Resultat - Delfinal 2


Glada finalister på efterfesten i Sandviken. Foto: Karolina Jonason/SVT

I Melodifestivalens andra deltävling från Sandviken gick Eric Saade & Andreas Johnsson till final medan Kalle Moraeus och Orsa spelmän och Pauline får kämpa vidare i andra chansen.

Direkt till final:

Eric Saade - Manboy

Till final efter röstningsomg 2:

Andreas Johnsson - We can work it out

Robbans kommentar: Är glad att Eric Saade och den snygga låten Manboy blev det bidrag som fick flest röster och där med är klar för Globen direkt. Att Andreas Johnson tog sig till final var jag inte förvånad över, men jag hade hellre sett någon annan där. Men kul för Andreas att få lite revansch från senast då han och Carola blev utslagna. Låten We cand work it out var ingen favorit, rätt seg faktiskt.

Felix kommentar: Kul att förhandfavoriten och superduktiga Eric Saade fick en finalplats! Här fanns väl knappast någon som inte charmades? Bra röst, snyggt nummer och låten ägde! Att Andreas Johnsson gick vidare var lite av en skräll måste jag ändå säga. Låten är inte på något sätt speciell och jag hade hellre kunnat sett etno-toner eller klubb-bidrag i finalen om jag ska vara ärlig. 

Till Andra Chansen:
Pauline - Sucker for love
Kalle Moraeus och Orsa spelmän - Underbart

Robbans kommentar: Kul att Kalle & co på något sätt tog sig vidare. Kul med folkmusik i Melodifestivalen som lite omväxling. Det är ju så typiskt svenskt. Synd bara att framträdandet var fruktansvärt tråkigt och att Kalle inte alls sjung något vidare. Nåja, det duger. Pauline var aldrig någon favorit, men själva sångerskan är ju enormt duktig och begåvad. Låten i sig är inget jag går igång på.

Felix kommentar: Pauline är duktig och värd en andra chans trots att hennes bidrag är långt ifrån lika tröffsäkert som hennes tidigare radiohits. Jag är sedan tidigare svag för lite etno-toner så att Orsa spelmän med Kalle Moraeus i spetsen gick vidare till Örebro var glädjande! Kanske kan han arbeta bort lite en den där nervositeten som han verkade lida av under sändningen.

Utslagna
5. Hanna Lindblad - Manipulated
6. MiST och Highlights - Come and get me now
7. Andra generationen + Dogge - Hippare Hoppare
8. Anna Maria Espinosa - Innan alla ljusen brunnit ut

Robbans kommentar: Gillade verkligen Highlights & MiSt. Den var min andra favorit efter Manboy som jag helst hade sett gå till final. Men jag visste väl innerst inne att den inte skulle ha någon chans här. Andra Generationen feat Dogge var katastrofal, Anna Maria Espinosas sävliga ballad var inget lyssningsbart. Dock tyckte jag Hanna Lindblads bidrag växte dessto mer. Fräckt!

Felix kommentar: Måste erkänna att jag gjorde en stor missbedömning när jag tippade att webbjokern Come and get me now skulle ta sig till final. Bidraget kändes lite rörigt på scenen och den tidigare så klockrena refrängen drunknade på något sätt... Stackars Anna Maria Espinosa fick också se sig slagen... Varför inte Dogge hamnade sist är en gåta.

Sammanfattning

Robbans kommentar: Själva festivalen håller hög klass. Men bidragen är inte alls vad man hade hoppats på i år - och det kommer tydligen inte bli bättre heller, så jag förväntar mig inget storslaget alls ut av Sverige i år. Kanske några få ljusglimtar här och där. Jag hoppas Alcazar, Jöback eller Darin har en låt som kan bli en vinnarkandidat. Just nu är det för mig Manboy som ligger mig närmast segern.

Felix kommentar: Andra delfinalen bjöd på bättre bidrag än första. Programledarna känns fortfarande lite väl manusbundna men med jämna mellanrum får dom ändå in klockrena poänger och skämt. Christine Meltzer var verkligen i sitt esse när hon fick imitera forna programledare och att få se Dolph Lundgren utklädd till 12-årig flicka med fräknar tyckte jag va sjukt roligt! Scenen fungerar utmärkt och själ inte en enda gång fokus från bidragen - förmodligen den mest lyckade scenen i MF på 2000-talet?

Robbans topp 4 efter att ha sett Deltävling 2

1. Eric Saade - Manboy
2. Mist och Highlights - Come and get me now
3. Kalle Moraeus och Orsa spelmän - Underbart
4. Hanna Lindblad - Manipulated

Felix topp 4 efter att ha sett Deltävling 2

1. Eric Saade - Manboy
2. Kalle Moraeus och Orsa spelmän - Underbart
3. Mist och Highlights - Come and get me now
4. Hanna Lindblad - Manipulated


webvoter-omröstning
Favorit från deltävling 2?

Andra Generationen
Andreas Johnson
Anna-M Espinosa
Eric Saade
Hanna Lindblad
Highlights & MiSt
Kalle Moraeus
Pauline

Se resultat

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?