Melodifestivalen - Deltävling 4 (Malmö)

MF 2009 Logga

Dags för deltävling nummer fyra. Den skånska myllans outnämnda huvudstad Malmö får äntligen besök igen av Melodifestivalen efter att man i kommunen beslutade 2004 att tävlingen är för dyr att hålla. På nybyggda Malmö Arena ska de sista åtta bidragen få sina nummer genomförda.

Här nedan följer våra tankar om de bidrag som ska tävla i den fjärde deltävlingen av Melodifestivalen 2009, den som sänds från Malmö nu på lördag den 28:e februari klockan 20:00 i SVT 1.


Eftersom vi återigen bara har hört en minut från vart och ett av bidragen så är det mycket möjligt att våra åsikter ändras redan i morgon under tävlingens gång.


Vill ni själva lyssna på de små ljudklippen så kan ni gå in på svt:s hemsida (länkar nedan). Smakproven ligger kvar där tills i morgon, lördag, klockan 19:50.



Bidrag 1, Agnes - Love Love Love (engelska)

Robbans kommentar: Vi inleder med att få höra Idol-vinnaren från 2005, Agnes gör debut i MF med en helt okej poplåt som jag inte tror räcker hela vägen till en finalplats.

Tomas kommentar: Mmm, kärlek, jag gillar det här, låter väldigt mycket som "nya" Agnes.

Andrés kommentar: Helt ok låt, får se om den lyfter tills imorrn, kan nog gå vidare.


Bidrag 2, Star Pilots - Higher (engelska)

Robbans kommentar: Johan Becker och hans låtsaspiloter kommer säkert att få oss i gungning i morgon. Jag gillar det här. Om inte låten går vidare kommer den säkerligen att bli en hit på gymmet.

Tomas kommentar: Det här låter nästan exakt som Star Pilots sommarhit från förra året som jag i och för sig gillade då och den här låten gillar jag också. Nu vet jag dock att uppträdandet kommer vara ytterst märkligt och det kommer få låten på fall.

Andrés kommentar: Bra låt, förtjänar att gå vidare!


Bidrag 3, Susanne Alfvengren - Du är älskad där du går (svenska)

Robbans kommentar: En mysig ballad som värmer. Dock känns den inte lika het när det gäller chans att gå vidare. Men en viss skrällvarning utfordras här.

Tomas kommentar: Oj, här vill man bara lägga sig i knät på Susanne och njuta, låter vackert och känns äkta, tvärtemot Molly Sandéns låt från förra veckan, men hon har ett tråkigt nummer ryktas det om.

Andrés kommentar: Vacker ballad, kommer nog inte gå vidare men en given svensktoppslåt.


Bidrag 4, Anna Sahlene & Maria Haukaas Storeng - Killing Me Tenderly (engelska)

Robbans kommentar:  Vidare med ESC-girlsen Sahlene & Haukaas Storeng. En modern poplåt med schlagerrefräng. Det enda som är bra med det här bidraget är att det är en bra refräng, annars ganska torr och tråkig.

Tomas kommentar: Norskt inslag i svenska festivalen, brukar det inte vara tvärtom? Hehe! Spännande låt och en minst lika spännande duo men inte alls i närheten av Marias låt för Norge förra året. Hyfsat!

Andrés kommentar: Tråkig låt, men framträdande kanske lyfter den


Bidrag 5, Thorleifs - Sweet Kissin' In The Moonlight (svenska)

Robbans kommentar: Jag är ju mycket för dansband vanligtvis, men det här är då inget som slår högt hos mig. En gammal dansbans-schlager som lär tyckas om av den äldre generationen och dansbands-älskare i övrigt. Har säkert stor chans att gå vidare på något sätt.

Tomas kommentar: Usch, nej! Allergichock direkt! Nä jag har svårt för det här, på tok för mycket dansband men med stor risk för att gillas av schlager- och dansbandsfolk därute.

Andrés kommentar: Jaha.. en svensktoppslåt till. Säkert bra för den som gillar dansband.


Bidrag 6, Sarah Dawn Finer - Moving On (engelska)

Robbans kommentar: En oerhört stark ballad. Fantastisk! En solklar finalist.

Tomas kommentar: Den här rösten kan bara inte ta en ton fel och den är fin, låten verkar fin också, snudd på lika bra som "I Remember Love".

Andrés kommentar: Årets ballad! Borde gå till final. Vad vacker.


Bidrag 7, Next 3 - Esta Noche (svenska)

Robbans kommentar: Lite väl fånigt, men ändå skönt med lite spanska tongångar. Men både gruppen och låten känns för valpig för att ha en chans. Tillhör nedre halvan.

Tomas kommentar: Jaha, årets Pandangbidrag. Nä det här fick inget att dansa i mig och bör nog lätt förpassas till den nedre delen av resultatlistan.

Andrés kommentar: Nej, tråkigt, väx upp småpojkar.


Bidrag 8, Malena Ernman - La Voix (engelska)

Robbans kommentar: Operadisco-låt. Pop och opera brukar inte fungera i de flesta sammanhangen. Men den här gör det definitivt och jag gillar den här jättemycket.

Tomas kommentar: Den fjärde jokern för året avslutar det hela och det här kommer älskas av den svenska gaypubliken men hur långt kan detta gå då? Förra året räckte det till Andra chansen i alla fall för Thérèse Andersson.

Andrés kommentar: Nä du Kempe, det här köper jag inte. Börjar bra men sen?


Slutligen, hur kommer det att gå och hur vill vi att det ska gå?

Robbans kommentar: Sarah Dawn Finer bara måste gå till final. Det tror jag också hon gör. Vem som får följa med är oerhört svårt att tippa. Men jag får väl slå till med Sahlene/Haukaas Storeng. Till Andra Chansen får vi säkert se Agnes och Thorleifs. Men så här vill jag att det ska gå: Till final vill jag såklart se Sarah Dawn Finer samt Malena Ernman (tror hon kommer floppa då flertalet inte kommer acceptera den här sortens musik) Låten känns himla skön i alla fall. Till Andra Chansen vill jag se Star Pilots tillsammans med Agnes.

Tomas kommentar: Thorleifs och Sarah Dawn Finer går förmodligen till final direkt och till Andra chansen går Agnes och Anna Sahlene & Maria Haukaas Storeng. Däremot ser jag hellre att Agnes och Sarah Dawn Finer går till final och Star Pilots och Malena Ernman i Andra chansen. Sarah Dawn Finer tror jag lätt blir internationella juryns förstaval dessutom, men eftersom hon vinner ikväll så får det bli nån annan.

Andrés kommentar: Agnes och Sarah Dawn Finer till final. Anna Sahlene/Maria Haukaas Storeng och Susanne Alfvengren till andra chansen. Men jag vill att Sara och Star Pilots går till final, sen kvittar det.


« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?