Melodifestivalen - Delfinal 2 (Skellefteå)



Dags för delfinal nummer två. Långt uppe i landet ska det avgöras vem av de åtta som når finalen samt går till andra chansen. Sen ska även den internationella juryn säga sitt och ta ut ett bidrag som har chansen att nå finalen. 

Här nedan följer våra tankar om de bidrag som ska tävla i den andra deltävlingen av Melodifestivalen 2009, den som sänds från Skellefteå nu på lördag den 14:e februari klockan 20:00 i SVT 1.


Eftersom vi bara har hört en minut från vart och ett av dem så är det mycket möjligt att våra  åsikter ändras redan i morgon.


Vill ni själva lyssna på de små ljudklippen så kan ni gå in på svt:s hemsida. Smakproven ligger kvar där tills i morgon, lördag, klockan 20:30.


1. Lili & Susie - Show Me Heaven

Robban kommentar: Efter 20 år gör de finska systrarna comeback i Melodifestivalen. De återförenas även efter ett uppehåll sen början av 2000-talet. Många växte upp med Lili & Susie i sin ungdom och de är stor favorit, och även för mig. Låter som väntat, vilket är väldigt positivt. Refrängen sätter sig direkt.

Tomas kommentar: Lili & Susie, mina barndomsidoler, inleder det hela med en klassisk schlager och åttiotalshit som säkert kan komma högt om de gamla damernas röster håller live.

André´s kommentar:


2. Lasse Lindh och Bandet - Jag ska slåss i dina kvarter

Robban kommentar: Jag var inte särskilt imponerad av Lasse Lindh i fjol när han deltog, och är inte så mycket för detta bidraget han ställer upp med heller. Chanslös i denna tävling!

Tomas kommentar: Lasse Lindh & Bandet fortsätter därefter med en Håkan Hellström-historia som det inte är något fel med, men som känns en aning fel i sammanhanget bara. Inte min kopp the.

André´s kommentar:


3. Jennifer Brown - Never Been Here Before

Robban kommentar: En skön låt men som inte kommer upp i den kvaliteten som mina favoriter gör. Kan dock bli farlig och utmana om en plats till andra chansen.

Tomas kommentar: Jennifer Browns souliga röst passar kvällens tredje bidrag som handen i handsken och det är en vacker sång som säkert kommer utmana i Svensktoppen när det hela senare i år är över.

André´s kommentar:


4. H.E.A.T - 1000 Miles

Robban kommentar: Klassisk åttiotalshårdrock och jag tycker det låter bra. Kommer defenitivt att ha en chans.

Tomas kommentar: Årets första rocklåt har startnummer fyra i denna deltävling och framförs av H.E.A.T och detta är ett klassiskt pudelrocksverk.

André´s kommentar:


5. Markoolio - Kärlekssång från mig

Robban kommentar: En ballad av blandningen mellan humor och allvar. Men jag gillar det här och ni får säga vad ni vill om Markoolio, men jag tycker att han är en bra artist och en bra ikon i Melodifestivalen. Antingen blir det en succé eller en riktig flopp. Vi får se.

Tomas kommentar: Femte ut kvällen till ära är jokern i sammanhanget, Markoolio, som försöker sig på att göra en ny "Värsta schlagern" i balladform och det är inte illa direkt, men kommer inte att funka internationellt ens med en engelsk text.

André´s kommentar:


6. Amy Diamond - It's My Life

Robban kommentar: Härliga Amy är tillbaka. Redan ett år efter sin debut i MF. Låten är lovande och jag tror den kommer gå långt i den här delfinalen. Antingen direkt till final eller andra chansen.

Tomas kommentar: Förra årets ena joker Amy Diamond fortsätter därefter med en låt som är bra mycket bättre än Thank You, det är dansant, det är glatt och det är väldigt Amy.

André´s kommentar:


7. Cookies'n Beans - What If

Robban kommentar: Bra refräng och en spännande grupp som sjunger country. Inget som jag tror kommer gå långt dock.

Tomas kommentar: Sjunde bidraget framförs av gruppen Cookies 'n' Beans som verkar inspirerade av Dixie Chicks och det är inget fel på låten, men motståndet blir nog för starkt.

André´s kommentar:


8. Måns Zelmerlöw - Hope & Glory

Robban kommentar: Absolut inte lika bra som Cara Mia, men ändå väldigt bra. Han kommer göra ett bra framträdande och jag tror han går direkt till finalen.

Tomas kommentar: Måns avslutar kvällen i Skellefteå med en låt som känns som en blekare variant av Cara Mia. Tyvärr blir det nog mer hans utseende som före låten tar honom vidare i kvällens tävling.

André´s kommentar:




Robban, avslutande kommentar: På pappret rätt mycket starkare än den första delfinalen. Och svårgissat som vanligt att säga hur det kommer sluta. Jag hoppas att Lili & Susie och Måns Zelmerlöw går till finalen.

Jag vill att antingen Amy Diamond, Markoolio eller H.E.A.T tar sig till andra chansen. Sen de kvarvarande har inget att hämta för min del.

Tomas avslutande kommentar: Ja, vad ska man säga, deltävling 2 slår Göteborg med hästlängder både i kvalitet och i schlagerglädje. Problemet med detta är förstås att ranka fram vilka som kommer att gå vidare och vilka som inte gör det.
 
Personligen hoppas jag på följande att till Andra Chansen kunna skicka Måns Zelmerlöw eller H.E.A.T samt Markoolio och till finalen i Globen hoppas jag att Amy Diamond och Lili & Susie går.
 
Sämst tror jag att det går för Lasse Lindh & Bandet men inte för att låten är dålig på något vis utan mest för att hans publik inte sitter framför SVT1 när tävlingen väl går av stapeln.


« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?