Söngvakeppni Sjónvarpsins - Islands tredje semifinal!



Tredje och sista semifinalen i Islands uttagning Söngvakeppni Sjónvarpsins går av stapeln nu på lördag. Som tidigare deltar 5 bidrag varav 2 ska vidare till finalen den 6e februari. Så här tycker vi om de tävlande bidragen:

1. Anna Hlín - Komdu á morgun til mín

Robbans kommentar: Mysig inledning på den här kvällen. Dock är den här blues-jazz-soulballaden alldeles för tråkig och långsam. Det händer inte särskilt mycket och det tar oss ut på en resa tillbaka till 70-talet. Borde vara chanslöst.


Felix kommentar:
Oj en ganska renskalad ballad på isländska. Vackert med bara Annas fina stämma och lite piano, men det är knappast det här som vinner Eurovision. Jazztrumman och saxofonen kommer in efter halva låten som växlar karaktär på något sätt. Nja, blir bara konstigt - ingen favorit.



2. Arnar Jónsson - Þúsund stjörnur

Robbans kommentar: En smått trevlig och vacker ballad på isländska. Lite väl tjatig kanske, men oerhört charmig på samma gång. Jag gillar den här. Arnar är förövrigt en relativt ny artist på Island.


Felix kommentar:
En vacker ballad på läspande isländska som nog skulle ha växt om jag förstod texten. Önskar att det hade fläskats på lite till, inte minst i refrängen! Vore skönt med lite mer kraft och roligare produktion. Nu landar det i ”halvbra”.

 

3. Sigurjón Brink - Waterslide


Robbans kommentar:
Här återvänder en sångare som deltog för två veckor sedan. Hans tidigare bidrag från deltävling 1 lyckades aldrig ta sig till final. Det här bidraget tycker jag är snäppet bättre. Skön rytm och får en att drömma sig bort mot en exotisk sandstrand med solen gländsande mot havet och fåglarna kvittrandes i skyn och man ligger bara där och njuter. Oj, vilka rysningar jag får av bara tanken.


Felix kommentar: Dags igen, andra gången gillt för herr Brink. Känns lite smått seg denna gång. Kanske lite skön om den skulle strömma ur en radio på stranden en solig sommardag. Men inte på en scen! Och varför detta lallande i slutet?

 

4. Steinarr Logi Nesheim - Every word


Robbans kommentar: En riktigt bra radiopop, mid-tempolåt som har ett skönt sound med pianot som matchar in sången utmärkt.


Felix kommentar: Börjar lite lovande, om än vemodigt. Every word är en bra låt men jag skulle gärna se att den inte fastnar i sitt lugna tuggande utan skulle komma vidare. Det blir lite tjatigt och inte på ett bra och upplyftande sätt utan snarare fantasilöst.



5. Hera Björk - Je ne sais quoi

Robbans kommentar: Behöver jag säga något mer än att både sångerskan och låten håller absolut världsklass. Så här låter ett vinnarbidrag, skrivet av Hera och Örlygur Smári, mannen bakom de islänska ESC-bidragen Tell Me (2000) och This Is My Life (2008). Det här Europop-dance bidraget kommer lätt att ta sig vidare till final. Fantastiskt bra och det här var precis vad man hade hoppats på ifrån Hera Björk. Förutom andra platsen i finalen av Danska MGP var hon en av de tre i bakgrundskören till Yohannas Is It True i Moskva.


Felix kommentar: Härlig upptempo med bra refräng som sitter direkt. Känns som en fräsch och kul pop-schlager som jag hoppas går till final. Fröken Björk kom tvåa i fjolårets Danska MGP, jag hoppas hon går ännu längre i sitt hemlands uttagning!



Robbans sammanfattning:
Bästa delfinalen hittils. Det var inte någon låt som var särskilt dålig enligt mitt tycke. Till final vill jag framförallt se Hera Björk och sen är det väldigt öppet mellan antingen Arnar Jónsson, Sigurjón Brink eller Steinarr Logi Nesheim. Har svårt att bestämma mig. Den som gör bäst ifrån sig på scen får bli min favorit nr 2.

Felix sammanfattning: En delfinal med låtar som lätt skulle kunna filas till och komma ut mycket roligare. Ta in G:son och skriv om lite så har ni ett gäng finalister här! Nu finns det endast ett bidrag som jag tycker riktigt mycket om – och det vill inte säga lite heller! Underbara Je ne sais quoi som jag tycker bjuder på precis allt jag förväntar mig av ett bidrag!

Postat av:Daniel

Tycker Hera Björk är en underskattad artist. Förra årets låt someday är en av schlagers bästa låtar enligt mej. Denna år oxå super!

Håller tummarna för henne!


Skrivet: 2010-01-19| 22:15:49     Av: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av:Fredrik

Heras låt är verkligen sjukt bra måste jag säga......


Skrivet: 2010-01-21| 23:02:52    
Postat av:Janne

Heras låt är bäst i SF3 men tycker endå att dom som redan har gått till final är bättre , gillade Heras låt i Danmark NF 09 mera .


Skrivet: 2010-01-22| 01:41:20    

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?