Klipp från första repdagen

Som vi nämnde tidigare idag så är repetitionerna inför ESC i gång och nedan följer klippen från de nio länder som repeterat under dagen, varsågoda:


1. Montenegro



Tomas kommentar: Det här lät bättre än jag hade anat och det verkar lovande, snyggt jobbat med scenen. Dansaren ser bra ut vilket kanske kan kompensera för de frågetecken som väcks hos mig angående poängen med honom.

Robbans kommentar: Riktigt snyggt, scenografin är helt toppen. Jag tror att det är en klar fördel att "hunkyboy" är med i bakgrunden och gör det riktigt underhållande och bra. Varför vill du bli av med den snyggingen? bortskämda Andrea!


2. Tjeckien



Tomas kommentar: Fortfarande är jag grymt frågande till vad de tänker med bidraget. Jag är på god väg att säga att det här är årets absolut sämsta bidrag och det är lite synd med tanke på vad de gjort av scenen ändå. Årets "Dustin The Turkey"..

Robbans kommentar: Superhjälten Gipzy är så himla menlös och fånig, men scenografin är bland det bästa i årets tävling, med seriefigurer och text, vilket kommer höja bidragets chans något, men det är fortfarande inte bra.


3. Belgien



Tomas kommentar: Det är många som ratar detta bidrag och säger bu men jag kan inte låta bli att tycka det är hyfsat bra på någon nivå. Extremt snyggt jobbat med sceneriet tycker jag dessutom, lite överarbetat kanske för artisterna tenderar till att drunkna i i skärmarna.

Robbans kommentar: En av dagens höjdare när det gäller första rep. Bakgrunden är helt fantastisk i blinkande nyanser av främst rött, och blått samt lite andra olika färger. Elvis-Patrick är bra på scen och sjunger riktigt bra. Bidraget växer hos mig och säkerligen på de som hör den också. Hoppas det fortsätter så här.


4. Vitryssland



Tomas kommentar: Rockigt värre visste vi ju redan att detta skulle bli och det är ganska bra men Petr borde göra något åt håret för det ser ju hemskt ut..

Robbans kommentar: Det var ett grymt scenframträdande av samtliga på scen, bara att sångaren ser riktigt läskig ut med sin "look". Hans klädstil var ganska enkel och jag tror att det blir mer påkostat längre fram. Det var snyggt med personen som var fångad i spindelnätet, som man tillslut fick se.


5. Sverige



Tomas kommentar: Oj, jag storknar nästan av förvåning här. Visst, kläderna är inte på plats, men det här var ju föga överraskande i jämförelse med hur det lät och såg ut i Globen. Den förinspelade kören är ju inte tillåten i Moskva och det hörs och låter helt annorlunda. Och varför gör man inget med scenen? Nä, mina aningar om att Sverige inte kommer ta sig till final i år känns mer och mer befogade. Synd!

Robbans kommentar: Jag skäms, för att vara riktigt uppriktig. Inget nytt att komma med, förutom att det bara är körtjejer och att de används istället för den manliga delen och som sagt den förinspelade kören är borttagen, sen får jag säga att det låter sämre nu. Malena har fått ljus dress istället för mörkt vilket dock är snyggare. Jag är grymt besviken och jag tror vi får det mycket tufft att kvalificera oss vidare till en final.


6. Armenien



Tomas kommentar: Av de nio bidrag som repat idag känns detta som det mest givna i final. Allt verkar sitta som det ska göra, bidraget är bra, man utnyttjar scenens möjligheter, ja det är nog bara svininfluensan som skulle kunna stoppa systrarna.

Robbans kommentar: Systrarna tog det lugnt med sitt första rep. De hade civila kläder på sig och valde att satsa på sången istället. De verkar ändå fungera bra på scenen. Pluspoäng ifrån mig. Känns stabilt inför tävlingen. Saknade bara den där typiska dansen som varit så populär från videon.


7. Andorra



Tomas kommentar: Varken bu eller bä kan jag väl säga här, låter som förväntat, ja förvånansvärt bättre än väntat till och med, men utan Spaniens (och Danmarks) draghjälp blir det nog svårt.

Robbans kommentar: Det lät mycket bra, snygg bakgrund med den röda gitarren på skärmen och kören var även den ett plus i bidraget.


8. Schweiz



Tomas kommentar: En av tävlingens absolut bästa bidrag på förhand enligt mig och det verkar lovande men lite brokigt ändå. Snyggt som bara den med stadsbilderna i bakgrunden men en aningen övertänd sångare, men det är lugnt, de har dryga veckan på sig att fila till detta och jag hoppas verkligen på final för Schweiz efter flera år av floppar.

Robbans kommentar: En av mina favoriter att nå finalen med en ruggigt skön låt. Sångaren kan säkerligen mycket bättre än vad som visades upp idag, men jag tror att det kommer gå bra framöver. Fräckt med bakgrundsbilderna.


9. Turkiet



Tomas kommentar: Nja, jo, eller? Man har ju hört det här så många gånger nu, men det låter stundtals bra.. Dock bör det väl nästan per automatik gå till final oavsett hur hon komemr låta.

Robbans kommentar: Hadise såg laddad ut och gjorde ett helt ok nummer, men kan mycket bättre än så här. Hon hade avslappnad klädsel och såg väldigt laddad ut. Hon har stora krav på sig från turkarna att det ska gå långt iår. En finalplats kan man lugnt säga att det blir. Man får partyfeelings när man hör och ser framträdandet.


Bloggat av ESC-panelen
Postat av:patricia

att ni pallar :P


Skrivet: 2009-05-03| 21:00:14     Av: http://pattepotatismos.blogg.se/
Postat av:ESC-panelen

Ja, det är knappt vi gör det, men det är kul! ;)


Skrivet: 2009-05-03| 21:06:21     Av: http://www.escpanelen.info.se

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?