Euroviisut - Deltävling 2


På fredag är det dags för den andra deltävlingen av Euroviisut, Finlands uttagning till ESC 2010.

I var och en av de tre semifinalerna tävlar fem bidrag. Varje vecka röstar tittarna tre av bidragen till final, de övriga åker ut. Efter den tredje semifinalen kommer en hemlig jury att ta tillbaka en av de utslagna låtarna, så antalet bidrag i finalen blir tio.

Finalen avgörs i direktsändning från Tammerfors lördagen 30 januari, då en av de tio finalisterna utses till vinnare, återigen med tittarna som enda jury.

Datum och tid: Fredag 15 januari kl 20.00 svensk tid.

Webcast: Det går endast att följa den här uttagningen i Finland, dessvärre.

Följande tävlar denna fredag:

1. Monday - Play

Robban: Femmannabandet Monday inleder kvällen med en låt som inte alls biter på mig. Alldeles för skrikig och tjatig. Låten passar inte alls in på sångerskan. Tror nog den här kommer tillhöra favoriterna oavsett vad jag tycker.


Felix: Rockigt och känns oväntat fräscht. En helt okej rock-schlager som utan att brilljera skulle kunna ta sig långt. Visst kan den te sig lite tjatig, men har man bara 3 minuter att sälja in sig på är det till att försöka banka in refrängen hos folk!



2. Antti KleemolaSun Puoella

Robban: En behaglig, finsk ballad som tyvärr saknar det där lilla extra. Jag gillar den dock. Påminner lite om Israels bidrag 2008. Är nog tyvärr chanslös om jag får ge mig på en gissning. Den kommer i framtiden vara med på skivan Absolute Bortglömt.


Felix: Finska är inte det vackraste språket att sjunga på - tyvärr... Det känns därför inte som ett klockrent val att sjunga en ballad på just finska. Vet inte vad det är men jag känner liksom inget för den stackars killen som sjunger... Låten är ju tyärr också skriven enligt mall 1A - så fantasilöst!



3. Heli Kajo - Annankadun kulmassa

Robban: Heli Kajo sjunger om en gata (Annakadun) i Helsingfors. Låten var så pass populär av tv-kanalen YLE att de tog den vidare till final bland de specialinbjudna artisterna, istället för att den skulle hamna bland webbjokrarna. Jag tror nog många uppskattar den här. Den är mysig på något vis, men för mig kvittar det om den går vidare eller ej.


Felix:
Oj vilkent tidsresa! Det här skulle ju kunna vara Eurovision 75 eller något! Haha! Själv är jag inget större fan av de äldre Eurovision-hitsen (med vissa undantag) så i mina öron blir detta allt för tralligt och ouppdaterat.


4. Sister Twister - Love At The First Sight


Robban:
 Medryckande låt från ett nystartat tjejband. Den har en skön refräng och känns modern. Kom med från internet-omröstningen. Kan nog tillhöra en av favoriterna att ta sig vidare till final.


Felix: Hmm, låter inte som Twisted Sisters direkt däremot har Sister Twister ågot som står ut från mängden. Catchy elektorpop som med små medel skulle kunna nå oanade höjder. Live lär väl tyvärr detta låta ganska mediokert.



5. Veeti Kallio - Kerro Mulle Rakkaudesta

Robban: Inget särskilt direkt. Sångaren har en bra röst, men låten är inget jag vill minnas. Its not my cop of tea så att säga. Är nog chanslös att ta sig vidare.


Felix: Känns som ett urtypiskt finskt bidrag. Ganska svängigt och jag får för mig att det går hem i de finska stugorna. Men frågan är om resten av Europa förstår sig på Veeti? Ja, jag gissar iaf på att han sjunger om smäktande kärlek - vad tror ni?



SLUTORD

Robban: Finns två kategorier att klassa bidragen som i den här deltävlingen - Den nya moderna typen av bidrag och de lite mer traditionella bidragen. Så jag väljer en av varje; Sister Twister och Antti Kleemola är mina favoriter inför den här deltävlingen. De sämsta i liknande jämförelse får bli Monday och Veeti Kallio.

Felix: Återgen en halvkass delfinal MEN jag måste erkänna att t.ex Amadeus låt från förra veckan växte efter ett par lyssningar. Har inför den här deltävlingen Monday och Sister Twister som favoriter men möjligen har jag bara inte insett charmen med de övriga bidragen riktigt än. Kanske blir annorlunda på scenen?

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?