Klipp från tredje repdagen

Dags för tredje dagens repetitioner och så här såg det ut.


1. Kroatien



Tomas kommentar: Snyggt och harmoniskt men jag tycker fortfarande att bidraget förstörs av den kvinnliga gälla sångerskan i bakgrunden (Andrea).

Robbans kommentar: Utmärkt, Jag tror på den här låten ... Prestandan är bra, sången är bra, allt är bra! Det här bara måste få en bra placering. Igor Cukrov är tillsammans med Bosniens Davor Ebner, utan tvekan den bästa manliga sångare i år.


2. Irland



Tomas kommentar: Låten verkar tjejerna sätta galant men det ser stundtals lite mörkt ut på själva scenen som om inte LED-skärmarna funkar men nog blixtrar det till emellanåt från dem. Bra!

Robbans kommentar: Den här låten har potential att komma till final, till skillnad från förra året . Ungdomlig up-tempo rock som jag tjejerna lyckades framföra riktigt bra på scenen. Det var ljusa blinkande lampor i bakgrunden samt lite blixtar, ganska snålt tycker jag.


3. Lettland



Tomas kommentar: Rysslandsflörtande lettiska bidraget känns rätt meningslöst för oss som inte förstår ryska men texten ska tydligen ha en hel budskap. I det här sammanhanget kunde han dock lika gärna sjunga om fekalier och jag skulle inte märka något. Snygg scenografi i alla fall.

Robbans kommentar: Fy fasiken vad dåligt det här är. Efter att ha hört och sett det här liveframträdandet kan jag säga på en gång att det här är definitivt det sämsta i år. Skulle inte det här handla om trafikstockning? Skärmarna visade en vägskylt som namngav europeiska städer istället. Var väl mer passande med massa bilar än det där och ett flygplan mit upp i allt.


4. Serbien



Tomas kommentar: Andra semifinalens trevliga men mindre allvarsamma bidrag bjuder inte på många överraskningar och verkar ha bakats in i någon form av parodi på sig själv.

Robbans kommentar: Jag är besviken på det här framträdandet. Var inte alls i samma stil som när de vann den serbiska uttagningen. Det lät förskräckligt, på gränsen till dåligt och gick alldeles för fort i tempot. Det enda som var positivt var bakgrunden som påminde om ett dataspel från 80-talets början. Snygga dataanimerade gubbar, ett dragspel och Marko himself som dataanimerad.


5. Polen



Tomas kommentar: Oj, Lidia har en vacker ballad med sig från Piosenka Dla Europy till Moskva men hon har mycket att jobba på när det gäller rösten. Uppträdandet i övrigt är vackert och än så länge rätt avskalat med ett balettpar som får man att tycka att Polen tänker lite ryskt här då jag direkt tänkte på vinnarparet från senaste upplagan av Eurovision Dance Contest som var just Polen. Detta är dock inte samma par.

Robbans kommentar: Nej, det här går jag inte igång på alls. Fruktansvärt tråkigt, och hon sjunger inte alls bra här även om jag vet att hon har en bra röst sen tidigare. Men kanske hade hon ett virus i kroppen som gjorde att det lät sämre på det här repet? Vad vet jag. Jag gillar det i alla fall inte.


6. Norge



Tomas kommentar: Stackars Alexander som har ett så enromt favorittryck på sig, men det märker man knappt av alls. Han är säkerheten själv och endast något utanför honom skulle kunna förstöra. En sak som däremot stör är vad sjutton man tänkte när man la julbakgrunden till bidraget? Det passar visserligen men det känns lite för juligt, jag hade velat se mer Norge.. Lycka till!

Robbans kommentar: Åh, så fantastiskt bra. Charmtrollet och förhandstippade vinnaren Alexander lyckas alltid prestera och går in för det här med känsla. Han är så himla säker och det här kommer gå långt, var så säker. Bakgrunden var jättemysig. LCD-skärmar med bilder av traditionella norska trähus som lyses upp på natten av månen och stjärnorna tillsammans med fyrverkerierna som smäller av. Det här får mig att bli riktigt glad och jag säger bara, Wooow, så grymt bra Fairytale är.


7. Cypern



Tomas kommentar: Om föregående deltagare är säkerheten själv så är detta rena motsatsen. Bidraget i sig är ganska vackert men unga och oerfarna stackaren har hamnat helt fel. Jag hoppas verkligen att inte ens Grekland kan med att ge detta en tolva. Scenen är dock mycket vacker till bidraget.

Robbans kommentar: Cypern fortsätter med sagotemat med den unga Christina Metaxa som framför sitt bidrag kring en havs-blå bakgrund. och visst är hon ändå lite söt, men den här låten är alldeles för vek och tråkig för min del.


8. Slovakien



Tomas kommentar: Slovakien gör come back efter elva år men med ett bedrövligt bidrag där de två artisterna samspelar på ett dåligt vis, ja det är väl inte ens ett samspel, men sjunga kan de, en och en. Scenen blir dem överdådig också då de försvinner i alla ljusen.

Robbans kommentar: Med två starka röster framför  Kamil & Nela sitt bidrag framför LED-skärmar som visar musikaliska noter, violiner, ett piano och stearinljus. Väldigt plottrigt, men samtidigt väldigt mysigt och varmt. Det låter dock alldeles för skrikigt och de båda rösterna passar inte alls ihop med varandra.


9. Danmark



Tomas kommentar: Här verkar det mesta samspela bra igen och jag tycker att man valt ett bra avskalat sceneri till bidraget men jag kan inte riktigt hjälpa att oroa mig för när Brinck tar i under refrängerna då det ser ut som att han befinner sig på ändstationen milt sagt. Men det är bra, framträdandet alltså.

Robbans kommentar: Sist ut var Brinck. Det fanns några tekniska problem med trummor och mikrofoner under framträdandet, men de rättades till under låten. Framträdandet var helt okej, men låter lite falskt när han klämmer i till refrängen.  Bakgrundsbilderna var någon konstigt mix strålkastare i grönt som slutarmed orden Believe again i vitt ljus. Jag är säker på att det här kommer ta sig till final, för det här är en riktigt skön låt och en duktig sångare.


Bloggat av ESC-panelen

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?