962, Conchita Bautista- Que bueno, que bueno 1965 och Remideos Amaya- Quien maneja mi barca 1983
Intressant fakta: Spanien var de första landet som vann tävlingen två år i rad.

Årets Artist




Årets bidrag


Startnummer 19, Final.

Text & Musik:
Antonio Sánchez, Thomas G:son & Erik Bernholm

Språk: spanska



Fakta om artisten
Pilar Sánchez Luque är det riktiga namnet bakom artisten Pastora Soler. Hon den 27 december, 1978, i Sevilla, Spanien. Som barn och ungdom började hon sin musikkarriär med att sjunga coplas och flamenco. 1994 släppte hon sitt första album och har sedan dess släppt ytterligare nio plattor. Hon är en etablerad artist på hemmaplan och flera av hennes skivor har sålt platina.

Uttagningsprocess
Första gången sedan 2006 valde tvbolaget RTV att ta ut sin artist internt. Pastora Soler blev vald som artist och sedan fick tittarna välja hennes låt i en direktsänd final. Röstningen fördelades 50/50 mellan tittare och jury. I finalen framförde Pastora tre låtar och "Quédate conmigo" vann rätt överlägset då den plockade alla jurygruppers 12:or, samt fick 56% av telerösterna.

Senaste bidrag

2011 deltog Lucía Pérez med låten Que me quiten lo bailao och kom på en 23:e plats i finalen.



Erik: Den här låten växer mer och mer och kan nog komma upp i fem poäng men just nu är det en stark fyra. Spaien har inte rosat markanden i Eurovision direkt de senaste åren. En 15:e plats som bäst de senaste sju åren är ingen bra resultat. I år tror jag att Spanien kommer att slå den placeringen. Minst en fjortonde plats bör Pastora fixa.

Haris:
Jag är en riktig ballad-älskare. Men jag kan på något inte se skönheten i denna, som så många andra har gjort. Jag tycker det är en rätt tråkig låt om jag ska vara helt ärlig. Men det kan definitivt gå bra för Spanien med denna låt. Dock är det många bra ballader inblandade i år, så det lär inte bli lätt.

Robban: I år finns det tio bidrag där svenskar är inblandade. Spanien är ett av dessa länder. Thomas G:son är mannen bakom denna pampiga powerballad. Samma låtskrivare som ligger bakom Loreens "Euphoria". Jag kan inte rå för det, men jag blir en aning provocerad när jag hör denna låt. Jag tycker Spanien borde ha skickat Coral Segovia för två år sedan med en mycket bättre powerballad, även den låg vår svenske G:son bakom.  Lyssna här och bedöm själva. "Quedate Conmigo" känns som en dålig kopia av "En una vida", men jag tycker fortfarande att den håller och är bra. Men någon topplacering blir det inte för Spanien i år heller.


Panelens beyg

Erik:
4

Haris: 2

Robban: 3

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?