Melodifestivalen 2010 - Deltävling 4



Inget snökaos och inga inställda tåg kan stoppa Melodifestivalen. Nu har festivalen nått Malmö för den fjärde och sista deltävlingen. En hel del välkända och några debutanter finns i detta startfält.

Det sägs att man spar det bästa till sist och Malmö har fått mycket av det bästa i år.

Två ska vidare till final och två till andra chansen.

LYSSNA HÄR på smakprov från samtliga bidrag.



Startfältet i sin helhet:


1. Sibel - Stop

Robbans kommentar: Sibel är tillbaka i MF med en tuff poplåt som har en arg text men glad melodi och handlar om att dissa taskiga killar. Jag gillar detta. Tufft och helt enkelt en bra poplåt.


Felix kommentar: Andra gången gillt för Sibel och nu byter hon ballad och långklänning mot lite pop med rockinfluenser. Går igång på det här, en kanonstart på kvällen! Kan bli farlig... Vi vet ju hur bra det har gått för forna Idol-deltagare hittills...



2. Py Bäckman - Magisk stjärna

Robbans kommentar: Py har skrivit många bra låtar till festivalen, b.la Stad i ljus. Hon har själv varit med i festivalen 1992 med bidraget Lång härifrån, som slutade på en femteplats. Nu gör hon comeback med en slags godnatt-visa med tydlig refräng. Nej, snälla stäng av detta sömnpiller, innan jag somnar.


Felix kommentar:
Zzzzz.... Väldigt oinspirerande och ofräsch låt som kunde varit med i festivalen för 10-15 år sedan. Jag säger GOD NATT till Py och önskar lycka till framöver.



3. Neo - Human frontier

Robbans kommentar: En modern poplåt med fartfylld refräng med ett bra budskap: Att man ska våga tro på sig själv och göra saker som folk säger är omöjligt. Lite Mika-inspirerat och grymt bra. Kan nog vara med att slåss om de fyra bästa platserna. Jag blir glad av den här låten.


Felix kommentar: Han ser ut och låter som Mika. Det här är riktigt bra! Upptempo-pop och jag kan riktigt se det snygga numret framför mig... Här blir det nog final, hoppas jag iaf!



4. Lovestoned - Thursdays

Robbans kommentar: En poplåt med influenser från dragspel och fioler. Lite Fairytale a la Rybak känsla över bidraget. Jag gillar det här bidraget skarpt. Helt klart en favorit.


Felix kommentar: Udda gäng med udda bidrag med lite etnovibbar någonstans i periferin. det här gillar jag! Är inte säker på vad denna kvartett sysslat med tidigare men en finalplats i årets Melodifestival vore dem väl förunnat! Förmodligen tvingas dom nog gå via andra chansen...
 


5. Anna Bergendahl - This is my life

Robbans kommentar: Idol-Anna ställer upp med en ballad som inte alls tilltalar mig. Den är ändå rätt finstämd och kan säkert utmana om en av Andra Chansen-biljetterna.


Felix kommentar: Duktiga Anna som vi senast såg i Idol ställer upp med en ganska anonym låt. Kommer nog drunkna i kvällens kavallkad av färsgstarka personer och bidrag. Synd, för jag gillar henne som artist.



6. Pernilla Wahlgren - Jag vill om du vågar

Robbans kommentar: Pillan goes schlager. Enda bidraget i år som är en äkta schlager. Klassisk, glad upptempo-schlager, på svenska, om kärlek. Kaxig vers med en glad refräng. Hoppas att den tar sig vidare. Pernilla har deltagit tre gånger tidigare, 1985 med Piccadilly Circus, 1991 med Tvillingsjäl och 2003 i duett med Jan Johansen och bidraget Let your spirit fly.


Felix kommentar:
Här har vi den äntligen! Årets rejäla schlagerdänga! Kan man annat än älska det? Pernilla lär leverera till 100% och jag är övertygad om att hon har laddat länge för den här comebacken! MUMS!



7. Noll Disciplin - Idiot

Robbans kommentar: Om Py Bäckman har ett bidrag för de lite äldre, så vänder den här gruppen sig till motsatta kategorin. En tonårslåt som associerar till punk. Helt chanslös, ett som är säkert.


Felix kommentar: Lite som ett sämre Green Day fast på svenska. Kommer nog inte gå långt tyvärr.



8. Peter Jöback - Hollow

Robbans kommentar: Peter gör comeback i MF. Senast han var med 1990, kom han näst sist med En sensation. Fredrik Kempe är låtskrivare till denna storslagna ballad. Visst hade jag förväntat mig mer av den här, men det kanske blir bättre på scen när man får höra bidraget i sin helhet. Hur som helst är den här riktigt bra och en solklar finalist.


Felix kommentar: Mina förväntningar var skyhöga och jag måste medge att efter en minuts lyssning så lämnar Peter mig nästan lika tom som bidragets titel. Det är en vacker ballad men jag tycker inte den lyfter och Peter brukar kunna så myckey bättre! Den går nog vidare till final trots min sågning, kanske behöver den bara upplevas live eller lyssnas på fler gånger? Jag hoppas så, för jag VILL tycka om det här!


Robbans sammanfattning: Enligt spelbolagen ligger Jöback & Sibel bäst till att gå till final medan det är jämt mellan Pernilla Wahlgren, Anna Bergendahl, Lovestoned & Neo om andra chansen-platserna. Helt chanslösa är Py Bäckman och Noll Disciplin.

Felix sammanfattning: Ett färgsprakande startfält som fascinerrar! Tycker här finns en hel del potential. Tror på Jöback till final men sedan blir det svårare. Roligt vore ju om vi fick Pernilla också! Ganska jämnt, ska med stor spänning följa delfinalen live på lördag!


    enligt Robban

1. Peter Jöback - Hollow
2. Pernilla Wahlgren - Jag vill om du vågar


     enligt Robban

3. Neo - Human frontier
4. Lovestoned - Thursdays



    enligt Felix

1. Peter Jöback - Hollow
2. Pernilla Wahlgren - Jag vill om du vågar


     enligt Felix

3. Neo - Human Frontier
4. Lovestoned - Thursdays

Postat av:Linnea

sibel o anna te final!!<3


Skrivet: 2010-02-25| 15:49:04     Av: http://chinniee.blogg.se/
Postat av:Robban

Kul att du skriver så ofta . Jag håller däremot inte med dig ;)


Skrivet: 2010-02-26| 00:55:07    
Postat av:Cherie

Äsch, jag är sjukt trött på att alla gamla klassiska artister ska vara med. Inte samma som vanligt kanske, men samma koncept. Sverige tror att vi kan vinna om vi skickar någon som är etablerad och känd... Europa tänker annorlunda. Hoppas på Sibel och NEO i final, resten är ungefär på samma nivå enligt mig :)


Skrivet: 2010-02-27| 01:50:59    

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?