Slovakiens uttagning - kvartsfinal 1!


Martin Rausch är programledare för den Slovakiska uttagningen. (foto: cas.sk)

Slovakien påbörjar ikväll sin uttagning till Oslo. Under var och en av 6 kvartsfinaler ska 4 låtar plockas ut till 2 semifinaler. Från dessa tar sig hälften vidare till finalen som hålls den 28e februari. I kvällens första kvartsfinal tävlar följande tio bidrag, varav alla framförs på slovakiska:

 

1. Tomáš Bezdeda - Na strechách domov

Robbans kommentar:
En ok låt, men inget märkvärdigt. Lite snudd på att bli lite seg och långtråkig.


Felix kommentar: Känns lite segt och lämnar mej helt utan intryck. Kanske det värsta som kan sägas om ett bidrag?



2. Dreamtouch - Je to ok

Robbans kommentar:
Väldigt märkvärdig och konstig låt. Men lite good feeling får man.


Felix kommentar: Vad är detta för pop-rap-blandning? Det blir långdraget och konstigt. Känns helt fel bara! Pinsamt…




3. Horská Chata - Myslíš, že vieš kto som

Robbans kommentar:
Irriterande till max. Alldeles för skrikigt. Långt ifrån någon favorit för mig.


Felix kommentar: Lite hårdare rockstuk på skrikig slovakiska. Nja… Jag tycker om melodiös rock, detta är inte ens Lordi-charmigt. Nej tack!



4. Michaella - O nás

Robbans kommentar:
Nu börjar det likna något. En skön poplåt i ett avslappnat tempo.


Felix kommentar: Lite smågullig pop som får mig på bra humör. Synd att jag inte kan sjunga med i refrängen. Fast det brukar ju ta några lyssningar innan man kan göra det på något av de bidrag som inte framförs på engelska iofs. Diggar detta på nåt sätt.
 


5. Hrdza - Taká sa mi páči

Robbans kommentar:
Äkta folkmusik med stråkar, handklapp och sång. Kul och extremt medryckande!


Felix kommentar: Är ju svag för lite dramatiska inslag. När det börjar med stråkar som spelar hejvillt blir jag genast intresserad! Tyvärr faller låten sedan och blir lite för mkt folkmusik med handklapp och rop.
 


6. Six and Kristy - Priestor pre dvoch

Robbans kommentar:
Usch, fruktansvärt amatörmässig låt. Irriterande och skrikigt i mina öron.


Felix kommentar: Dom här rösterna kan omöjligt hålla live! Dom håller ju knappt på inspelning. Bidraget känns lite skrikigt och gnälligt. Ingen njutningsfull upplevelse direkt.



7. Richard Čanaky & FBI - Zlomené krídla

Robbans kommentar:
Det här sköna bidraget är speciellt. Som Felix säger känns musiken som hämtat från en ungdomsfilm.


Felix kommentar: Skönt bidrag som för mina tankar till en ungdomsfilm om frigörelse. För det här känns befriande på något sätt! Låten är hela tiden på väg och blir inte tråkig även om den saknar en tydlig refräng.


8. Margot - Tak ma hrej

Robbans kommentar:
Den är ok, men inte mer. Går tyvärr bort i mängden av sådär-bra bidrag.


Felix kommentar: Kanske inte startfältets sexigaste artistnamn... Tyvärr är inte heller bidraget särskilt sexigt. Det känns väldigt simpelt och mainstream. Okej om det kommit från en gymnasieelev på musiklinjen – men i en uttagning till Eurovision?! Fy!


9. Michal Chrenko - Kto vlastne som

Robbans kommentar:
Låter som rock från Öst-Europa runt 90-talet. Medioker låt som inte tilltalar mig direkt.


Felix kommentar: Här är lite mer melodiös rock som faktiskt fungerar. Vist, det är inte revolutionerande någonstans och frågan är hur spännande denna Michal är på scenen men jag tror ändå det lyckas stå ut från det annars ganska mediokre startfältet och knipa en plats.


10. Lucia Olešová - Rok a pol

Robbans kommentar:
Vacker och tilltalande låt. En sångerska som sjunger riktigt bra dessutom. Bra!


Felix kommentar: Kanske den tydligaste refrängen hittills. Känns som en fin låt med tydlig personlighet och uttryck. Poppigt med snygga nyanser. Kvällens favorit!

 Robbans sammanfattning: Jag tycker personligen det är kul med långa uttagningar. Men det kan bli väldigt jobbigt när mer än hälften av bidragen är totalt meningslösa. Kan inte säga att jag har hittat någon personlig favorit ifrån den här kvartsfinalen att representera Slovakien i ESC i maj, men jag har åtminstone tagit ut min personliga favorit - Hrdza.

Felix sammanfattning:
Man kan ju undra om Slovakien behöver så många kvartsfinaler med tanke på att låtkvalitén inte håller högsta klass. Man kanske bara är extra mån om att verkligen hitta den perfekta låten som ska undvika fjolårets comebackfiasko då man inte ens nådde finalen. Bäst gillar jag Lucia Olešová som sticker ut ur den ganska gråa massan av bidrag. Vist finns det andra ljusglimtar, men dom är alldeles för få tyvärr.


« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?