Eurovision Song Contest 2012 - Azerbajdzjan

Antal framträdanden: 55
Debutår: 1956
Bästa placering: 1:a Nicole- Ein Biβchen Frieden 1982 och Lena Meye landrup- Satellite 2010
Sämsta placering: 24:e Gracia- Run and Hide 2005
Intressant fakta: Tyskland var de första  landet av "big five"  som vann eurovision sedan "big five" introducerades.
Antal framträdanden: 4
Debutår: 2008
Bästa placering: 1:a Ell & Nikki- Running Scared
Sämsta placering: 8:a Elnur & Samir- Day After Day
Intressant fakta:


Årets Artist




Årets bidrag

Startnummer 13, Final.

Text & Musik:
Anders Bagge, Johan Kronlund, Sandra Bjurman & Stefan Örn

Språk: engelska



Fakta om artisten
Sabina föddes den 2 december, 1979 i Baku, Azerbajdzjan. Hon studerade på Asaf Zeynally College of Music. Hon har deltagit i alla de nationella uttagningarna till Eurovision hemma i Azerbajdzjan, sedan deras debut 2008. Dock har hon aldrig lyckats få någon framskjuten placering.

Uttagningsprocess
Azerbajdzjan valde att välja sin deltagare internt.

Senaste bidrag

2011 deltog Ell & Nikki med låten Running Scared och kom på en 1:a plats i finalen.



Erik: Tråkigt! Den här balladen är inget för mig. Den är kall, kall, kall för mig. Azerbajdzjan har ett väldigt bra facit med en 8:e plats som sämsta resultat. I år tror jag att de får deras sämsta placering.

Haris:
Azerbajdzjan har ännu en gång tagit till svensk hjälp när de ska tävla i Eurovision. Fast detta är nog det sämsta svenskarna har gett dem. Jag tycker detta är så tråkigt och blir riktigt besviken på värdlandet. Men har någon känsla att det kan gå rätt bra ändå. Det går alltid skapligt för värdlandet.

Robban: Jag hade förväntat mig något inhemskt & etniskt från värdlandets sida, men så blev icke fallet. En helt okej, men lite småtrist soul-ballad bjuder de oss på i år. Jag börjar bli riktigt trött på att de alltid har med låtar i ESC som är gjorda av svenskar. Det brukar i regel hand gå hyfsat bra för värdländerna i ESC. Däremot tror jag att vi kan vara ganska så säkra på att Azerbajdzjan inte vinner två år i rad.

Panelens beyg

Erik:
1

Haris: 1

Robban: 2
Postat av:Anonym

HAHAHA SOM ATT SVERIGE ÄR BÄTTRe? :D


Skrivet: 2012-05-18| 11:33:48    

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?