Melodifestivalen - Deltävling 3 (Leksand)

MF 2009 Logga

Dags för deltävling nummer tre. Strax söder om sjön Siljan finner vi Leksand som till vardags kanske mer är känt för ishockey men imorgon kväll gör den svenska schlagercirkusen återbesök sedan deltävlingen i Melodifestivalen 2006.

Här nedan följer våra tankar om de bidrag som ska tävla i den tredje deltävlingen av Melodifestivalen 2009, den som sänds från Leksand nu på lördag den 21:a februari klockan 20:00 i SVT 1.


Eftersom vi återigen bara har hört en minut från vart och ett av bidragen så är det mycket möjligt att våra åsikter ändras redan i morgon under tävlingens gång.


Vill ni själva lyssna på de små ljudklippen så kan ni gå in på svt:s hemsida. Smakproven ligger kvar där tills i morgon, lördag, klockan 19:50.



Bidrag 1, Velvet - The Queen (engelska)

Robbans kommentar: Jag är besviken på Jenny (Velvet). Efter två bra insatser i Melodifestivalen (Mi Amore, Deja vu)ställer hon nu upp med en sämre upplaga. Dock tror jag den kan falla mig i smaken om jag får höra mer utav den.

Tomas kommentar: Det här gillar jag mer och mer för var gång jag lyssnar. Vågar nog till och med säga att detta är Velvets bästa låt i Melodifestivalen någonsin. En discodänga som får mig att vilja dansa så fort jag hör första tonen, och det ryktas om en spektakulär show också. En klar femma!

Andrés kommentar: En slätstruken låt i schlagersammanhang.


Bidrag 2, Rigo & The Topaz Sound feat. Red Fox - I Got You (engelska)

Robbans kommentar: "I got you" är ungefär hela texten i den här halvsvängiga låten. En blandning av gangster-mambo och schlagerpop.

Tomas kommentar: På pappret såg det här tråkigt ut men när väl musiken började strömma ut så var det ändå riktigt behagligt. Tänk Papa Dee blandat med Andra Generationen men roligare och svängigare, härligt värre blir det på scen tror jag. En stark trea!

Andrés kommentar: Skönt gung, man blir glad, men det funkar nog inte.


Bidrag 3, Molly Sandén - Så vill stjärnorna (svenska)

Robbans kommentar: Årets yngsta artist, Molly gör debut i "stora" Melodifestivalen. Hon ställer upp med en ballad som inte alls tilltalar mig. Får mig att bli uttråkad. Blir säkert en favorit bland tittarna. Hennes röst är åtminstone stark. Hon är även internationella juryns ordförandes favorit att nå finalen förövrigt.

Tomas kommentar: Molly Sandén verkar ha fått något som Sanna Nielsen skulle ha haft får jag en ruskig känsla av när jag hör detta. Det låter som Sanna och det känns ganska mycket Sanna över det hela. En (något fånig) schlagerballad utan dess motsvarighet i tävlingen hittills, en klar trea får denna.

Andrés kommentar: Vad fan är det här? Skrik lite till så mina fönster går sönder.


Bidrag 4, E.M.D. - Baby, Goodbye (engelska)

Robbans kommentar: Förhandstippade och debutanterna E.MD hade jag stora förväntningarna på, men efter första lyssningen blev jag riktigt besviken. Men efter ett par lyssningar kan man inte säga annat än att den är helt okej.

Tomas kommentar: Grabbarna visslar in denna låt i sann E.M.D.-anda och det låter som en lite svagare variant av "Jennie Let Me Love You" som grabbarna annars är mer kända för men det låter lovande. Man rycks med lite omedvetet, en svag fyra!

Andrés kommentar: Helt ok, den går säkert till final.


Bidrag 5, Mikael Rickfors - Du vinner över mig! (svenska)

Robbans kommentar: Nostalgi i högsta höjd, men fortfarande inget som slår särskilt högt. Den äldre generationen kommer säkert att föredra den här. Men frågan är om han kommer ihåg texten? På repet hade han tydligen glömt av den och mumlade sig igenom låten. Det sägs att han nu har satt ihop fusklappar.

Tomas kommentar: Oj, det här kan nog bli farligt om många där framför teveapparaterna får nostalgitrippar tillbaka till hans stora hit "Vingar" som denna låt inte alls är väldigt olik. De många Brucefansen i landet får här något att bita i. Ja, en klar trea!

Andrés kommentar: Kommer bli en svensktoppshit. En bra låt men passar nog inte i detta sammanhang.


Bidrag 6, Maja Gullstrand - Här för mig själv (svenska)

Robbans kommentar: En mesig ballad som antagligen inte kommer tillhöra toppstriden. Kan dock vara en utmanare.

Tomas kommentar: Här bjuds vi på en mycket skör och fager röst i Bossa Novatoner som får mig att tänka lite på Lisa Ekdahl och det svajar fram och tillbaka när jag hör Maja tralla. Kärlek helt enkelt som får en stark trea av mig!

Andrés kommentar: Sköna toner men är chanslös. Kanske kan skrälla om framträdandet är topp.


Bidrag 7, Sofia - Alla (grekiska)

Robbans kommentar: Det här gillar jag faktiskt. Medryckande och inspirerande. Kul med lite annat än svenska och engelska. Tillhör en av de låtarna som kommer slåss med de andra favoriterna. 

Tomas kommentar: Sofia är tillbaka med nya exotiska toner, hon var ju som bekant med i Melodifestivalen 2007 med låten "Hypnotized" och då slutade det inte något vidare. Den här kvällen sjunger hon på grekiska och detta är ännu en av kvällens danshits. Det rycker i mig när jag hör den. En solklar stark fyra om rösten håller! Opa!

Andrés kommentar: Skön bakgrundsmusik på grekiska restuarangen.


Bidrag 8, BWO - You're Not Alone (engelska)

Robbans kommentar: De är tillbaka. De stora favoriterna i den här omgången. Stackars BWO. Så många gånger de har försökt att nå till ESC, varit så nära, men aldrig har lyckats. Nu kommer de med en power-ballad som ska vara bättre än Dima Bilan (enligt de själva). Visst känner man igen tonerna och Martin Rolinskis stämma. Utan tvekan final!

Tomas kommentar: BWO är med igen! Efter förra årets snöpliga förlust då det bara var vinst som räknades trodde jag aldrig vi skulle få se dem igen men fel hade vi. De avslutar kvällen med en elektroballad som är som gjuten för BWO. Lite "Open Door" känns det över den, kvällens andra klara femma!

Andrés kommentar: En fin och modern ballad. Kan funka. Borde komma till final.


Slutligen, hur kommer det att gå och hur vill vi att det ska gå?

Robbans kommentar: För mig är det här den sämsta deltävlingen hittils efter att ha lyssnat igenom en minut av varje bidrag. BWO är det inget tvivel om att de går vidare till final, medan jag tror de får sällskap utav E.M.D. Andra chansen kniper Molly Sandén och Velvet. Om jag själv får välja så vill jag ha BWO och Sofia. Till andra chansen ser jag helst att Velvet och E.M.D kniper. Måtte Malmö bli riktigt bra, för än så länge är det bara Skellefteå som har varit riktigt lyckat i årets Melodifestival.

Tomas kommentar: Ja, jo, jag tycker att denna deltävling kommer upp i minst samma klass som förra veckans deltävling i Skellefteå och jag börjar nu skämmas lite över Göteborgstävlingen då det ryktas om att Malmö kommer toppa årets Melodifestival. Hur som helst, jag tror att det blir BWO och E.M.D. som kommer gå vinnande ur duellerna på lördag och "förlorarna" som förpassas till Andra chansen i Norrköping kommer att vara Mikael Rickfors och Molly Sandén. MEN!! Om jag själv får välja så ser jag hellre Velvet och BWO i final i Globen och att E.M.D. tillsammans med Sofia får slåss om de åtråvärda biljetterna till Globen på Andra chansen.

Andrés kommentar: EMD och BWO med Molly och Maja till andra chansen. Micke Rickfors kan komma till andra chansen.


« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?