Eurovision Song Contest 2012 - Slovakien

Antal framträdanden: 6
Debutår: 1994
Bästa placering: 18:e Marcel Palonder- Kym nas mas 1996
Sämsta placering: 18:e (semifinal) Kamil Mikulcik & Nela Puciskova- Let tmou 2009
Intressant fakta: Om bara juryns röster hade gällt förra året hade Slovakien varit i final.

Årets Artist



Årets bidrag


Startnummer 15, semifinal 2.

Text & Musik:
Max Jason Mai

Språk: engelska



Fakta om artisten
Miroslav Šmajda är det riktiga namnet på artisten Max Jason Mai. Miroslav föddes i staden Kosice den 27 november 1988. Han slog igenom i hemlandet då han slutade tvåa i den slovakiska motsvarigheten till Idol.

Uttagningsprocess
I Slovakien hade man internval där man utsåg artisten Max Jason Mai. Han fick sen i uppdrag att själv komponera och skriva låten.

Senaste bidrag

2011 deltog Twiins med låten I'm Still Alive och kom på en 13:e plats i semifinalen.



Erik: Slovakien satsar väldigt hårt i år med en riktig hårdrocksdänga. Jag är inget fan av hårdrock och det här faller mig verkligen inte i smaken. Frågan är om Europa gillar det? Slovakien har bara varit med i Eurovision Song Contest men har enligt mig leverat en av de bästa låtarna i historien. 2010 tog dig inte låten Horheronie. För mig är det obegripligt hur en sån bra låta kunde missa final. Vi får se om Slovakien fixar en finalplats i år istället?

Haris:
Det är en helt okej rocklåt som Slovakien kommer med i år. Vanligtvis brukar jag gå igång på detta och det fanns en kort period då jag diggade den smått. Men den perioden har blåst bort och nu tycker jag inte alls om den. Det är något tilltalande, men ändå inte. Vi har hört mycket bättre rocklåtar i dessa sammanhang.

Robban: Sedan comebacken 2009 har det gått tufft för Slovakien. Ingen finalplats sedan 1998. Inte lär det bli någon i år heller. Eller? Det är många ballader med i år, vilket kan öppna upp chanserna för denna rocklåt som sticker ut på det sättet. Den här sortens rockmusik hör vi inte särskilt ofta i denna tävling heller. Jag får inget grepp om denna låten. Får lite smått huvudverk när jag hör den bara.

Betygsättning


Panelens beyg

Erik:
1

Haris: 2

Robban: 1



Panelen tippar

Erik: Till Final

Haris: Ej till Final

Robban: Ej till Final

Postat av:Anonym

Låten spelas ganska flitigt på radio i Finland, iaf på vår finlandssvenska kanal x3m, men å andra sidan är det bara den samt loreen och jedward som finns på deras spellista från årets Esc. Pernilla spelas inte alls, haha..


Skrivet: 2012-05-15| 23:18:30    

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?