Melodifestivalen 2010 - Deltävling 1



Ikväll är det dags för en av årets allra största händelser att dra igång.
 

Nämligen den svenska uttagningen till Eurovision Song Contest; Melodifestivalen 2010 som i år leds av programledarna Måns Zelmerlöw, Christine Meltzer & Dolph Lundgren.

Första deltävlingen tar oss till hockeymetropoolen Örnsköldsvik och Fjällräven Center (tidigare Swedbank Arena). Åtta bidrag står redo att tävla om två finalbiljetter och två Andra Chansen biljetter.

Som vanligt är det tittarna som avgör hur resultatet blir genom telefon & sms-röster. Röstningen börjar i samband med att sändningen sätter i gång.

SVT har lagt ut låtarna  som tävlar nu imorgon på sin hemsida och man får lyssna på  varje låt ca. 1 min och det är med start  nu idag kl. 13.10 och fram tills imorgon 20.00.

Vi kommer att ge ut våra betyg efter första lyssningen och ta ut våra fyra troliga favoriter. Efter deltävlingen presenterar vi vår topp fyra oavsett hur resultatet gick.



Startfältet


1. Ola - Unstoppable 


Robbans kommentar:
Ola är tillbaka i Melodifestivalen och blir först ut på scenen av samtliga 32 tävlande. Låten han uppträder med är en uptempolåt som skiljer sig från senaste gången han var med. Det är en fortsättning på hans tidigare hit; Natalie, som låten handlar om. Den känns tuffare än det senaste bidraget han deltog med. Jag tror det kan räcka långt för Ola och sin radiovänliga Unstoppable. Final blir det garanterat.


Felix kommentar: Sist Ola var med kom det som en glad överraskning och "Love in Stereo" är en rysligt härlig låt som fortfarande går varm när jag vill komma i stämning. I år känner jag att mina förväntningar kanske var aningen för stora. Bidraget känns inte alls så popigt upptepofräscht som jag hade önskat... Förhoppningsvis låter det bättre i sin helhet. Annars kanske jag måste vara ännu restriktivare med betyget!



2. Jenny Silver - A place to stay

Robbans kommentar: Därefter är det dags för dansbandsdrottningen Jenny (fd Öhlund) Silver. Den här låten är långt ifrån kategorin vi är vana att höra Jenny. Mer åt klubblåt-hållet. Det finns ingen refräng och det händer inte speciellt mycket. Känns som en sämre upplaga av Velvet. Nej, det här känns chanslöst, ett som är säkert.


Felix kommentar: Annorlunda och lite outside. Tycker den är lite för intetsägande och seg för att lyckas fånga mitt intresse. Kanske lyckas hon trollbinda mig med ett snyggt scenframträdande men i ärlighetens namn tvivlar jag.





3. Linda Pritchard - You're Making Me Hot-Hot-Hot

Robbans kommentar: En svängig, rytmisk dans & partylåt från en sångerska som förutom sjunger är dansare. Räkna med att vi får se ett snyggt scennummer från Linda. Medryckande och modernt. Svårtippat om det här går hem eller ej. Så här på förhand tror jag inte den kvalificerar sig vidare, men den är bra.


Felix kommentar: Behöver knappt lyssna klart på den 1-min långa smakprovsbiten för att få en klar bild av detta bidrag. Glatt, ganska catchy och en typisk låt för MF. Fastnar inte på en gång men kan nog gå hem hos yngre. Tveksamt om den lyckas avancera.





4. Pain Of Salvation - Road Salt

Robbans kommentar: En stillsam ballad som beskriver att alla människor är lika och lämnar efter sig salt på vägen i form av tårar, som de själva beskriver. Får ingen positiv feeling över den här låten och jag tror att den är chanslös på lördag. Sångaren sjunger bra däremot.


Felix kommentar: Här vet jag inte vad jag tycker egentligen. Det lunkas på i ett ganska segt tempo och jag som trodde att det här gänget skulle bjuda på lite show och fest! Nja... Tror inte dom tar sig vidare.





5. Anders Ekborg - The Saviour


Robbans kommentar:
En pampig låt med glimten i ögat. En midtempoballad med inslag av operatoner. Refrängen sätter sig och man får lust att sjunga med. Kan nog ha en chans att sig vidare till andra chansen, men jag hoppas att han går vidare direkt till final.


Felix kommentar: Här händer det grejer! På nåt sätt luktar det lite 80-tal men också pekoralt musikalnummer. Det är ändå häftigt på något sätt och jag tror absolut vi har en finalist här!




6. Jessica Andersson - I Did It For Love

Robbans kommentar: En känslomässig ballad från Melodifestivalveteranen Jessica. Kul att hon är tillbaka igen, med en helt ny schanger dessutom. Hon sjunger bra som väntat och har helt klart den bästa låten i den här deltävlingen. Solklar finalist och en klar favorit för mig också.


Felix kommentar: Hon är tillbaka med nya krafter och denna gång med en ballad. Känns lite förutsägbart men för all del, den är välskriven och vi vet ju vad Jessica går för. Nog blir det minst andra chansen - fiasko undviker hon nog.




7. Frispråkarn - Singel

Robbans kommentar: Hiphop & Rap är jag ingen förespråkare för. Trots en hyfsat catchy refräng från en av bakgrundstöserna är det här inget för mig. Jag tror inte den här går hem hos svenska folket heller, åtminstone inte de som tar den här tävlingen på fullt allvar.


Felix kommentar: Brukar inte tycka om för mycket rap och hiphop i MF men kan inte låta bli att gunga lite i takt till Frispråkarn. Tror inte det räcker för att ta sig vidare dock...




8. Salem Al Fakir - Keep On Walking

Robbans kommentar: En av Sveriges mest framgångsrika artister gör debut i Melodifestivalen med en låt som han både har skrivit/komponerat och uppträder med. Skönt sound, men egentligen inget vidare om jag ska vara ärlig. Känns tråkigt i mina öron. Svårt att säga om det här går hem. Jag tror att det finns en liten chans till andra chansen.
  

Felix kommentar: Även här var mina förväntningar skyhöga! Salem är duktig inom sin genre och låten är helt klart bra, MEN håller den verkligen lika hög klass som hans andra hits? Svaret är nja... Den är välskriven och snygg men bjuder inte på några rysningar direkt. Borde ändå ta sig till final kan jag tycka.



Robbans sammanfattning: Kul att vi äntligen är igång igen. Men jag tycker att det är en svag första deltävling. Lite besviken är jag allt över vissa av låtarna. Svårtippat som alltid. Jessica och Ola är givna finalister. Till andra chansen går nog Anders Ekborg och Salem Al Fakir. Enligt spelbolagen är Jessica & Ola samt Salem favoriter.

Felix sammanfattning: Ganska medioker start på festivalen. Hur tänkte Björkman här? Varför inte rivstarta? Eller är det en tråkig festival vi har framför oss? Jag hoppas inte det! Tror på Ekborg och Jessica som båda har utstrålning och låtar som tydligt står ut ur mängden. Kanske kan Salem skrälla, en andra chans får han nog allt.



    enligt Robban

1. Jessica Andersson - I Did It For Love
2. Anders Ekborg - The Saviour


      enligt Robban

3. Ola - Unstoppable
4. Linda Pritchard - You're Making Me Hot-Hot-Hot



     enligt Felix

1. Anders Ekborg - The Saviour
2. Jesscia Andersson - I did it for love


  enligt Felix

3. Salem Al Fakir - Keep on walking
4. Ola - Unstoppable

Vem vill du se direkt i final och vilka bör få en ny chans? Kommentera gärna och säg din mening.

Postat av:Sebbe

Jag har fyra favoriter. Ola, Jessica, Linda och Pain Of Salvation(jag tokälskar det avskalade och sköra i den låten)!

Tycker att det verkar vara en riktigt bra deltävling om man bortser från Jenny Silverfist, Frispråkarn och den där hemska Anders... seriöst, han går runt på en scen med kvinnor slingrande mot han och sjunger att han är frälsaren... BLÄH!!

En positiv överasskning för mig var Salem. Förväntade mig absolut ingenting och bara faktumet att han använder de klassiska och snögga schlagerstråkarna gör att jag faktiskt inte skulle bli ledsen om han puttade ner någon ur min topp4! :)


Skrivet: 2010-02-06| 01:31:31    
Postat av:dorion

ser fram emot det här! :)


Skrivet: 2010-02-06| 13:53:20     Av: http://daredesign.se
Postat av:Carina

Gillar Anders Ekborg bäst!


Skrivet: 2010-02-06| 15:24:34    
Postat av:Jerry

Ja, inte tycker vi lika inte...(;-) Jenny Silver och Pain Of Salvation tilltalade mig mest efter de snålt tilltagna klippen som SVT bjuder på.



Sen är jag ju väldigt nyfiken på Dolph som programledare...hehe


Skrivet: 2010-02-06| 19:28:37     Av: http://jerbaz.wordpress.com

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?