Fjärde deltävlingen är avgjord!



Den sista deltävlingen innan slutspelet i Melodifestivalen 2009 är avklarad och så här gick det:

Duell 1:

Final: Agnes -
Love Love Love

Andra Chansen: Star Pilots - Higher


Duell 2:

Final: Malena Ernman -
La Voix

Andra Chansen: Sarah Dawn Finer - Moving On


Internationella juryns val: Sarah Dawn Finer - Moving On


5. Thorleifs - Sweet Kissin' In The Moonlight
6. Next 3 - Esta Noche
7. Anna Sahlene & Maria Haukaas Storeng - Killing Me Tenderly
8. Susanne Alfvengren - Du är älskad där du går


Tomas kommentar: Jag är i stort sett nöjd med dagens deltävling där jag för första gången lyckades få med samtliga fyra önskebidrag till "slutspel" men ordningen var dock något fel. Inte i den mildaste grad för övrigt. Att Agnes hamnade i final gjorde mig inget, och inte heller att Star Pilots hamnade i Andra chansen men ordningen i duell 2 är för min del helt obegriplig. Jag kan bara inte förstå hur man tänkte i de svenska "folkhemmen" när det gäller denna duell. Runt omkring i schlager-Europa utmålades nämligen SDF som den hetaste kandidaten ur den svenska uttagningen för att ens ha en chans i ESC i maj och så väljer man bort henne och denna fantastiska ballad, den bästa på mycket länge i MF-sammanhang. Nä, jag kan inget annat göra än att skaka på huvudet helt uppgivet.

Nu kan jag också börja summera schlageråret 2009 och jag är nog faktiskt beredd att kalla det här året ett av de sämre på senare tid. De riktiga klimaxen har lyst med sin frånvaro bortsett från kvällens "Moving On" och möjligen första deltävlingens "Stay The Night", men annars är finalen i Globen just nu full med låtar som knappt höjer på någon europés ögonbryn. Jag tror att vi förmodligen kan förvänta oss en ganska sval schlagervår i Moskva senare i maj, för svensk del i alla fall, om inte en varmfront från Norrköping keeps moving on över Stockholm till Moskva förstås.. Vi får se!

Andrés kommentar: Kommer snart!

Robbans kommentar: Då var sista deltävlingen avgjord och vi fick se en stor vinnare i Malena Ernman, och en snöplig skräll att Sarah Dawn Finer bara gick till Andra Chansen med sin mäktiga ballad "Moving on". Jag fick rysningar av båda bidragen och är givetivs glad att Malena fick chansen att gå direkt till finalen. Blev helt chockad över att inte Sarah gick direkt till finalen. Men vi såg ju BWO, de var också solklara finalister, men tittarna svek. Det ska även tilläggas att Sarah har en av de starkaste balladerna detta år och förtjänar att gå till final i slutändan.

I den andra duellen gick Agnes direkt till final med sin discodänga "Love Love Love" medan Star Pilots något överraskande knep Andra Chansen-biljetten, vilket de bör vara nöjda med.
 
Då fick alltså jag med alla mina favoriter på något sätt, så jag är grymt nöjd med det.

Är väldigt förvånad över att inte Sahlene/Haukaas ens gick vidare. De kom nästan sist. Visserligen var den lite väl tråkig men hade ändå en skön refräng och ja, stora bröst och vackra ben.

Thorleifs var som väntat, ganska fånigt sköna, men det var ju inte fy skam att komma före ovan nämda artister.

Next 3 hade sköna spanska rytmer, men inget mer. Den var usel i övrigt.

Susanne Alfvengren stod för den sötaste och skönaste balladen. Framträdandet var däremot tråkigt och det tyckte även folket som såg till att låten placerade sig allra sist.

Nu har vi hört och sett alla de 32 bidragen och det är dags att på allvar börja analysera och spekulera om en kommande vinnare. Bland de som är finalklara är Alcazar, Malena Ernman, Måns Z och H.E.A.T mina favoriter att åka till Moskva än så länge. Sarah Dawn Finer tillhör topp 3 om hon går till final, vilket hon bara MÅSTE göra!



« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?