Euroviisut - Deltävling 3



Dags för den tredje och sista deltävlingen i Finland.


I samtliga tre deltävlingar tävlar fem bidrag. Varje vecka röstar tittarna tre av bidragen till final, de övriga åker ut. Efter den tredje deltävlingen kommer en jury att ta tillbaka en av de utslagna låtarna, så antal bidrag i finalen blir tio stycken. I finalen avgör tittarna helt på egen hand vem som blir vinnaren och får representera landet i Düsseldorf.

Vi kommer att ge er bästa möjliga info om artisterna/bidragen, våra kommentarer med betygsättning & topplistor.

BETYG:
5 Helt sjukt underbar!
4 Mycket bra
3 Bra
2 OK
1 Tråkdåligt
– Fasansfullt uselt


1. Sami Hintsanen - Täältä maailmaan

Felix: Kan också känna ESC-känslan infinna sig, men är inte säker på att det är av godo i detta fall. Släpig och melankolisk... Kanske något man hör på en finlandsfärja men knappast vill se i direktsändning.


Johan: Detta är Eurovision Song Contest, fast inte på ett bra sätt. Samis låt känns som en ESC-låt som man bara längtar ska ta slut och hoppas på att den aldrig ska spelas igen. Sami borde trava tillbaka till Helsinfors stadsteater, där hör han hemma.


Robban: Musiker, skådespelare och programledare för programmet Tartu Mikkiin. Sami har även deltagit i finska uttagnigen en gån tidigare, 1996 med låten Auringonkukka och medverkat i flera kända musikaler. Låttiteln betyder "Här i världen". och är en dramatisk och finstämd ballad.



2. Eveliina Määttä - Dancing in the Dark

Felix: Det känns väl som textförfattaren förmodligen hade lite slut på idéer men efter ett par järn ändå bestämde sig för att så här skulle det bli. Det är en poplåt utan stark refräng och jag irriteras av att den är så monoton! Nej, jag behöver mer än så här för att skaka rumpa i mörkret!


Johan:
Det här tycker jag är bra, men det är en kliché låt. Det finns massa kvinnligar artister som har gjort sådana här låtar hundra gånger om. Sen så stör jag mig åter på att de har använt en känd låtitel ”Dance in the dark”, Lady Gaga har redan gjort en låt som heter det och större än henne tror jag inte lilla Eveliina blir.


Robban:
Eveliina började sin karriär redan som 10-åring i tävlingen Tenavatähti. År 2005 vann Eveliina tävlingen Ponnahdus pinnalle bland 100 artister. Gör comeback med låten Dancing in the dark. En rätt så medioker låt egentligen, men ett skönt gung och en välproducerad låt gör att den känns intressant.



3. Tommi Soidinmäki - Seis!

Felix: Det är finskt in i själen det här bidraget. Kanske för att det sjungs av en tangomästare? Det är passion, dramatik, melankoli i en finsk upptempo. Det är sjukt bra och annorlunda men inte minst uppfriskande att höra! Go Tommi!!!


Johan: Tommi vann Tangotävlingen år 2004, ska han klara att slå ut Marko eller vill inte Finland ha två ”tangomän” i deras final? Jag tycker att Seis är mycket bättre än Markos låt, denna låt låter inte direkt som tango, kanske därför jag tycker den är bättre?


Robban: Dags för nästa tangokung. Den regerande mästaren Tommi uppträder med låten Seis! som gjorts av Petri Laaksonen. Petri Laaksonen har gjort de klassiska finska vinnarlåtarna Eläköön elämä (1985) och Sata Salamaa (1987). Här har vi en riktig finsk schlagerlåt. Det är inte ofta man får höra sånt nuförtiden. Jag älskar Petri Laaksonens tidigare vinnarbidrag, men Seis är snäppet bättre. Låttiteln betyder "sluta" eller "stopp" och handlar om två unga människor som möts, en fattig flicka och en rik kille. Jag är helt såld på den här låten.



4. Stala & So. - Pamela

Felix: Måste säga att jag var tveksam till det här bidraget redan innan och efter att ha hört det så känner jag mig fortfarande inte övertygad. Är en hyfsad rocklåt som är mer snäll än hård för oss som vanligtvis inte är rockfrälsta... Blir ett nja...



Johan: Är Stala & So. De svarta fåren I årets uttagning? Låten är väldigt platt, det händer inte mycket. De känns lika fräscha som ett dussing ägg vars utgångsdatum har passerats. Den enda som kommer rösta på det här är Pamela. För Stala & So skull hoppas jag att det finns ett antal tjejer vid namnet Pamela i Finland.


Robban: Finskt glamrockband som grundades 2007. Bandet består bl.a. av Sampsala Astala som spelade trummor i bandet Lordi som vann Eurovision 2006. Astala fick sparken från Lordi när det uppdagades att han & bandet Stala & so skulle uppträda i årets finska uttagning med låten Pamela. Njae. det här är väl inget som faller mig i smaken riktigt, men låten är inte helt uddlös. Ganska tjatig refräng däremot, men ändå ganska medryckande.



5. Saara Aalto - Blessed with Love

Felix: Otroligt söt tjej sjunger fin ballad. De höga tonerna i det gälla röstläget kanske borde skippas då Saara känns lite väl ovan och osäker på de partierna och för att de sänker den annars så starka låten. Kvällens andra favorit - helt klart! Välskriven och känns inte klyschig någonstans, en njutning!


Johan: Sara Aalto var en av finalisterna i den finska versionen av ”talang”. Hon var också en av de tre artisterna som blev framröstade genom internet-omröstningen. Det är en otroligt vacker ballad, jag undrar hur den kommer låta live? Vänta lite, jag tror jag fick jag min fösta ESC 2011-rysning av Blessed with love? Antingen har jag kollat på Disney filmer för mycket eller så är det här riktigt bra? Saaras låt påminner om det brittiska bidraget 2009 Jade Ewen – It’s My Time , men jag tycker att Blessed with love är snäppet bättre.


Robban: 23-årige Saara från Helsingfors var med i finska uttagningen 2004 med gruppen Heidi Kyrö & just. Saara kom bland de tre bästa i Talent Suomi 2007. Är även musikalartist och spelat bl.a. i High school Muscial 1 & 2 och nu som bäst i musikalen Wicked. Hennes (engelska) debutalbum släpps i samband med årets finska uttagning. Låten står hon helt och hållet bakom på egen hand (text och musik). Hennes låt är i klass med vackra ballader som sångerskorna Chiara (Malta) och Jade Ewen (Storbritannien) tidigare framfört i ESC. Kan gå långt för den här unga sångerskan.




Felix

1. Tommi Soidinmäki - Seis!
2. Saara Aalto - Blessed with Love
3. Eveliina Määttä - Dancing in the Dark

Felix kommentar: Överlag ett starkt startfält och roligt med en rejäl bredd musikaliskt! Kanske gick lite väl hårt fram i omdömet om rockgruppen Stala & So men i konkurrensen har de nog ingen chans trots allt.



Johan

1. Saara Aalto - Blessed with Love
2. Eveliina Määttä - Dancing in the Dark
3. Tommi Soidinmäki - Seis!

Johans kommentar:
Jag tycker nog att detta är den bästa deltävlingen. Jag har verkligen fastnat för de två låtarna jag har på min topp 3. Något som är synd är att vi får stå ut med den dåliga rock-musiken som finns i denna deltävling.



Robban

1. Tommi Soidinmäki - Seis!
2. Saara Aalto - Blessed with Love
3. Eveliina Määttä - Dancing in the Dark

Robbans kommentar: Finland bjuder på ett bra sista startfält, där det den här gången känns glasklart att mina tre favoriter får en finalplats. Eller överraskar finländarna oss likt de tidigare deltävlingarna? Vi får se. Spännande!



Hur har det då gått i de två tidigare deltävlingarna?

Resultat - Deltävling 1
Resultat - Deltävling 2


« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?