Eurovision Song Contest 2012 - Italien


Antal framträdanden: 38
Debutår: 1956
Bästa placering: 1:a Gigliola Cinquetti- Non hol´eta 1964 och Toto Cutugno- Insieme: 1992 1990
Sämsta placering: Sist med noll poäng: Domenico Modugno- Dio come ti amo 1966
Intressant fakta: Italien hade ett uppehåll från 1997- 2011

Årets Artist




Årets bidrag


Startnummer 10, Final.

Text & Musik:
Christian Rabb, Kristoffer Sjökvist, Frida Molander & Charlie Mason

Språk: engelska, italienska



Fakta om artisten
Nina Zilli heter egentligen Maria Chiara Fraschetta och föddes den 2 februari 1980 i Piacenza, Italien. Hon flyttade till Irland som liten och det var där hon inledde sin musikaliska karriär. Sin första platta släppte hon 2009 och har sedan dess släppt ytterligare två skivor.

Uttagningsprocess
En jurygrupp plockade ut artisten Nina Zilli från San Remo Festivalen.

Senaste bidrag

2011 deltog Raphael Gualazzi med låten Madness Of Love och kom på en 2:a plats i finalen.



Erik: Italien som äntligen gjorde comeback förra året, fick en riktigt bra placering förra året då de slutade på en andra plats. I år har de en minst lika bra låt som förra året. En härlig låt som är lite gammalmodig i stilen men som svänger skönt. Jag tror som mina kollegor att det kommer att gå bra för Italien kanske rent utav en vinst?

Haris:
Det är något charmigt med denna låt. Det svänger rätt gött och jag älskar det "gamla" med låten. Låten har en riktigt skön vibe och jag blir glad av den. Detta kan nog bli en riktig farlig utmanare till topplaceringarna. Kan tänka mig att det kommer bli en favorit hos de olika jurygrupperna.

Robban: Det här kan mycket väl vara årets vinnare. Jag tror definitivt att Italien återigen får en bra placering. Bland de fem bästa skulle jag tippa på. Nina Zilli tillhör skaran artister som kan sjunga riktigt bra live. Från början hade de tänkt ställa upp med en ballad, men man bytte bidrag. Kanske var det ett klokt beslut, då årets tävling är full med ballader som kommer ta ut varandra. Tyvärr har jag inte fastnat för den här låten, utan tycker den känns rätt medioker. Men visst sticker den ut. De borde dock använt sig av enbart den italienska versionen och slopat den engelska texten.


Panelens beyg

Erik:
3

Haris: 4

Robban: 2

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?