Klipp från andra repdagen

Här följer klippen från de nio länder som repeterat under dagen, varsågoda:


10. Israel



Tomas kommentar: Tjejerna verkar ju ha en del att få ordning på men utöver det så verkar ju rösterna följt med till Moskva och det låter ju ganska bra. Första bidraget utöver Sverige som har en relativt stillsam scenografi men trots detta används LED-skärmarna mycket och det händer saker i det dolda. Snyggt!

Robbans kommentar: Noa & Mira skötte sig helt okej, trots en del problem som uppstod på scenen, de hade svårt att röra sig runt i de höga klackskorna och snubblade på klänningarna samt fnissade under sången. Rösterna satt där men man har fortfarande en hel del kvar att jobba på för att förbättra. Snyggt med bakgrunden förövrigt, ja.


11. Bulgarien



Tomas kommentar: Oj, det här låter inte bra, och det var ju väntat efter att jag såg den bulgariska uttagningen tidigare i vår. Det ser mer vackert ut än låter bra kan man ju sammanfatta det hela med. Ett misslyckat bulgariskt försök till "Tornero".

Robbans kommentar: Jag tycker det här är ett störtskönt bidrag och bakgrunden med stora LED-skärmar som huvudsakligen består av eld och hjul av metall. Tillsammans med dansarna i bakgrunden (med styltor), körsångerskorna ihop med Krasimir är fantastiskt bra. Dock känns det som det går att förbättra gällande sången.


12. Island



Tomas kommentar: Stillsamt, vackert och berörande, det här var nästan lite oväntat. Mycket lyckat och här har man fått till scenen som något slags drömvärld som passar bidraget mycket bra. Strålande! Och vem står inte med och körar bakom Yohanna om inte Fridrik från förra årets isländska succébidrag.

Robbans kommentar: Yohanna utförs hennes romantiska kärlekssång framför LED-skärmar som visar blå moln, delfiner, duvor och ett stort vitt skepp. Jättevackert, verkligen. Framförandet var utmärkt och hon hade god hjälp av kören, bestående av b.la Hera Björk, som var med och tävlade i den danska uttagningen i år (2;a) samt Fridirk Omar, som tävlade för Island förra året.


13. Makedonien



Tomas kommentar: Här svänger det rejält som kontrast mot föregående bidrag och detta bidrag har för min del vuxit en hel del på senare tid, men det här såg ganska blekt ut. Verkar vara lite småproblem med ljudet också.

Robbans kommentar: De två bröderna var tillsammans med två trummisar på scenen, och de visade en mycket säker uppvisning på en scen bestående av LED-skärmar som blixtrar till i olika färger. Rockigt värre, modernt och det lät helt okej. Det här bidraget har vuxit för mig och jag hoppas den tar sig till finalen.


14. Rumänien



Tomas kommentar: Här är bidraget som jag varit orolig över sen den dag jag hörde studioversionen av den, skulle detta bli årets Tereza Kerndlová (Tjeckien förra året)? Och visst finns det tendenser till att låta falskt, men tjejerna verkar reda ut det hela hyfsat bra i alla fall, dock är det mycket som skär sig på annat vis. Jag tycker inte alls att scenografin passar till detta somriga bidrag. Nja..

Robbans kommentar: Femte bidrag ut att repa var Elena Gheorge tillsammans med The Balkan Grils.  Scenen har en bild av ett stort träd på LCD-skärmar, under tre minuter skiftar det från natt till dag och det ser man på trädet som blommar så fort det blir dag och ser riktigt spretigt och läskigt ut i mörkret. Håller med Tomas, att sången låter en aning falskt i liveframträdandet, men ändå helt okej. De här snygga balkanflickorna kan säkerligen charma främst den manliga delen av publiken när det väl gäller, men jag tror inte så mycket på det här annars.

15. Finland



Tomas kommentar: Oj, här har nog finnarna hamnat i djupa vatten. I uttagnignen tidigare i år lät det bra live, men det här är näst intill förskräckligt så de har en hel del att fundera på fram till nästa vecka. Kan nog bli riktigt fräckt i övrigt med eldlekar och scenens möjligheter.

Robbans kommentar: Jag tycker det gick rätt hyfsat för team-Waldos. Sånginsatsen live har jag tidigare påpekat varit sämre än i mp3-format, men jag tror det kan bli hyfsat när det väl gäller. Det var mycket energi på scen av alla deltagande. På skärmen fanns ett roterande hjul. Snyggt med eld-jonglörerna.


16. Portugal



Tomas kommentar: Det här bidraget bjuder inte på så mycket överraskningar men det finner jag inte så värst konstigt heller med tanke på bidragets utformning så mår det bäst av att vara avskalat och enkelt, och jag tycker det funkar. Det når liksom fram och en finalplats borde man fixa vare sig Spanien är med eller ej. Kul!

Robbans kommentar: Här bjöds man av varma färger med sommarkänslor. Det var färgglada LED-skärmar, som skildrade vårblommor, moln och en regnbåge. Hon sjunger helt fantastiskt och de övriga är äkta musiker som kan sin sak. Noterbart är också att hon sjunger utan någon bakgrundskör, starkt. Det här förtjänar definitivt en plats i finalen tycker jag.


17. Malta



Tomas kommentar: Om det förra var avskalat så är det här så gott som dött med avseende på scenografin i alla fall. Tänker mig lite att man hade kunnat använda Sarah Dawn Finers scenspel från Melodifestivalen men inget händer. En av de säkraste rösterna i tävlingen dock men det är vansinnigt likt hennes senaste framträdande för Malta.

Robbans kommentar: Tillbaka på ESC-scenen var Chiara. Hon visade upp en stark och säker röst. Hon borde vara självskriven för en finalplats. Under vatten var temat på skärmen och det var ganska stillsamt förövrigt. Riktigt bra första rep.


18. Bosnien-Hercegovina



Tomas kommentar: Mina favoriter till segern i årets ESC men jag kan nog inte hjälpa att känna mig lite besviken till en början för ljudet var ju lite sådär och uppträdandet var inte på något vis överraskande i jämförelse med det man såg då bosnierna presenterade bidraget. Får de ordning på småfelen så lär en hög placering vara nära men finalplatsen är gjuten.

Robbans kommentar: Sist ut, Regina. Det här är även min absoluta favorit  till segern i årets ESC och de visade upp ett starkt framträdande och är givna att ta sig till final. För att vara lite kritisk kan jag säga att de kan ännu bättre. Visst är de stiliga i sina vita dräkter. Jag tror att den här låten har en stor chans att vinna eftersom det är poetiskt, musiken är vacker och bilderna på scenen är imponerande! Bra jobbat!


Bloggat av ESC-panelen

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?