Eurovision Song Contest 2011 - Albanien


Huvudstad: Tirana
Folkmängd: 3 638 000
Yta: 28 748 km²
Officiellt Språk: Albanska
Valuta: Lek

År

Artist

Titel

Final

Poäng final

Semi

Poäng semi

Video

2004

Anjeza Shahini

The Image Of You

7/24

106

4/22

167

Se här

2005

Ledina Celo

Tomorrow I Go

16/24

53

-

-

Se här

2006

Luiz Ejli

Zjarr e ftohtë

-

-

14/23

58

Se här

2007

Frederik Ndoci

Hear My Plea

-

-

17/28

49

Se här

2008

Olta Boka

Zemrën e lamë peng

17/25

55

9/19

67

Se här

2009

Kejsi Tola

Carry Me In Your Dreams

17/25

48

7/19

73

Se här

2010

Juliana Pasha

It's All About You

16/25

62

6/17

76

Se här





1. Juliana Pasha - It's All About You (2010)
2. Anjeza Shahini - The Image of You (2004)
3. Kejsi Tola - Carry Me In Your Dreams (2009)



1. Kejsi Tola - Carry Me In Your Dreams (2009)
2. Aurela Gace - Feel The Passion (2011)
3. Juliana Pasha - It's All About You (2010)



1. Kejsi Tola - Carry Me In Your Dreams (2009)
2. Juliana Pasha - It's All About You (2010)
3. Aurela Gace - Feel The Passion (2011)



1. Kejsi Tola - Carry Me In Your Dreams (2009)
2. Juliana Pasha - It's All About You (2010)
3. Anjeza Shahini - The Image of You (2004)



Årets Artist



Tävlar i Semifinal 1 den 10 maj, med startnummer 3.

Fakta: Aurela Gaçe föddes  16 oktober 1974 i Llakatundi, Albanien. Men är idag bosatt i New York. Redan i ung ålder började Gaçe sjunga. När hon var fyra år gammal började hon med att delta i musiktävlingar för barn, och har sedan dess deltagit i många populära musiktävlingar i Albanien. 1999 vann hon Festivali i Këngës för första gången med låten S'jam Tribu. 2001 vann hon tävlingen igen med låten Jetoj. Efter sin seger i tävlingens upplaga år 2010 har Gaçe näst flest segrar i tävlingen, endast den legendariska albanska sångerskan Vaçe Zela har, genom sina 11 stycken, fler segrar än Gaçe. Gaçe har också vunnit en annan mycket populär musiktävling i Albanien, Kënga Magjike, 2007 vann hon med låten Hape Veten.

Låttext | Inför Albaniens uttagning | Resultat Albaniens Final





Felix: På något sätt gillar jag oftast Albanien som oftast bidrar med intressanta bidrag till tävlingen. Mycket har också hänt sedan landet tog sina första stapplande försök för mindre än tio år sedan. I år skickar man en halvdan esc-dänga som jag tycker mig ha hört förut. Känns okej men är ändå besviken. Vill ha mer av allt!

Haris: Detta är Albaniens åttonde försök i Eurovision Song Contest. De har genom åren enligt mig alltid haft rätt mediokra låtar, och så även denna gången. Dock skickar de denna gången en riktigt stark sångerska med en enorm röst. Tyvärr tror jag inte ens det kommer skicka tävlingen till Tirana nästkommande år.

Johan: Jag tycker att de låtarna som Albanien har skickat de tre senaste åren är hyfsat bra, helst Kejsi Tolas låt "Carry Me In Your Dreams". Nog pratat om de förgående bidragen, detta året tävlar Aurela med låten "Feel The Passion" och jag antar att det kan gå hur som helst. Jag anser att dessa skrikiga rockballader som brukar vara med i ESC är ganska uttjatande, men det finns särkeligen människor som tycker om denna typ av musik. Det kan bli en bottenplacering eller en topplacering, vad vet jag?

Robban: Albanien brukar översätta sina bidrag till engelska vilket de även gör i år. Det brukar höja bidragen. Men i år känner jag inte alls för Albaniens bidrag. Sångerskan är det inget fel på, men låten är platt och tråkig.. Alldeles för skrikigt och intetsägande. Final? Nej, det tror jag inte på.

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?