So congratulations I have arrived! /Silvia Night



Här är bloggare nr.3 på den här bloggen. Inkallad att lämna lite åsikter och dylikt under melodifestivalveckorna. Är en helt vanlig liten 21årig pojke från nordligaste Sverige med smak och tycke för schlager i storhet, kommer dock att endast ägna mig åt svenska uttagningen här på bloggen då jag har så lite tid och ork över annars så att min privata blogg har gått i kras.
Nog om mig...

Efter att ha lyssnat igenom kvällens bidrag en snabbis pga en helstressig dag, (Ja, även norrlänningar kan ha stressiga dagar långt bortom tunnelbanor, take away latte och ”snökaos”) Hur som haver så har jag insett at kvällens starfält är svårtippat och har en medelmåtta kvalitet. Lite som mellanmjölk, varken prefekt som lättmjölk eller kräkvarning som standardmjölk, utan snarare mellanmjölk, helt ok men inte mer än så.

Om jag ska gå igenom låt för låt vad jag tycker så skulle det ta ”en evighet” /Carola, och det har jag inte tid med. Det nalkas dusch, hårstyling, klädval inför kvällen. Plus att jag har en pizza på väg hit med hemkörning, ”Ojdå” - tänker ni säkert då, ”Finns det hemkörning av mat i norrland?” Ja, säger jag då och vi har precis fått hit den senaste flugan nämligen Spice Girls-korten. Nejdå skämt och sido, så ska jag kanske komma till saken.

Tjingelingaren/Skitsnackaren eller vad rapparen nu hette… Måste kolla så detta inte blir pinsamt. Frispråkaren… ? Hur som helst så hittar vi nog honom/den/det i botten av resultatlistan. Kort och gott så fungerar inte den här genren i schlagern ännu, vänta några år till och kom nästa gång med något vettigt.

”Nästan-Idol-Linda” kör med Velvetstuk fast lite hårdare på något sätt, hur dancefloor-schlagern nu kan bli hård?, men det är den bästa formuleringen jag kan komma på. Blir detta årets första gay-schlager 5a?
Jag tror faktiskt det, varför det blir så kan jag inte förklara, precis som jag inte kan förklara Jessicas Kalla Nätter, Sonyas Etymon…med flera. Tyvärr bra låt som säkert kommer gå på högvarv på dansgolven ute i avlånga landet ”Lätt och lagom”.

För att gå vidare så är Jessica den självklara finalisten ikväll, det vore inte mer än rätt efter lång och trogen tjänst. Låten är sådär mysbra, något som Lugna Favoriter kommer snappa upp direkt och nöta sönder, precis som de gjorde med Sanna Nielsens Empty room. Med Jessica till finalen följer antingen Anders Ekborg eller Salem Al Fakir, mest troligt Anders Ekborg (vinner på kändis-faktorn) skamligt nog så går det att bli besegrad i kändisskap av Anders Ekborg. Men en bra låt har han så han får mer än gärna komma till final. Salems låt är som gjord för P3 och enligt mig helt ok, rätt skön faktiskt, kan dock bli svår för den stora röstande massan.

Idol-Ola kämpar om en AC-plats mot ”Nästan-Idol-Linda”, och vinner…Tyvärr.
Idol-Olas låt håller inte för fem öre enligt mig PUNKT (Slutpratat om ett bidrag som helt enkelt inte håller måttet)

Jenny Silver då? För mig en hur bra låt som helst som jag mer än gärna pluttar in i min mp3 när jag promenerar mot jobbet under våren. Men tyvärr ett plattfall för svenska folket då jag och de övriga ca 9 miljoner invånarna inte brukar tycka lika.

Och det var väl alla?

Nehejdå, här hade vi visst glömt att klämma in lite Pain on Salvation. Namnet går in genom ena örat och ut genom andra. Precis som låten. Självklar 8a för mig. Hoppas bara svenska folket håller med om detta.

Så, för att göra en lång historia kort.
FINAL : Jessica Andersson - I did it for love
FINAL : Anders Ekborg - The Saviour
AC : Salem Al Fakir - Keep on Walking
AC: Idol-Ola - Unstoppable
5: Nästan-Idol-Linda - You’re making me Hot-hot-hot.
6: Jenny Silver - A place to stay
7: Frispråkarn? - Singel (Ett tag till)
8: Pain of Salvation - Road Salt

Nu blir det en dusch och sedan leka lite Narcissus framför spegeln innan kvällen drar igång med vin, grönsaker+dipp och MASSOR MED SCHLAGER!

Ha en galet roligt kväll ute i stugorna!
/Eder M ikael

Postat av:Hanna

Med min ringa schlagerkunskap gör jag själv inga bedömningar. Men om jag skulle vara tvungen kopierar jag gärna dina;) DIg kan man lita på!


Skrivet: 2010-02-06| 18:43:35     Av: http://concerninglife.wordpress.com

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?