Norge MGP 2010 - Siste Sjanse

På lördag är det dags för Siste Sjanse i Norska Melodi Grand Prix, denna gång i  Sarpsborg

De tre bästa treorna och fyrorna i varje deltävling får en ny chans att tävla om två finalplatser.

Idag avslöjades även att ytterligare två bidrag får chansen att vara med igen. Johnny Hide "Rewind Love" och Skanksters "Life is Here Today" blir det som får de två sista platserna.

DET BLIR DUELLER, precis som i svenska Melodifestivalen som avgör.






(Kolla in bilden så ser du vilka som ställs mot varandra.)


Följande tävlar på lördag:


1. Gaute Ormåsen - Synk eller svøm

Robbans kommentar: Jag trodde Gaute skulle gå direkt till final från den första deltävlingen. Den forna idol-tvåan får här en ny chans att visa upp sitt bidrag som förövrigt är det enda i årets MGP som är på norska.


Felix kommentar: Konstig låt som absolut inte sätter sig. Känns som ett musikexperiment och mer kul för dem som står på scenen än oss som tittar och lyssnar. Plus för att han vågar sjunga på modersmålet men måste tyvärr säga nej tack!



2. Bjørn Johan Muri - Yes Man

Robbans kommentar: Ytterligare en idol-tvåa. Till vardags sjunger Bjørn i ett Jazzband. Lite annorlunda stuk med en radiopoplåt. Visst är låten bra och förtjänar absolut en ny chans. Men här tror jag det tar slut.


Felix kommentar: Låten är egentligen inte extremt bra men det är något här som får mig på riktigt bra humör. Lite trallvänligt och gulligt från forna Idolstjärnan som jag mycket väl kan tänka mig blir nedröstad av unga flick-fans.




3. Venke KnutsonJealous Cause I Love You

Robbans kommentar: MGP-debutanten Venke och den extremt trallvänliga låten hon tävlar med får en att vilja dansa runt med ett leende på läpparna. Den sätter sig på huvudet lätt och låtar som gör det blir vanligtvis favoriter för mig.


Felix kommentar: Ett fantastiskt fint bidrag men en jätteduktig artist! Förvånande att den inte tog sig till final direkt. Trallvänlig och söt. En favorit!



4. Heine TotlandThe Best of Me is You

Robbans kommentar: Ett bidrag jag helst vill glömma. Den tilltalar inte alls mig. 70-talsinspirerad poplåt som för mig bara känns tråkig och obekväm.


Felix kommentar: Känns smörigt och omodernt. Vad ska jag säga? Orkar inte lyssna klart och skruvar mig obekvämt i soffan.



5. Mira CraigI'll Take You High

Robbans kommentar: Som jag skrev inför deltävling tre, kändes det som att det här bidraget skulle ta sig vidare till Siste Sjanse. För mig hade det kvittat om det inte blivit så iofs, men visst den har sin charm och förtjänar allt en ny chans. Mira är förövrigt upphovsman till Maria Haukass Storengs "Hold On Be Strong" 2008 och som man hör i låten har hon jobbat tätt med Timbaland.


Felix kommentar: Lite väl amerikanskt för att kunna slå i Eurovision. Visst, kanske snyggt men får ingen känsla. Bidraget saknar helt själ!



6. Karoline GarfjellTokyo Night

Robbans kommentar: Electropop som får en att drömma sig bort till ett stort dansgolv i Tokyo. Ett bidrag som har växt för mig, men som jag tror är chanslös att nå en finalplats.


Felix kommentar: Som ni säkert redan uppfattat är det här verkligen en typ av musik jag diggar hårt. Texten är sjukt bra också! Saknar en ännu starkare refräng och hade gärna sett ett ännu mer galet framträdande.




7. Johnny Hide - Rewind Love

Robbans kommentar: Vilken retrokänsla man får av den här. En skön låt som tar oss på en resa tillbaka i tiden för att minnas det goda 60-70 talet. Det här är nog inget som skulle fungera i Eurovision dock. Men annorlunda och skön låt.


Felix kommentar: Kommer knappt ihåg detta bidrag och redan där har man misslyckats. Känns som något man damma av från festivalen 78 eller nåt. Nja... Tyvärr mr Johnny, du får se dig slagen av modernare hits.




8. SkankstersLife is Here Today

Robbans kommentar: Usch, jag vill bara kräkas när jag hör den här. Trodde vi hade blivit av med den här för gott, men icke. De här debutanterna i sammanhanget sjunger en fruktansvärt jobbig och tråkig låt med överdriven engelsk dialekt. Det här får bara inte gå vidare.


Felix kommentar: Är väl inte jättedåligt men inte alls min typ av musik och i MGP känns det väldigt felplacerat. Kanske hade fungerat bättre i något annat lands uttagning.


Robbans sammanfattning: Mina två favoriter till att gå till final heter Gaute Ormåsen & Venke Knutson. Vågar mig inte på någon gissning hur det hela komme sluta, men jag tror att det kommer bli relativt jämnt, den saken är klar. Det är upp till norska folket att bestämma vilka två bidrag de vill skicka vidare.
Bidragen jag saknar är Hanne Haugsand, Fred Endresen och Belina Braza.

Felix sammanfattning: Tror att jag hittat två låtar som fastnat lite extra i mitt huvud. Dels tralliga Yes Man med supersöta Bjørn men också den fina och välskrivna Jealous Cause I Love You med underbara Venke Knutson! Tycker också om Tokyo by Night men övriga i startfältet känns som en gäspning tyvärr. Saknar egentligen inga bidrag då jag finner mina finalister mer än värdiga, men visst hade det varit kul att ha sett Lene Alexandra här också.

Postat av:Sebbe

Gaute ska vidare för låten är bra...

Mira ska mest vidare för att hon är snygg och framträdandet sticker ut. Fattas ändå girl-power i finalen! Låten är helt ok Timbaland-wannabe...


Skrivet: 2010-01-26| 21:14:13    

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?