Jag är en norrländsk, Sucker for love!

Var ska jag börja denna vecka?
Valet är enkelt!

Pauline, var har du varit alla dessa år? Jag fastnade för dig redan 2003 med superlåtarna Running out of gaz, Answer, Babylon och Candy rain. Sen har det varit tyst fram tills 2009 då du ville göra comeback och en lyckad sådan, jag var lycklig då, nu är jag ÖVERLYCKLIG. Underbart sound, underbar låt och underbar artist. Kan det ens gå fel? Enligt mig NEJ! Enligt svenska folket, JA, hamnar mest troligt i Andra Chansen. Men får väl nöja med att få se mina favoriter hamna där. Bättre det än att åka ut direkt i alla fall, likt Anders Ekborg förra veckan.

Jag skriver små omdömen att utgå ifrån efter den första lyssningen på nätet (ca 1min). Såhär löd det enda jag skrev om Pauline – Sucker for love.
”JA JA JA! Sucker for love är helt i min smak, den här låten vill jag diska, dansa, laga mat och till och med skura mina golv till!”
Jag är inte personen som njuter av att diska och städa. Men Pauline kommer nog förgylla min tillvaro kring detta framöver.
Jag själv alltid beskrivit mig själv som en ”Sucker for love” i flera år, så detta passar mig som Michael Jacksons hand i silverhandsken.

Vidare till något lite mindre trevligt. Nämligen Anna-Maria Espinosa. Jag som har gillat henne ooooh så mycket, och så kommer detta? Tråkigt, platt. Hoppas för hennes skull att scenkläder och framträdande lyfter låten aningens så kanske hon når den Oh-så-snöpliga, femteplatsen.

Det kan både hissa och dissa ett bidrag. Se bara på förra veckan med Jenny Silvers underbara A place to stay… framträdandet och kläderna totalförstörde låten. Måste därför tillägga att det är otroligt svårt att tippa något då man endast hört 1 minut av låten i inspeladversion. Så mina tippningar kommer alltid med reservationer för ändringar när det väl kommer till kritan under livesändningen. Låten kommer förmodligen fortfarande vara bra i mitt tycke men sen om den förtjänar den plats jag skrivit i bloggen eller inte det är en helt annan femma.


Nog om detta över till ett nytt bidrag att tycka till om. Nämligen Herr.Johnson, Andreas Johnson. En slätstruken tråkballad. Som jag nu 5 minuter senare inte kommer ihåg alls hur den gick, det bådar inte gott Andreas. Visst får han säker röster som räcker till andra omgången men där blir det nog till att fightas mot Anna-Maria om Andra Chansen biljetten. Skrev som ”kladd” om bidraget vid genomlyssningen: ”Sömnpiller, Andreas Johnson har gjort sitt i Melodifestivalen.
Där får jag mer än gärna ha rätt… (Sorry alla Herr.Johnson-fans där ute)

Sist ut ikväll är någon som jag aldrig hört talas om förut? Varför? Brukar ha lite koll på artisterna ändå, men här är det bara blankt. Kanske är bra det i och med att jag då lyssnar helt utan förväntningar eller fördomar. Vilket i det här fallet resulterat i att jag Hissar… vad hette hon nu igen…Hanna Lindblad. Riktigt skön låt som gränslar till kopia av Eva Simons – Silly boy. Men det gör mig inget diggar båda låtarna rejält. Hoppas på ett grymt framträdande som skräller upp till topp-5 men mest troligt önskar jag efter för mycket.

Nu ska vi såga lite låtar innan vi kommer till kvällens andra finalist.

Vi börjar väl med att få det värsta överstökat och arbetar oss uppåt? Låter prima. Dogge-doggedi-doggedilidedo-lito med Andra Generationen kan tatuera in texten ”Vi kom 8a i 2a delfinalen av MF-2010” på skinkorna om dom känner för det. Jag förstår att det ska vara variation bland musikstilarna och sådär men, snälla, kom igen, ska det behöva vara såhär illa? Jag kan inte med ord beskriva hur mkt jag ogillar detta bidrag, det krävs massor av gestikuleringar som säkert kommer komma fram ikväll. (Om jag inte lämnar rummet i protest och dricker min alko-slush.) Ni förstår hur illa det är om man till och med funderar på att lämna rummet i protest. Döm själva.

Highlights & Mist.., namnet osar ju dansbana och folkets park. Jag förstår inte, jag trodde vi hade lämnat åren mellan 1990 och 2003 bakom oss. Men tydligen inte, nehejdå här ska vi klämma in lite dansband också. Visst var det okej med dansbandsschlager när Scotts gjorde det förra året, men då lyssnade man inte så mycket på låten. Man bara stirrade sig blind på sångaren, han går inte av för hackor, när jag sedan lyssnade på låten någon dag efteråt så, trot’ eller ej men jag gillade den, till mina vänners stora förtret. Så tror jag däremot inte fallet kommer vara här. Ingen charm, ingen snygging och låten är inte för mig ett dugg tilltalande.
Min mamma kommer däremot säkert rösta på detta. (Lägg pengarna på vettigare saker mamma, t ex Paulines bidrag) 

Växeln:
- Svensktoppen direkt, Vad kan jag hjälpa dig med?
Kalle Moraeus & Orsa Spelmän: -Vill ligga etta på svensktoppen.
Växeln: -Det ska vi väl kunna ordna.

Det här är allt annat än underbart. Men går säkert hem i stugorna, så är väldigt svårtippat. Det här skulle säkert mamma också kunna rösta på. En helt annan generation helt enkelt.

Kvällens stjärnskott är nog Erik Saade. Det osar, Måns Zelmerlöw blandat med beats direkt stulna från Alcazars ”Stay the night” från förra året. Kan det bli mer ”nyschlager” än detta? Olas sketna låt från förra veckan kommer bli sååå brädad av den här dängan på dansgolvet under våren och sommaren. Hell Yeah, Me likey. Vet inte om jag uppfattat fel men har fått för mig att Erik även är Molly Sandén boyah. Nice catch Molly!

För att göra ytterligare en lång-lång-lång historia lite kortare så kommer här mina tips för kvällen. Kom ihåg att detta är baserat på 1 minut inspelad version av låtarna och inget framträdande är med i tankarna. Det är heller inte vad jag vill utan vad jag tror men kan lägga till även vad jag vill lite längre ner.

Jag tror detta om kvällen:
FINAL – Eric Saade - Manboy
FINAL – Kalle Moraeus & Orsa Spelmän - Underbart
AC – Pauline – Sucker for love
AC - Andreas Johnson – We can work it out
5 - Anna-Maria Espinosa – Innan alla ljusen brunnit ut
6 - Highlights & MiSt – Come and get me now
7 - Hanna Lindblad - Manipulated
8 - Dogge-Doggelito & Andra Generationen - Hippare hoppare.

Hoppas däremot på detta:
FINAL – Pauline – Sucker for love
FINAL – Eric Saade - Manboy
AC – Hanna Lindblad - Manipulated
AC - Anna-Maria Espinosa – Innan alla ljusen brunnit ut
5 - Andreas Johnson – We can work it out
6 - Kalle Moraeus & Orsa Spelmän - Underbart
7 - Highlights & MiSt – Come and get me now
8 - Dogge-Doggelito & Andra Generationen - Hippare hoppare.

Det var allt för denna gång, åter kommer med eftertankar en annan dag.
Ha nu ytterligare en supbert nice kväll ute i stugorna, jag kommer tillbringa min i goda vänners sällskap med en, två, tre eller varför inte fyra?, glas av alko-slush. It is gonna be bright!

/Eder, M ikael

Postat av:Janne

Nu vet man ju inte hur detta låter i sin helhet.

men efter klippen säger jag .



1.Eric Saade

2.Andreas Johnson

3.Hanna Lindblad - Manipulated

3.Pauline

3.Anna-Maria Espinosa

3.Kalle Moraeus & Orsa Spelmän

7.Dogge-Doggelito & Andra Generationen

8.Highlights & MiSt

(Varför ha en webbjokertävling när slutresultatet endå inte blir vad folk har röstat på)


Skrivet: 2010-02-13| 02:06:11    
Postat av:Elina & Linnéa

Hej! Vi är två tjejer från Örebro med klackarna i taket, Linnéa född -90 och Elina -92 som nu är tillbaka efter en lång bloggpaus. Hoppas du är med oss! :)



http://klackarnaitaket.blogg.se


Skrivet: 2010-02-13| 10:51:13     Av: http://klackarnaitaket.blogg.se/
Postat av:Sebb

1. Pauline

2. Eric Saade

3. Kalle Moraeus & Orsa Spelmän

4. Hanna Lindblad

5. Highlights & MiSt

6. Dogge-Doggelito & Andra Generationen

7. Anna-Maria Espinosa

8. Andreas Johnson



Dessa är vad jag tycker, Paulines låt är ju hur grym som helst!!!


Skrivet: 2010-02-13| 11:55:16    
Postat av:M ikael

Kul med era tips. :-) Janne, jag håller helt och hållet med dig, varför, varför varför?



Sebb, kul med ett till Pauline fan! :-) Älskar i stortsett allt hon har gjort, poppa in hennes låt från 2009 "Red carpet" på spotify. Den har gått på högvarv för mig under vintern. Precis som sucker for love kommer göra våren och sommaren.



Ha en riktigt trevlig kväll alla läsare, nu nalkas alko-slush. ;-) Puss på er!


Skrivet: 2010-02-13| 16:34:39     Av: http://Escpanelen.info.se
Postat av:Janne

Vi va 3 som kollade Finalen och vi hadde samma topp 2 ;)



1.Eric Saade

(Skön låt och häfftig show)

2.Hanna Lindblad - Manipulated

(Föll på för mycket sexshow)

3.Andreas Johnson

(Skön popballad)

4.Anna-Maria Espinosa

(Vacker ballad , men hon va lite trist)

5.Kalle Moraeus & Orsa Spelmän

(Sarek/Nordman/BAO mix)

6.Pauline

(Okay men lite svår låt)

7.Dogge-Doggelito & Andra Generationen

(Ballkan och Rapp no thanks)

8.Highlights & MiSt

(Apsolut sämst)

(Varför ha en webbjokertävling


Skrivet: 2010-02-14| 16:47:51    

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?