Resultat: Eurovision Song Contest 2011 - Semifinal 2

Den andra semifinalen är avslutad och tio länder till har nu anslutit de femton som redan är i final. Det är nu alltså 25 länder som ska tävla i den stora finalen på lördag. Här nedan följer de 10 som kvalificerade sig från semifinal 2, utan inbördes ordning.

  • Estland
  • Rumänien
  • Moldavien
  • Irland
  • Bosnien-Hercegovina
  • Danmark
  • Österrike
  • Ukraina
  • Slovenien
  • Sverige
Vi slapp skrällar som i tisdags. Personligen fick jag bara ett fel i mitt tippande. Jag ville så hemskt gärna ha med Cypern och inte Österrike. Jag tycker inte om denna låt helt enkelt. Annars var det rätt väntade länder som gick till final. En del klagomål på att Israel inte gick vidare, men jag tycker inte den har något i final att göra. Dana International var visst inte så saknat som folk trott.

Storfavoriterna till att vinna hela tävlingen, Bosnien-Hercegovina och Estland, gick som väntat till final. De levererade och var givna en plats i finalen. Även väntade länder som DanmarkSverige och de otroliga charmtrollen i Irland gick också till final. Irland tycker jag överraskade enormt och hade ett av kvällens bästa framträdanden. Ukraina bjöd som väntat också på ett otroligt häftigt nummer och det kan ha varit det som gav dem många extra röster.

Rumänien och Slovenien är två länder som jag tillsammans med Israel och Vitryssland trodde skulle göra upp om de sista platserna. Som tur är så blev det som jag trott och hoppats.

Till sist måste jag nämna att jag fick in mitt skrälltips på att Moldavien skulle gå till final. Europa tyckte uppenbarligen om dessa galenskapare.

Noterbart: Detta är första gången Slovenien är med i finalen sedan 2007, samt första gången i final för Österrike sedan 2004.

/Haris


« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?