Lite sen sammanfattning av schlageråret-2010.



Så har årets festival vandrat förbi och vad har vi lärt oss i år? Jo, ingenting. Året 2010 kommer i MF-sammanhang gå till historien som ett av de sämre. Visst de flesta av bidragen höll ju OK klass men väldigt, VÄLDIGT få var riktigt bra. Förvisso handlar det ju bara om tycker och smak, men i min mening var 2010 inte så mycket att hurra för. Vi skickar enligt mig helt rätt bidrag, när resultatet var klart hoppade jag av glädje, bokstavligt talat. Det hade i och för sig varit lika kul om vi skickat Salem Al Fakir.

Lite årets-priser då…

Årets ”Jag föll på framträdandet”: Sibel – Stop
Bra låt men framträdandet var lite för mycket för mellanmjölks-sverige.

Årets jag borde aldrig ha ställt upp: Ola – Unstoppable
Inga kommentarer.

Årets snyggaste outfit: Pernilla Wahlgren (Första klänningen)
Glitter och kort kort, kan man begära mer?

Årets fulaste outfit: Jenny Silver
En del av mig gillar det men en aningens större del gillar det inte, tyvärr för mkt för festivalen än så länge.

Årets stjärnskott: Timoteij – Kom
I Sareks frånvaro kom deras småsyskon? Lät som det i alla fall, men det gillas, nytt blod i festivalen, förhoppningsvis här för att stanna.

Årets snälla kom tillbaks nästa år igen: Christine Meltzer.
Vilket otroligt bra jobb hon har gjort, verkar inte ha fått mkt komplimanger för det hela, men hos mig är hon i alla fall en av 2000-talets bästa MF-programledare.  

Årets snyggaste: Måns Zelmerlöw
Inte mkt till konkurrens i år.

Årets scenframträdande: Alcazar – Headlines
Som alltid kommer Alcazar in och levererar.

Årets ballad: Jessica Andersson – I did it for love
Underbart att se Jessica i festivalen igen, även om det var ballad i år så gick det hem riktigt bra för min del.

Årets upptempo: Alcazar – Headlines
Vad hände egentligen, varför funkade det inte? Jag älskar den här låten och kan tycka att det är det nästbästa som Alcazar gjort, strax efter Stay the night 2009.

Årets svenska: Timoteij – Kom
Härligt, även om den handlar om något helt annat än vad de flesta tror… Riktigt kul.

Årets mellanakt: Norge.VS.Sverige-Medley
UNDERBART! Alexander Rybak hade man dock kunnat skippa, kändes lite väl förutsägbart och tråkigt att avsluta med honom. Det roligaste var nog att se One more time igen och även härliga Lotta Engberg. Btw, lät Wig Wam så falska under Eurovision som i MF-finalen?

Nästa års förhoppningar, just nu kan jag bara tänka på en. Lotta Engberg tillbaka till schlagern. Om det blir som solo eller med kikki och bettan spelar ingen roll. Bara tillbaka med henne! Och även att vi får en schlagerdonna, á la PH, Charlotte, Carola, Nanne, Linda B osv.


Nu tackar jag för mig fram till dess att ESC börjar närma sig på allvar, då det kan hända att jag dyker upp igen. Det har varit ett nöje att skriva för panelen.

På återbloggande!

/Eder M ikael.


« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?